1-2-3 Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 Tar fram denne tråden igjen. I og med at jeg aldri klarte å få 50 mbps gjennom Belkin-routeren eller Apple-routeren, så kjøpte jeg en ny router i dag. Netgear N750. Og det hjalp jo ikke en millimeter! Fremdeles er hastigheten rundt 30 mbps. Samme hvilke innstillinger jeg prøver, så hjelper det ikke. Hva i alle dager er galt? Dette kan da ikke bare gjelde meg? Kan da umulig være noe galt med routerne når jeg får samme problem med tre forskjellige? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Stor variasjon i ytelse på WiFi oppleves hos meg når jeg har satt min router på samme kanal som en nabo. Installer inSSIDer fra MetaGeeks på en PC, og se hvilke bånd som er i bruk på 2.4 hos deg. Når du kjører 40 MHz på 802.11n tar du nesten halve 2.4 GHz-båndet, så her blir det fort fullt. Anbefaler å sette opp 5 GHz også, da mange dingser støtter dette (de fleste PCer, selv min 4 år gamle HP-laptop), alle iPads fra 2 og oppover, Apple-TV. etc. Du kan ha samme navn på 5 GHz som du har på 2.4, men for bedre kontroll over hva som er oppkoblet mot hva kan du kalle 5 GHz-nettet noe annet (jeg bruker xxxxxxx2 og xxxxxxx5). Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Stor variasjon i ytelse på WiFi oppleves hos meg når jeg har satt min router på samme kanal som en nabo. Installer inSSIDer fra MetaGeeks på en PC, og se hvilke bånd som er i bruk på 2.4 hos deg. Når du kjører 40 MHz på 802.11n tar du nesten halve 2.4 GHz-båndet, så her blir det fort fullt. Anbefaler å sette opp 5 GHz også, da mange dingser støtter dette (de fleste PCer, selv min 4 år gamle HP-laptop), alle iPads fra 2 og oppover, Apple-TV. etc. Du kan ha samme navn på 5 GHz som du har på 2.4, men for bedre kontroll over hva som er oppkoblet mot hva kan du kalle 5 GHz-nettet noe annet (jeg bruker xxxxxxx2 og xxxxxxx5). Prøvde med 5 GHz, men det gjorde ikke saken noe bedre. Testet på min fem år gamle Dell PC. Min ganske nye Asus PC støtter sjokkerende nok ikke 5 GHz. Lastet ned inSSIDer nå og fant ut at jeg var på samme kanal som mange andre. Endret til en kanal ingen andre var på, men det hjalp heller ikke. Er det ingen rutere som kan levere 50 mbps stabilt eller? Igjen: hvis det er så vanskelig å få så høy hastighet trådløst, så kan det umulig gjelde bare her i huset? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Så lenge du får dette stabilt fra Canal Digital kabelmodem, må årsaken til problemene ligge i det du kobler etterpå. Får du stabilt 50 dersom du kobler PCen til LAN-porten routeren din? Slik at problemet ligger i trådløs, og ikke for eks i kabelen mellom kabelmodem og router? Dersom du kobler en PC på LAN og overfører data fra/til en annen på WiFi, hvilken hastighet får du da? En 5 år gammel Dell er nok ikke optimalt for test av 5 GHz. Jeg ser at over 1/2-parten av dingsene vi har støtter 5 GHz, og opplever at HD-streaming til Apple-TV er mer stabil på 5 GHz enn den var da jeg kun kjørte 2.4 GHz. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Nå lurer jeg faktisk på om jeg har løst denne gåten! Etter å ha søkt lenge på nettet, så fant jeg flere tråder om at det kan være WEP/WPA som forårsaker lav hastighet over WiFi. F.eks. her: http://www.speedguide.net/faq_in_q.php?qid=156 Jeg endret fra "WPA2-PSK" til "WPA-PSK + WPA2-PSK" på min router nå, og fikk høyere hastighet etter det! Jeg valgte dessuten å måle hastigheten på test.telenor.net i stedet for speedtest.net, tptest.se og nettfart.no, da telenor-teste måler hastigheten over en lengre periode enn de andre testene. Jeg fikk en hastighet på 45-46 mbps alle de gangene jeg målte. Det virker som at hastigheten ikke rekker å komme opp i 45 mbps på de andre testene iom at målingen er kortere. Nå nesten jeg med min gamle Belkin-router. Skal prøve Netgear-ruteren jeg kjøpte i går, og så om det blir enda bedre. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Krypteringa du bør bruke, er WPA2 med AES kryptering og 40MHz kanalbredde.. Noe annet vil høyst sannsynlig ikke kunne gi deg den hastigheten du skal over WIFI.. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Krypteringa du bør bruke, er WPA2 med AES kryptering og 40MHz kanalbredde.. Noe annet vil høyst sannsynlig ikke kunne gi deg den hastigheten du skal over WIFI.. Tja, nå fikk jeg faktisk 49 mbps og 45 mbps på test.telenor.net med "WPA2-PSK" og "20/40MHz", noe jeg slett ikke har fått før. Men det har riktignok vært på de andre hastighetstestene. Er det sånn jeg at jeg må måle på test.telenor.net for å få riktig resultat. Skal det ta så lang tid før den målte hastigheten kommer opp i 45-50 mbps? Endret 2. november 2013 av 1-2-3 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Hvis den står på 20/40MHz, så er det nok 40MHz som routeren benytter.. Men akkurat det spiller ingen rolle - 20/40MHz er det samme som auto liksom, så den vil bruke høyest mulig verdi for å oppnå høyest hastighet.. Nei, det skal ikke ta lang tid å komme opp korrekt hastighet.. Det skal strengt tatt skjer med en gang... Bruker selv kun test.telenor.net, da jeg får best/mest korrekt resultat... Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Hvis den står på 20/40MHz, så er det nok 40MHz som routeren benytter.. Men akkurat det spiller ingen rolle - 20/40MHz er det samme som auto liksom, så den vil bruke høyest mulig verdi for å oppnå høyest hastighet.. Nei, det skal ikke ta lang tid å komme opp korrekt hastighet.. Det skal strengt tatt skjer med en gang... Bruker selv kun test.telenor.net, da jeg får best/mest korrekt resultat... Nå prøvde jeg med splitter nye Netgear N750 som jeg kjøpte i går, og da ble resultatene faktisk pinlig dårlig. Bare 15-20 mbps, samme om det var WPA2 eller uten. Jeg fatter ikke hva som er problemet. Det kan da ikke være noe galt med alle de tre routerne jeg har prøvd og begge PC-ene og nettbrettet jeg måler på? Jeg vet ikke hva mer jeg skal gjøre. Sist gang jeg hadde nettverksproblemer, ba nettverksleverandøren meg om å ta kontakt med en forsker. Spørs om jeg må gjøre det denne gangen... Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Er dette med kabel eller trådløst? Hvordan er nettet ditt satt opp/konfigurert? Hva slags nettverkskort har du? Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Er dette med kabel eller trådløst? Hvordan er nettet ditt satt opp/konfigurert? Hva slags nettverkskort har du? Trådløst. Nettverkskort på min Asus S56: Qualcomm Atheros AR9485WB-EG. Hastigheten er forresten lik på min gamle Dell. Nettverkskort på den: Intel® 5100 AGN. Innstillinger på Belkin-routeren: 802.11n 2,4 GHz 20/40 MHz Kanal 8 WPA2-PSK Fikk altså ca 45 mbps trådløst med denne routeren på test.telenor.no nå. Men det tar lang tid før målingene blir så høye. Det går fort opp til 30 mbps og deretter så sniker hastigheten seg oppover. Med Netgear-routeren: Har ikke full oversikt over alle innstillingene her, blant annet om det er 20 eller 40 MHz. Men kanal 8 er det i hvert fall. Den støtter både 2,4 GHz og 5 GHz, men Asus-maskina som jeg sitter på nå støtter ikke 5 GHz. Den gamle Dell-maskina gjør det, men hastigheten er ikke noe bedre med 5 GHz. Får bare rundt 20 mbps med denne routeren. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Bruker du begge routerne samtidig? Hvis du gjør det, så er det ikke noe rart hastigheten er lav... Hvis ikke, så tror jeg at problemet ligger i at nettverkskortet ditt ikke klarer høyere hastighet og/eller bare er ustabilt.. Hadde ett sånt kort en gang og det hoppa mellom 30 og 70Mbit/s ettersom det passa seg... Bytta til et bedre og ikke hatt problem med hastigheten siden... Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Bruker du begge routerne samtidig? Hvis du gjør det, så er det ikke noe rart hastigheten er lav... Hvis ikke, så tror jeg at problemet ligger i at nettverkskortet ditt ikke klarer høyere hastighet og/eller bare er ustabilt.. Hadde ett sånt kort en gang og det hoppa mellom 30 og 70Mbit/s ettersom det passa seg... Bytta til et bedre og ikke hatt problem med hastigheten siden... Bruker ikke begge samtidig. Har byttet litt mellom dem for å teste. Ja, skjønner at nettverkskortet i Asusen er dårlig. Støtter jo ikke 5 GHz en gang. Men det i Dell-maskina skal vel være greit? Er jo Intel? Men fem år gammel da... Men det er jo rart at hastigheten skal være bedre på en gammel Belkin-router enn den splitter nye Netgear-routeren. Så routerne må jo ha noe å si her? Endret 2. november 2013 av 1-2-3 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Ok good! Ble litt redd nå ass... Intel kortet skal være kurrant, selv om det er draft-n og ikke fullverdig 802.11n sertifisert... Atheros kortet er singleradio på max 150Mbit, og da er det ikke rart du ikke oppnår mer enn drøyt 30Mbit.. Men sørg for at routeren din sender på en kanal som det er minst forstyrrelser på og sett den til 40MHz.. Koble deg til med kun en av PCene om gangen og kjør en speedtest igjen.. Viktig at det kun er den ene PCen som er tilkoblet nettet ditt når du gjør dette, uavhengig av WIFI eller kabel.. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Akkurat. Jeg har kjøpt en PC med elendig nettverkskort. Fint. Byttet over til den gamle Belkin-routeren nå. Fungerer definitivt bedre enn Netgear. Koblet alle andre enheter fra nettverket, og sørget for at nettverket stod på en kanal som ingen andre nettverk i nærheten står på. Hastigheten kom da opp i 46-48 mbps på test.telenor.net på Asusen med Atheros-kortet. Det er jo for så vidt bra det, selv om hastigheten fremdeles ikke skyter rett opp i 45-50 mbps da. Men kanskje noe raskere nå når alle de andre enhetene er frakoblet. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Koblet Asusen fra nettverket og prøvde det samme med Dell-maskina. Da fikk jeg 41 mbps. Noe lavere hastighet på den PC-en altså. MEN! Jeg koblet Dell til med kabel fra Belkin-routeren, og da fikk jeg bare ca 10 mbps! Nå skjønner jeg ingen ting. Fikk da 50 mbps med kabel før... Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Men da bruker du det som gir best hastighet da... Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Jo, men...med kabel!? Det skal da fungere fjell? Dette er 2013. Hvorfor kan ikke internett bare fungere skikkelig? Hvis alle andre har hatt like mye trøbbel med trådløst internett som meg, så gjør produsentene noe galt. Dagens hjertesukk. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Hehe.. Er nok ikke internett det er noe feil med, heller noe hos deg som er årsaken... Og det gjelder også når det kommer til WIFI... Men hvordan er nettverket ditt satt opp egentlig? Hvordan er plasseringa av routeren? Hva slags hus bor du i? Mange andre nettverk rundt om? Etc..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå