Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 (endret) Jeg synes de tallene dine høre høye ut Chris93. Min erfaring er at nettohastighet på 11n er ca 30-35% av bruttohastigheten. Uansett er 72Mbit brutto for tregt om det er gode forhold. Jeg ville sjekket båndbredde i router og stilt den opp til 40MHz om mulig. Da vil en router med to datastrømmer (300Mbit) kunne yte inntil ca 100Mbit netto. Man har jo ofte nabovennlige innstillinger på 2,4GHz, og da vil router ikke gi auto 40MHz uten at det er få nabonett som forstyrrer. Det beste kan være å bruke dualband router og 5GHz. Der kan man bruke 11n 40MHz eller 11ac med enda større hastigheter. EDIT: Men trådstarter opplyser jo ikke hvilket nettverkskort eller typebetegnelse på noe som helst. Det er mulig han kjører 20MHz i router og et nettverkskort med en datastrøm (aka n150) og da stopper det vel opp på 72Mbit brutto. Endret 24. august 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Høres omtrent riktig ut for 11n 20 MHz. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Mine tall var testet med Iperf mens jeg satt rett ved siden av aksesspunktet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) OK husker du om det UDP eller TCP du målte? UDP vil jo gi noe mindre overhead og tap av hastighet. Med lavere bruttohastighet vil man vel også tape litt mindre på timingparametre (simplex pakkeswitching) også regner jeg med. Uansett, så skal jeg forsøke å ikke spamme ned hele tråden for TS her Endret 25. august 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 TCP er vel standard, ettersom jeg forstod det. Jeg brukte ingen andre parametere enn server/client og host Men TS kan jo ta seg en kikk på trådløsinstillingene til Applerouteren og fortelle oss hva han ser der. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Jeg er takknemlig for så mange svar, men jeg må innrømme at de siste innleggene var vanskelig å henge med på. Så god greie har jeg ikke på det her. Hva foreslår dere egentlig at jeg skal gjøre nå? Apple-routeren står på "kun 802.11n (2,5 GHz)" og kanal 8. Jeg ser også at det er haket av for "tillat at dette nettverket kan utvides", hva nå det betyr. Vet ikke om det spiller noen rolle i denne sammenheng. Forresten så kan jeg informere om at jeg har hatt trøbbel med at nettet faller ut ofte. Der jeg bodde før i Bergen datt nettet ut hele tiden da jeg satt ved spisestuebordet. Ingen andre steder. Kun ved spisestuebordet. Min gamle PC datt aldri ut. Nå har jeg nettopp flyttet, og der er nettet mer stabilt. Nettet har kun falt ut to ganger. Her hjemme i Molde har jeg også opplevd at nettet faller ut, men ikke ofte. Bare et par ganger. Men det kan jo tyde på at det er noe galt med nettverkskortet da? Men når det fungerer, så fungerer det skikkelig. Så skulle ikke tro at det forklarte at jeg ikke får optimal hastighet. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 For hastigheten sin del, se om du kan få endret kanalbredde et sted. Du har trolig 20 MHz for øyeblikket (72.2 Mbps), og du vil ha den opp til 40 MHz (150 Mbps). Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 (endret) For hastigheten sin del, se om du kan få endret kanalbredde et sted. Du har trolig 20 MHz for øyeblikket (72.2 Mbps), og du vil ha den opp til 40 MHz (150 Mbps). Ser ikke ut til at det går an å endre på det. Nå når jeg ikke bruker PC-en med Windows 7 mer, så kan det jo være at det funker like bra å bruke Belkin-routeren. Så kan jo prøve det. Endret 27. august 2013 av 1-2-3 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Ser ikke ut til at det går an å endre på det. Nå når jeg ikke bruker PC-en med Windows 7 mer, så kan det jo være at det funker like bra å bruke Belkin-routeren. Så kan jo prøve det. Har du muligheten til å endre frekvensen fra 2,4 GHz til 5 GHz? Det kan også åpne opp for 40 MHz kanalbredde. Du får sjekke om ruteren støtter det. 5 GHz kan dog gjøre signalet dårligere, da det er mer sensitivt overfor hindringer. Så det kan hende 72,2 Mbps er det beste du kan få til under omstendighetene. Endret 27. august 2013 av Imsvale Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Ser ikke ut til at det går an å endre på det. Nå når jeg ikke bruker PC-en med Windows 7 mer, så kan det jo være at det funker like bra å bruke Belkin-routeren. Så kan jo prøve det. Og det hjalp faktisk! På tptest.se, speedtest.net og teknofil.no får jeg nå fra 43 til 48 Mbps. Nettfart.no gir meg imidlertid ikke mer enn 30 til 40 Mbps. Men likevel, dette ble mye bedre! Så, hva gjør jeg for å få 50? ;-) Belkin-routeren står nå på kanal 6 og extension channel 2. Kun 802.11.n. Båndbredden står på "20/40 MHz". Protected mode er "off" mens "WMM (QoS)" er på. Vet ikke hva det betyr, eller om det har noen betydning. Routeren er heller ikke satt opp som accesspunkt. Bør den være det? Høres disse innstillingene ok ut? Endret 27. august 2013 av 1-2-3 Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Har du muligheten til å endre fra frekvensen fra 2,4 GHz til 5 GHz? Det kan også åpne opp for 40 MHz kanalbredde. Du får sjekke om ruteren støtter det. 5 GHz kan dog gjøre signalet dårligere, da det er mer sensitivt overfor hindringer. Så det kan hende 72,2 Mbps er det beste du kan få til under omstendighetene. Ja, prøvde å sette den på 5 GHz, men det funket ikke. Dataen fant ikke nettverket og det funker heller ikke på smartmobilene. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Og det hjalp faktisk! På tptest.se, speedtest.net og teknofil.no får jeg nå fra 43 til 48 Mbps. Nettfart.no gir meg imidlertid ikke mer enn 30 til 40 Mbps. Men likevel, dette ble mye bedre! Så, hva gjør jeg for å få 50? ;-) Belkin-routeren står nå på kanal 6 og extension channel 2. Kun 802.11.n. Båndbredden står på "20/40 MHz". Protected mode er "off" mens "WMM (QoS)" er på. Vet ikke hva det betyr, eller om det har noen betydning. Routeren er heller ikke satt opp som accesspunkt. Bør den være det? Høres disse innstillingene ok ut? Kanalen kommer an på hvilke kanaler som er i bruk på andre nettverk i nærheten (om noen). Det samme gjelder extension channel (hvor de ekstra 20 MHz plasseres). Access Point bruker du i samband med en annen ruter slik: Internett --- ruter --- AP ))) PC Det skrur av ruterfunksjonene som allerede tas hånd om i den andre boksen. Apple-ruteren burde vært i ren AP-modus i det opprinnelige oppsettet ditt, om den ikke var det. Vanligvis har man ruter og AP i samme boks. Endret 27. august 2013 av Imsvale Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Kanalen kommer an på hvilke kanaler som er i bruk på andre nettverk i nærheten (om noen). Det samme gjelder extension channel (hvor de ekstra 20 MHz plasseres). Access Point bruker du i samband med en annen ruter slik: Internett --- ruter --- AP ))) PC Det skrur av ruterfunksjonene som allerede tas hånd om i den andre boksen. Apple-ruteren burde vært i ren AP-modus i det opprinnelige oppsettet ditt, om den ikke var det. Vanligvis har man ruter og AP i samme boks. Det tror jeg den var. Men nå er koblinga slik: modem --- Belkin ))) PC. Skal Belkin kun være accesspunkt nå da? Betyr ikke det kort forklart at man kun bruker antennen? Hehe, om du skjønner? At routingfunksjonen er slått av? Har jeg forstått dette noenlunde rett? :-P Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Det tror jeg den var. Men nå er koblinga slik: modem --- Belkin ))) PC. Skal Belkin kun være accesspunkt nå da? Betyr ikke det kort forklart at man kun bruker antennen? Hehe, om du skjønner? At routingfunksjonen er slått av? Har jeg forstått dette noenlunde rett? :-P Du har vel flere enheter på nettet? Da vil du ha ruter, så bare la den være, med mindre modemet er et rutermodem. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Du har nok forstått rett angående at routing funksjonen er av i AP mode, men om du skal bruke den som AP eller ikke nå er avhengig om modemet ditt er bridget eller ikke, noe jeg tror du ikke har gjort. Skal du koble det opp som AP må DHCP være av(på AP), IP-adresse satt riktig og du må koble til kabel fra LAN til LAN mellom AP og modem. Båndbreddee skal nok stå på only 40MHz eller tilsvarende Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Du har nok forstått rett angående at routing funksjonen er av i AP mode, men om du skal bruke den som AP eller ikke nå er avhengig om modemet ditt er bridget eller ikke, noe jeg tror du ikke har gjort. Skal du koble det opp som AP må DHCP være av(på AP), IP-adresse satt riktig og du må koble til kabel fra LAN til LAN mellom AP og modem. Båndbreddee skal nok stå på only 40MHz eller tilsvarende Modemet fra CD er i bridge mode, tror jeg. Var i hvert fall det jeg fikk høre da vi fikk det. Men når jeg tenker meg om så har vi byttet det med et nyere da det gamle ble ødelagt. Men kanskje alle CD sine modem er i bridge mode? I så fall bør vel routingfunksjonen i Belkin være på? Nå er hastigheten nede i 30-40 Mbps på tptest.se og speedtest.net. Faktisk var den helt nede i 15 Mbps på tptest.se i sted. Så det er ikke akkurat stabilt. Men jeg har oppnådd høyere hastigheter med Belkin enn Apple da. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Du skriver at du får optimal hastighet med kabel rett i modemet, men siden det er CD så er jo det kabel modem, så det er å regne som bridget da, selv om de fleste med dette mener at routingfunksjonen i et ADSL routermodem slåes av, men meh. Du skal ikke sette opp i AP mode da med mindre du skal bruke Applerouteren din også. Mulig vi alle burde ha spurt dette tidligere, men hvilke modell er Apple og Belkin? Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Du skriver at du får optimal hastighet med kabel rett i modemet, men siden det er CD så er jo det kabel modem, så det er å regne som bridget da, selv om de fleste med dette mener at routingfunksjonen i et ADSL routermodem slåes av, men meh. Du skal ikke sette opp i AP mode da med mindre du skal bruke Applerouteren din også. Mulig vi alle burde ha spurt dette tidligere, men hvilke modell er Apple og Belkin? Belkin N+ og Apple Airport Express. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Belkin N+ er rask nok, men har du prøv med kabel i den og ikke rett i modemet? Hvilke PC-er er det du tester med? Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Belkin N+ er rask nok, men har du prøv med kabel i den og ikke rett i modemet? Hvilke PC-er er det du tester med? Ja, med kabel fra Belkin får jeg 50. PC-en er en Asus S56. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå