Gå til innhold

Linksys EA6500 - Problem med trådbasert nett?

Anbefalte innlegg

Akuratt satt opp min Linksys EA6500 router.

Jeg har koblet det jeg trenger til trådløst og det fungerer fint.

Ut fra den ene LAN porten så har jeg koblet en annen switch som tar for seg 2 stasjonære PCer. Disse fikk jeg ikke internett på.

Etter mye leting i softwaren op routeren så kom jeg inn på Tilkobling->Administrasjon.

Under delen på "Tilgang til Lokal styring" så er "HTTP" huket av uten mulighet å fjerne. Så hadde "Trådløst tilgang" blitt huket for av seg selv, mens "HTTPS" ikke hadde blitt huket for. Når jeg huket av for dette så kom de 2 andre PCene.

Syntes dette er litt rart. Burte man ikke ha tilgang via andre switcher automatisk? Jeg mener jeg fikk trådbasert nett via den bærbare når jeg slet litt med tilkoblingene i starten, så jeg testet med kabel.

Noen som kan dette bedre enn meg som kan forklare?

Ett lite side spørsmål, EA6500 får i dag signalet sitt fra Altibox routeren min, jeg får maks hastighet (60/60) så jeg mangler ikke noe der. Er det noe spesiell grunn til at jeg burte sette Altibox routeren i Bridge Mode?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akuratt satt opp min Linksys EA6500 router.

Jeg har koblet det jeg trenger til trådløst og det fungerer fint.

Ut fra den ene LAN porten så har jeg koblet en annen switch som tar for seg 2 stasjonære PCer. Disse fikk jeg ikke internett på.

Etter mye leting i softwaren op routeren så kom jeg inn på Tilkobling->Administrasjon.

Under delen på "Tilgang til Lokal styring" så er "HTTP" huket av uten mulighet å fjerne. Så hadde "Trådløst tilgang" blitt huket for av seg selv, mens "HTTPS" ikke hadde blitt huket for. Når jeg huket av for dette så kom de 2 andre PCene.

Syntes dette er litt rart. Burte man ikke ha tilgang via andre switcher automatisk? Jeg mener jeg fikk trådbasert nett via den bærbare når jeg slet litt med tilkoblingene i starten, så jeg testet med kabel.

Noen som kan dette bedre enn meg som kan forklare?

Disse innstillingene for tilgang via HTTP/HTTPS/trådløs har å gjøre med hvordan du logger deg inn på webgrensesnittet til ruteren, og har ingen betydning for tilgang til Internett eller mangel derpå.

Ett lite side spørsmål, EA6500 får i dag signalet sitt fra Altibox routeren min, jeg får maks hastighet (60/60) så jeg mangler ikke noe der. Er det noe spesiell grunn til at jeg burte sette Altibox routeren i Bridge Mode?

Ikke særlig annet enn at to rutere er unødvendig. Skal du dog konfigurere noe på ruteren, kan det fort hende du må gjøre det på begge to (kommer an på hva det er for noe). Generelt sett gjør det ting mer komplisert (uten at du nødvendigvis merker så mye til det), så aktiver like gjerne bridge mode først som sist.

Lenke til kommentar

Disse innstillingene for tilgang via HTTP/HTTPS/trådløs har å gjøre med hvordan du logger deg inn på webgrensesnittet til ruteren, og har ingen betydning for tilgang til Internett eller mangel derpå.

.

Hvis det bare er for innloggingen i routeren, hvorfor fikk jeg kun normalt internett på de andre PCene når HTTPS ble huket av for?

Setter du sentralen i bridge, så kan du aktivere UPNP i router og PC. Da vil porter åpnes automagisk.

Jeg ville ikke funnet på å bruke dobbel NAT om jeg kunne unngå det.

Hva er NAT?

Lenke til kommentar

Hvis det bare er for innloggingen i routeren, hvorfor fikk jeg kun normalt internett på de andre PCene når HTTPS ble huket av for?

Aner ikke. Det du beskriver er ganske tydelig for innlogging (eller, som du nevnte, administrering). «Tilgang til lokal styring» (av ruter). Hva slags finurligheter som ligger under overflaten og roter med vår oppfatning av logikken i situasjonen kan være så mangt.

Sikker på at du ikke endret noe annet i samme slengen? Kanskje hadde du foretatt andre endringer, som ikke ble aktivert før etter denne endringen.

Hva er NAT?

http://no.wikipedia.org/wiki/Network_Address_Translation

Lenke til kommentar

Hva har man forum til hvis man heller kan google alt?

Hvorfor lese lange forklaringer, når man heller kunne fått ett kort og greit svar fra noen som kan det?

Du fikk i det minste link til norsk Wikipedia. Tror du det var en lang forklaring, så sjekk engelsk. Visse ting lar seg heller ikke forklare så lett uten å bruke noen setninger. Gidder du ikke å lese noen få paragrafer for å oppklare spørsmålet, da var du ikke så voldsomt nysgjerrig likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor spørre, når man skal være drittsekk mot de som svarer korrekt?

Være dittsekk?

Det er altfor mange her inne som svarer "bare google det"

Man kunne gjort det så enkelt som dette for de som kan det:

NAT er: Network Address Translation (NAT) er en teknikk som går ut på å endre sender- og/eller mottakeradresseIP-pakker når de passer gjennom en ruter eller brannmur.

Mer kan leses her: http://no.wikipedia.org/wiki/Network_Address_Translation

Det linkes altfor mye. Har før letet godt etter svar på diverse ting her inne, som har endt i en død link. Hadde de som svarer giddi å ta seg tid til å skrive ett par settninger så hadde faktisk ting vært enklere mange ganger.

Men mange er nok mer opptatt av å få opp antallet innlegg, enn faktisk å være behjelpelig.

Tidvis så tar det meg kortere tid å skrive ned noe, enn å finner linker som svarer på det folk spør om.

Lenke til kommentar

Det å få opp antall innlegg betyr jo ingenting. Det er tross alt et forum og ikke en konkurranse om å få høyest antall poster.

Når det gjelder linker vs å skrive svar, så tror jeg du overvurderer folks evner til å finne svar selv.

For det er ganske mange som poster problemstillinger som besvares på treff nr en vha Google feilkode e.l.

Det er jo umulig å lese på forhånd om man skal få kjeft for å komme med en link som inneholder fakta.

Når noen blir sure for å få riktig svar, men på nazidefinisjonen av "feil måte" så trekker jeg meg ganske enkelt fra tråden og lar de bakse seg videre alene...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...