Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikke optimal hastighet på trådløst nett

Anbefalte innlegg

Hei!

Canal Digital har nettopp oppdatert hastigheten vår fra 12 Mbps til 50 Mbps. Med kabel rett fra modemet får jeg optimal hastighet, men gjennom det trådløse nettet ligger hastigheten i beste fall på 40 Mbps. Men det kan også være helt nede i 25 Mbps.

Jeg har koblet sånn: Modem -> Belkin router -> Apple router. Belkin-routeren er altså bare et ekstra ledd. Grunnen til at jeg bruker Apple i stedet er at Belkin-routeren ikke funka med Windows 7. Nettet falt ut hele tiden.

Jeg har tatt strømmen på begge routerne og modemet for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke.

Tips til hva eg kan gjøre for å forbedre den trådløse ytelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådløst nett er tregere enn kablet. Sånn er det bare. Hvilken hastighet du kan få, kommer mest an på hva ruteren støtter. Maksimal teoretisk hastighet for 802.11g er 54 Mbit (i praksis lavere), og med 25-40 Mbit målt så høres dette riktig ut. Har du behov for mer, må du skaffe deg utstyr som støtter 802.11n eller ac (både ruter og nettverksadapter).

Vurder også om du virkelig har behov for to rutere, eller om du klarer deg med den ene boksen. (Ikke at dette har så mye å si i praksis.)

Lenke til kommentar

Jeg kjører 802.11n. Grunnen til at jeg har to routere er at den ene ikke funket. Men har Windows 8 nå, så kan jo prøve å bruke bare Belkin-routeren igjen. Har kjøpt denne til hybelen min i Bergen, og den fungerer finfint. Vet ikke hvordan den gamle Belkin-routeren her hjemme er i forhold. Men Apple Airport Express trodde jeg var bra saker? Begge routerne er riktignok ca 4 år.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare droppe Belkin?

Litt mer info om oppsettet ditt hadde vært nyttig. Har du kabel fra modem til Belkin, og videre til Apple? Hvilken er den trådløse?

At apple ruteren er god hjelper jo ikke når du sender trafikken gjennom en dårlig en før den når apple ruteren -_-

Har ingen betydning i praksis hvis det er kabel mellom ruterne.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Og hvorfor har du beholdt belkinen?

Fordi at modemet til CD og Apple-routeren har bare en port. I og med at jeg ville bruke kabel til den stasjonære dataen, så trengte jeg flere porter. Dermed beholdt jeg Belkin. Koblingen er altså sånn:

Modem -> Belkin -> Apple

-> Stasjonær

Lenke til kommentar

Det spørs jo på hvordan du har koblet opp det her, men siden du får riktig hastighet gjennom kabel, så er det kun det trådløse det står på.

Jeg har ikke vært så nøye på optimalt oppsett med 802.11n pga jeg har det kun for mobil og eventuelle gjester. Likevel mener jeg du må velge dualband og n-only mode i routeren for at du skal få 120Mbps gjennom det trådløse. Dessuten må jo din PC også støtte 802.11n

At du kanskje kjører dobbelt eller trippelt NAT er en annen ting du burde se på. Jeg har også tre routere, der en ene er et bridget routermodem, den andre brukes som AP og den tredje brukes som router

Lenke til kommentar

Hvor gamle rutere snakker vi her?

Eks Linksys WRT54GL

De kjappeste routerne nå klarer jo opp mot gigabit via WAN, men de eldste har såpass slapp CPU at de får problemer med dagens hastigheter. Begynner man å legge til funksjoner som QoS, blir det enda verre.

Scroll deg ned her, så ser du at de dårligste ikke er brukbare.

Men det blir jo anderledes om man kun bruker LAN-switchen på de. Da vil man får 100Mbit eller gigabit avhengig av type switch.

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eks Linksys WRT54GL

De kjappeste routerne nå klarer jo opp mot gigabit via WAN, men de eldste har såpass slapp CPU at de får problemer med dagens hastigheter. Begynner man å legge til funksjoner som QoS, blir det enda verre.

Scroll deg ned her, så ser du at de dårligste ikke er brukbare.

Men det blir jo anderledes om man kun bruker LAN-switchen på de. Da vil man får 100Mbit eller gigabit avhengig av type switch.

Hmm. Man hører ikke så mye om hastighet på WAN-porten. Tok det for gitt at det var det samme som på LAN-siden, men ser nå at det ikke kan være riktig så enkelt. :)

Til TS: Hvilken hastighet får du med kabel til Belkin-ruteren?

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Man hører ikke så mye om hastighet på WAN-porten. Tok det for gitt at det var det samme som på LAN-siden, men ser nå at det ikke kan være riktig så enkelt. :)

Til TS: Hvilken hastighet får du med kabel til Belkin-ruteren?

Til Belkin-routeren? Altså direkte fra modem? Da får jeg 50 Mbps. Fra Belkin-routeren (altså på den stasjonære PC-en) fikk 50 Mbps på flere målinger, men fikk litt over 40 på senere målinger. Dette var med kabel altså. Så det ligger tydeligvis ikke stabilt på 50 der heller.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere, er ikke 802.11n en garanti for at du har 120 MBps LAN forbindelse.

Du må også ha ett nettverkskort som støtter det g ha de riktige instillingene å routeren,

Jo svakere signal jo dårligere hastighet er også noe du må t a hensyn til.

Hvilken signalstyrke og hastighet via WLAN du har på PC må du oppgi for at vi kan være sikre på om det er throughput eller om det er WLAN som er flaskehalsen her. For å sjekke dette må du se på status på nettverkstilbkoblingen din

Nettverksikon til høyre på starmeny -> åpne nettverks og delingssenter -> nettverkstilbobling som det dreier seg om -> nytt vindu

Da vil du se status, og hastigheten du har til routeren. Hva er den? Legg gjerne ved et bilde.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere, er ikke 802.11n en garanti for at du har 120 MBps LAN forbindelse.

Du må også ha ett nettverkskort som støtter det g ha de riktige instillingene å routeren,

Jo svakere signal jo dårligere hastighet er også noe du må t a hensyn til.

Hvilken signalstyrke og hastighet via WLAN du har på PC må du oppgi for at vi kan være sikre på om det er throughput eller om det er WLAN som er flaskehalsen her. For å sjekke dette må du se på status på nettverkstilbkoblingen din

Nettverksikon til høyre på starmeny -> åpne nettverks og delingssenter -> nettverkstilbobling som det dreier seg om -> nytt vindu

Da vil du se status, og hastigheten du har til routeren. Hva er den? Legg gjerne ved et bilde.

Det står:

Hastighet: 72.2 Mbps

Lenke til kommentar

WLAN overhead er ganske stor. Nå testet jeg det selv med en tilkobling på 72Mbps og en på 150Mbps. Jeg fikk ut 45.9Mbps ved 72Mbps tilkobling og 99,3 Mbps ved 150Mbps tilkobling

Med det vil jeg konkludere at du oppnår den maksimale hastigheten du kan med din wifi slik den er satt opp. Det skal nok fikses ved at du gjør de riktige innstillingene på din router, slik som jeg har beskrevet tidligere.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...