Vrengtpolvott Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 De siste dagene har det kommet en skrapelyd fra hjulene når jeg kjører. Det skjer spesielt i lav hastighet, men har ikke hørt det i høyere hastigheter slik som 70-80km/t. Høres litt ut som metall som skraper mot metall, og dersom jeg presser bremsen inn bare litt så forsvinner lyden. Lurer på hva som kan være galt, bilen er en 2008 modell Ford Fusion, kjørt ca. 100.000km. Lurer også på om det er farlig å kjøre med, da jeg har lang vei til jobb og bil er en nødvendighet for å komme seg frem. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 (endret) Setter en knapp på slitte bremseklosser og / eller skiver. Edit : Kan selvsagt også være drivknuter, hjul-lager eller lignende da. Endret 24. august 2013 av Hobbynerden Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Satser en knapp på bremseklossene ja. Bare de ikke er så slitt at det går jern mot jern. Da må sannsynligvis skivene også byttes. Lenke til kommentar
Vrengtpolvott Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 Høres dyrt ut!Men er det farlig å kjøre med, eller er det mer det at jeg ikke bør kjøre med det? Tenker å få satt bilen på verksted mandag eller tirsdag neste uke. Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Skiver kan man bytte selv, om man har skrudd litt før. Og selve skivene er ikke spesiellt dyre. Det er timebetalingen på verkstedene som er dyrt. Er vel ikke akkurat farlig til å begynne med, men jeg ville ikke kjørt for lenge med det. Blir bare mer og mer ødelagt. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Hvordan ser man egentlig om klossene/skiven er slitt? er det mulig å bare ta en titt, eller må hjulene av? Lurer litt på om jeg har samme, men ser ikke en skit ^^ og skivene ser og føles helt fine ut. Endret 1. september 2013 av Korporal Kranium Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg tror det er så enkelt som en liten Stein mellom bremseskiven og den beskyttelse av metall som ligger rundt skiva. Ta av hjulet og sjekk mellom der. Grunnen til at jeg tror det er at det har oppstått plutselig og at lyden kommer og går ved fartsøkning. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Selv om klosser eller skiver er slitte så skal de ikke lage skrapelyder. Det er nok ikke slitasje som er feilen men at de henger litt igjen og skraper mot hjulet, derfor opphører skrapelyden også når du bremser... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg holder også en knapp på slitte klosser. Hvis de akkurat har blitt utslitte så kan du rekke å bytte de før de skader skivene noen som er uungåelig hvis du ikke gjør noe med det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg holder også en knapp på slitte klosser. Hvis de akkurat har blitt utslitte så kan du rekke å bytte de før de skader skivene noen som er uungåelig hvis du ikke gjør noe med det. Fortell meg gjerne logikken... hvorfor skal slitte klosser skrape under kjøring, bare fordi de er slitt? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Fordi de ligger på skivene. Antagelig også grunnen til at de ble slitt i utgangspunktet. Hvis man bare bytter klosser uten å fikse stempelpakningene med å dytte stemplene ut og inn og samtidig reingjøre alle føringer i caliperene så klarer ikke pakningene å dra seg tilbake når man slipper bremsen. Hvis føringene ikke reingjøres og smøres opp så kan det på enkeltvirkende(Kun stempel på den ene siden) calipere medføre at den ene siden av caliperet henger seg opp slik at kun en bremsekloss slites. Hvis man ikke oppdager dette tidlig så vil den ene siden av skiva ruste og skiva må enten dreies eller byttes. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Tror jeg tenker litt feil nå... Endret 1. september 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) På bilen min var glideboltene ikke smurt skikkelig på merkeverkstedet som monterte dem for noen år siden. Dermed var de rustne og man kunne risikere at bremsene hang igjen litt når man slapp bremsepedalen. (De gjorde ikke det, men glideboltene var så slitt at det var like før det ville oppstått problemer) Måtte kjøpe nye. Jeg skulle egentlig bare bytte bremseklosser en ettermiddag rundt merkeverkstedets stengetid, men endte opp med å trenge flere deler... Jeg rakk i siste liten å kjøpe noen uoriginale greier hos BilXtra eller Mekonomen eller hva det nå heter. Bremsene mine hadde ikke i utgangspunktet noe problem, annet enn at klossene var utslitt. Men jeg ville ikke montere de rustne glideboltene når jeg satte det sammen igjen. Endret 1. september 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Det kunne ha vært lyd fra metallplatene mange bruker på baksiden av klossene også men normalt vil det pipe/skrike mer enn å skrape. Ser noen har nevnt drivakselknuter også men det skal man normalt ikke merke hvis man ikke har fullt rattutslag mot høyre eller venstre. Har aldri vært borti at det lager lyd ved kjøring rett frem. Da må de i tilfelle være ekstremt slitt. Drivaksler produserer også en bankelyd, ikke en skrikelyd. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg ser alt for ofte at verksteder ikke tar seg tid til rengjøring og oppsmøring ved skifte av bremseskiver og klosser selv om dette definitivt er den viktigste delen av jobben. Det henger vel sammen med manglende yrkesstolthet antar jeg. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Og fordi det skaper ekstraarbeid til neste gang. Og de får jo timebetalt, så de har alt å tjene på det. Selvgjort er velgjort, hvis du har kompetansen til det. Endret 1. september 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Og fordi det skaper ekstraarbeid til neste gang. Og de får jo timebetalt, så de har alt å tjene på det. Ikke for noen som vet hvilke rettigheter dem har... det er garanti på reperasjoner og skifte av deler og er det på grunn av dårlig arbeid så må de gjøre det opp igjen. Edit: Kanskje jeg har forsnakket meg her mener det var reklamasjon på håndtverkertjenester men finner ikke noe på det. Endret 1. september 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Tror ikke de fleste bilister er våken nok til å påpeke at reparasjonen kunne vært mindre omfattende hvis glideboltene ble smurt skikkelig forrige gang... Dessuten er dette slitedeler, så det er vel ikke 5 år på glidebolter? Endret 1. september 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg sliter med å se at det finnes en fornuftig grunn til slurve med slikt. Det tar 10minutter pr.hjul og de tar seg antagelig betalt for det uansett. Jo, selvgjort er velgjort men bremsearbeide skal man strengt tatt ikke holde på med selv hvis man ikke har tilstrekkelig opplæring. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Noen av oss har tilstrekkelig opplæring. Men jeg er enig i at folk flest bør få verkstedet til å vedlikeholde bremsesystemet, selv om det er dyrt og de ikke alltid rengjør og smører så grundig som de burde. Endret 1. september 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå