Gå til innhold

Jazz, funk & soul - En trivelig tråd for grooves!

Gjest Slettet+874564

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+874564

Samler like greit disse sjangerne under ett, det blir ikke for snevert skulle jeg tro. Jazz, funk og soul er improvisasjon, grooves, stilig sang og mye mer!

Jeg er ikke noen ekspert på noen av disse sjangerne, men satser på å lære stadig mer. Er lov å diskutere her også.

Btw: Det er ikke veldig strengt sjangervelde her, så lenge det har en viss relevans til de tre nevnte sjangerne. F.eks. er elektronisk musikk med inspirasjon fra jazz, funk eller soul helt i orden.

Som på norske Xploding Plastix første plate, der jazz møter electronica med intrikate rytmer i film noir-stemning. Ikke for hvermansen, men svært sterkt vanedannende :D

Sports, not heavy crime

Hvorfor liker DU jazz, funk eller soul? Eller alle tre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker jazz, funk og soul av mange forskjellige grunner. Ofte fordi det får meg i en eller annen stemning, det være seg melankolsk, glad eller energisk. Liker de fleste undersjangrene i jazz også, men frijazz kan jeg styre meg for. Mye avant garde også.

Funk og soul har jeg vært hekta på siden jeg fant gamle plater med James Brown, Marvin Gaye og The Jimmy Castor Bunch i pappas platesamling. Det å høre soul-versjoner av Rolling Stones-plata "Sticky Fingers" for noen år siden, gjorde bare at jeg ble enda mer glad i soul.

e: Får vel liste opp noen sanger jeg liker også, når jeg først er i gang.

Jazz

Cab Calloway - Minnie the Moocher

Charlie Parker - J.A.T.P. Blues (15 minutter med herlighet]

Dave Brubeck - Take Five

Django Reinhardt & Stéphane Grappeli - Minor Swing

Jan Erik Vold & Chet Baker - Sigbjørn Obstfelders "Jeg Ser"

Peggy Lee - Fever

Funk

Kool & The Gang - Jungle Boogie

Leon Haywood - I Want'a Do Something Freaky To You (Høres melodien kjent ut? Den er samplet i bl.a. "Nuthin' but a 'G' Thang" av Dr. Dre og Snoop Doggy Dogg)

Spiller - Groovejet (If This Ain't Love) (feat. Sophie Ellis-Bextor) (greit nok, denne sangen er vel mer house enn funk, men Spiller lager mye funk også)

The Jimmy Castor Bunch - Bertha Butt Boogie (sangen som fikk meg hekta på funk)

Chromeo - Needy Girl (Electrofunk, :w00t:)

KC & The Sunshine Band - Get Down Tonight

Soul

Aretha Franklin - Respect

Barry White & Chris Rock

Corinne Bailey Rae - Is This Love

Duffy - Warwick Avenue

Gnarls Barkley - Run (I'm A Natural Disaster)

Alice Russell - Brown Sugar

Tenkte det fikk holde med 6 eksempler per sjanger, sånn at jeg har en god del å ta av om tråden tar av.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+874564

Jeg har vært litt opptatt med minecraft i dag, og nå plutselig funker ikke lyden på pcen min. Men flott at du tar opp tråden! Flere av de du nevner er klassikere, som Aretha og Dave Brubeck, andre er mer nyere ting som jeg faktisk ikke har hørt. Jeg lover å gjøre det, men må få orden på lyden først. Ellers har jeg flere tips på lur,

Og forresten, James Brown har jeg også som et slags minne fra mine yngre dager, husker vi hørte på The Payback, særlig tittelsporet, på lange bilturer med familien. Og mor og far gikk fra vettet, var storebroren min som brente ut endel av musikken fra sin egen samling. Den gangen var det ikke så mye som virket på meg, men han skal ha en stor del av æren for at jeg liker disse tre sjangerne, og spesielt funky greier.

Kan slenge opp en youtubevideo, selv om jeg ikke har lyd selv. En skikkelig uptempo soulklassiker.

Curtis Mayfield - Move on up

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får fronte den norske jazzscenen litt her, jeg da!

Anja Garbarek:

Nils Petter Molvær:
http://www.youtube.com/watch?v=b0-5_StehbY

Ola Kvernberg:

Mathias Eick
http://www.youtube.com/watch?v=E1AidiS7-0o

Alt ovenfor er relativt "chill jazz", føler jeg. Ellers er det første albumet til Jarle Bernhoft ganske soul/funk/jazz. Utrolig kult!

Elephant9 er litt mer intenst igjen:
http://www.youtube.com/watch?v=aC1elAXrvnY

Får vel slenge med litt fra det store utland også. Snarky Puppy er ganske så funky:
http://www.youtube.com/watch?v=oibygbucnKE

Og ingen jazztråd er komplett uten å ha med Miles Davis:

Anbefaler selvfølgelig også å sjekke ut Bitches Brew-albumet, selv om det kan være noen hakk vanskeligere å høre på:
http://www.youtube.com/watch?v=U-vFIh7GP-Q
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+874564

Mathias Eick har jeg vært på konsert med, var ganske kult i flekkene synes jeg.

Miles Davis har jeg aldri fått ordentlig taket på, beklager. Jeg har Kind of Blue, med So What på, men har hørt ganske lite på den. Men er jo klar over at han har vært innom en god del forskjellige sjangere. Kanskje jeg skjønner det en dag :)

Slenger på litt afrobeat - med oppfinner av sjangeren Fela Kuti: Gentleman + Shakara. Afrobeat er forøvrig en blanding av jazz, funk, og en afrikansk sjangeren jeg i farten ikke husker navnet på. Litt slitsomt i lengden kanskje, men funky? Oh yes!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+874564

Nå skal jeg linke til et band som jeg elsker for tiden, nemlig Hidden Orchestra. Platen Archipelago kom ut i fjor, og vokste og vokste på meg. I starten hørtes sporene ut som de var litt like hverande og litt anonyme, men etterhvert ble de fleste bare bedre og bedre. Flere er allerede klassikere i mitt hus. Det her er melankolsk, cinematisk jazz, med fiolin, piano, masse rytme, og bitelitt datafiksing. Resultatet er uimotståelig.

Du finner den på spotify.

Lenke til kommentar

Denne klarer jeg ikke å bli lei av. Bootsy er sjefen, for et band og for en groove.

Grunnkurs i funk:

Bootsy var med helt fra starten, fra James Browns coverband, til Parliament/Funkadelic, sitt eget Rubber band, Praxis og utallige andre prosjekter. Det er vanskelig å sette ord på betydningen av alt han har vært med på.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...