Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pris for oppgradering til automatsikringer?

Anbefalte innlegg

Borettslag rehabiliterer og i den forbindelse har vi fått tilbud fra elektriker på endel arbeid som vi kan få gjort. Lurer egentlig på om det virkelig er et tilbud eller ei, så derfor spør jeg om noen vet sånn ca pris på følgende (Trondheim)

Oppgrader til automatsikringer - Pris pr kursavgang = kr?

Utvide med ekstra kontakt - pris = kr? (ekstra stikk fra eksisterende kontakt i samme rom)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, en nøyaktig pris for dette vil komme helt ann på antall 10A,16A,20A,25A osv, ettersom prisen varierer veldig. En faktor er også om du må ha overspenningsvern i skapet ditt eller om det sitter i kjelleren. Så det er en del ukjente faktorere her.

Men iallefall siste pris jeg priset så tok vi ca 400 for en 16A sikring, det er uten arbeid og andre deler selvfølgelig. Kun selve sikringen.

Skap på en 10-13 kurser kan fort bli på 7 - 9 tusen. Denne prisen avhenger selfølgelig av hva slags påslag firmaet bruker på utstyret. Vet om de som bruker 100% og de som er alt ifra 20 - 80%.

Men de fleste tilbud som gis på den måten du har fått nå er ikke alltid de beste. Vi gir også ut slike tilbud ved arbeid i oppganger på bygårder, da er det er høyere påslagspris en hvis du hadde bedt oss om å gi deg et tilbud individuelt.

Lenke til kommentar

Det er vel 3x10 - 3x16 - 1x25 - 1x35 krussikringer som vi kan oppgradere til automatsikringer. Skapet er i kjelleren og det er jordfeilbryter der ser jeg.

Men hva med ca pris på ekstra stikkontakt?

Det varierer veldig, du kan spørre om et pakketilbud. Stikkkontakt vil nok ikke koste mer enn 700-1000.

Lenke til kommentar

-Er det få sikringer i skapet, 1000-1500kr per sikring ink arbeid. Er det mange sikringer eller flere sikringskap så kan jo prisen komme under 1000kr også.

-Ekstra bryter eller stikkontakt koster som regel 6-700kr.

+Mva

Greia er at trikkern skal ha 200kr timen, sjefen hans skal ha 100kr, og han som eier firma skal sikkert også ha 100kr+ arbeidsgiver avgift, kontor, firmabil, ødelagt materiell++++ så derfor det blir dyrt.

Men uanseet viktig å la ett godkjent elektro firma gjøre jobben, litt kjedelig om huset brenner ned og du har kobla selv. Får ikke igjen på forsikringa da.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til at det varierer såpass med prisene på hva forskjellige firmaer tar for f. eks en stikkontakt eller en ny (automat)sikring er fordi noen firmaer kjører lavere priser på materiale, men høyere timespris/reisekonstader. Om kunden har fokus på at timesprisen er høy så blir kanskje materialet dyrere, om kunden fokuserer på materialet så høyere timespris i steden og lignende. Elektriker er uansett dyrt, både fordi materialet er dyrt, ofte mye reise og arbeid før/etter. Det er den totalle summen du er interessert i.

Forøvrig får håndverkere unødvendig mye pes for høye priser, er mange andre yrker som tar mye høyere priser for arbeid som ikke krever fysisk arbeid, reise eller materiale. Forskjellige bransjer har forskjellige kostnader, eksempelvis frisør koster mye ikke kun pga. det står en person og yter en tjeneste, men pga. lokale og utstyr som må betales (selv gidder jeg ikke betale 400kr for 30 min og klipper like gjerne håret selv da det er ikke spesielt vanskelig).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting å backe det opp med, men har hørt at ordentlig automatsikringer er med nøyaktige i form av at bimetallet osv skal jo bøye seg ved visse varmer som er selve funksjonen for når en sikring slår ut. En automatsikring løser altså ut raskere og mer korrekt ved overbelastning.

Lenke til kommentar

Jeg synes Kortsluttning er godt inne på noe, ca 1500 pr kurs eksl mva.

I tillegg til utgiftene han nevner har en også verktøy, forsikringsordninger, internopplæring, feriepenger, sykepenger, lisenser til programvare de bruker på kontoret, rekvisita, økonomimedarbeidere, revisor, lokaler ++++++.

Timelønna elektrikerfirmaet tar er nok til å dekke dette omtrentlig, så overskuddet tar de gjerne inn i fortjeneste på materiellet.

Angående "automatskrusikringene" fra Clas Ohlson er jeg også noe usikker. For å si det sånn, når du kjøper deg en bil, kjøper du deg en audi, renault, honda eller går du for et merke du aldri har hørt om? Eller en bil som ikke i det hele tatt har et merkenavn? Ikke at merke nødvendigvis er synonymt med kvalitet, men jeg er av natur skeptisk til "Noname-løsninger" som liksom skal vare i flere år. En kan også stille spørsmål ved hvordan de takler kortslutninger..

Bytter en autorisert elektriker sikringene dine er jeg nesten sikker på at du vil få jordfeilautomater, noe som gir deg et tryggere anlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fra clas ohlson der ville jeg bare brukt som en midlertidig løsning, om du har en felles jordfeilbryter fra før. Men ville bytte til automatsikringer med jordfeilbryter etter hvert, dette ville også øke taksten på huset om du får dokumentasjon på det.

Det er en grunn til at jordfeilbryter er påbudt ved nyinnstallasjon nå, en god del færre liv som går tapt og bygninger som brenner ned nå, enn på 80 tallet.

Du slipper også å få en jordfeil som står å trekker strøm om du har jordfeilbrytere. Kjedelig å betale kwh for noe du ikke bruker:)

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting å backe det opp med, men har hørt at ordentlig automatsikringer er med nøyaktige i form av at bimetallet osv skal jo bøye seg ved visse varmer som er selve funksjonen for når en sikring slår ut. En automatsikring løser altså ut raskere og mer korrekt ved overbelastning.

Har hørt folk si at de gamle sikringene løser ut tregere, så du kan belaste de mer.

Men det er jo nettopp en grunn til at nye sikringer har blitt raskere, det har vært husbranner på de gamle sikringene for de har løst ut for seint.

Nå er det faktisk nede i 15 ampere sikringer for 2,5mm2 kabel. Pga i2, strømmen som vernet løser ut på etter en time. Men det komme når nye 16A sikringer som løser ut raskere på en time, så da kan du gå opp til 16 igjen.

Ved nye innstallasjoner så setter elektrikeren opp jordfeilbrytere ja.

Lenke til kommentar

Utrolig mye synsing og personlige følelse her.

Har denne typen sikringer selv og de har fungert utmerket de 12 årene de har vært i bruk. Det er flere merker av disse og du får kjøpt de gjennom installasjonsfirmaer så vel som gjennom andre butikker.

Mine er kjøpt fra Elektroskandia som er leverandøren til installasjonsfirmaer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...