Novise Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Jeg "får" ADSL om noen dager. Jeg har en "server" som, foruten å være print-server, deler internett aksessen mellom flere andre maskiner (den kjører i dag 2K (og ISDN), men det er mulig jeg bytter til XP)når ADSL kommer på plass. Det er jo rimelig at Brannmuren/virus-scan bør være installert i "serveren", men vil den egentlig ha noen effekt? - Serveren "skuffer" jo bare pakker! Eller bør Brannmur og Virus-scan installeres i hver enkelt (klient) PC? Lenke til kommentar
sof Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 slik jeg ser det, er brannmuren og virusscanneren to forskjellige issues. Innstaller brannmuren på serveren, da denne skal hindre uvedkommende inn til klientene dine (og seg selv). Bruker du NAV Corporate edition kan du innstallere virussoftwaren på serveren, og derifra innstallere en "tynn antivirusklient" på klienten. Slik har du sentralisert oppdatering av virusdefinisjoner og softwareoppdateringer. Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Quote: On 2002-02-15 09:39, sof skrev:slik jeg ser det, er brannmuren og virusscanneren to forskjellige issues. Innstaller brannmuren på serveren, da denne skal hindre uvedkommende inn til klientene dine (og seg selv). Bruker du NAV Corporate edition kan du innstallere virussoftwaren på serveren, og derifra innstallere en "tynn antivirusklient" på klienten. Slik har du sentralisert oppdatering av virusdefinisjoner og softwareoppdateringer. Samme løsning som dette kjører jeg på jobb og fungerer meget bra, men en annen løsning er å skaffe en virusscanner som scanner trafikk. Du kan da ha den på serveren og slipper å ha antivirus software på den andre maskinen. Problemet da er at du kan få virus via CD, diskett o.l. Hvis du bytter til XP så har du en innebygd FW der, men hvis du i tillegg kjører ZoneAlarm (gratis) så har du to stk. Vel og merke er dette software FW og blir ikke like sikker som en ekstra hardware FW. Har du råd til dette så kan jeg anbefale NetScreen 5 XP som jeg også bruker på jobb (som backup riktig nok). Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Quote: Vel og merke er dette software FW og blir ikke like sikker som en ekstra hardware FW. Har du råd til dette så kan jeg anbefale NetScreen 5 XP som jeg også bruker på jobb (som backup riktig nok). Hva mener du med at en sofware firewall ikke er det samme som en hardware firewall? Hva mener du er en harware firewall egentlig? Bare tull! Det finnes ikke noe som heter hardware firewall. Da er det i så fall en router eller switch med firewall regler, d.v.s akksesslister og tabeller... Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Quote: On 2002-02-15 09:31, Novise skrev:Jeg "får" ADSL om noen dager. Jeg har en "server" som, foruten å være print-server, deler internett aksessen mellom flere andre maskiner (den kjører i dag 2K (og ISDN), men det er mulig jeg bytter til XP)når ADSL kommer på plass.Det er jo rimelig at Brannmuren/virus-scan bør være installert i "serveren", men vil den egentlig ha noen effekt? - Serveren "skuffer" jo bare pakker!Eller bør Brannmur og Virus-scan installeres i hver enkelt (klient) PC? Firewall'en bør være på den boksen som er routeren din, altså den du kjører ICS igjennom, eller hva du bruker. Er det serveren du bruker til det, så legg inn en firewall der. Eventuelt, skaff deg en gammel maskin og sett opp linux på den. Sett denne opp som en firewall/nat router og la serveren din være en server og ikkeno mer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå