meg0709 Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Dette: Du generaliserer, rett of slett. Ja, hva så? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 (endret) Nav gir helt alminnelige mennesker makt og myndighet til forvalte andres velferd etter et regelsett som i ikke ubetydelig grad er laget for at det samme NAV ikke skal få for mange kunder. Noen forvalter denne myndigheten på en grei måte, andre blir småkonger. De sistnevnte finnes ofte på samme kontor, slik er det her i Bergen. Jeg er en av de heldige som tilhører en sivilisert bydel i så måte. Jeg var en gang i en av mine møter med et rekrutteringsfirma som skulle hjelpe meg å finne jobben jeg fortsatt var for syk til få, og han kunne gjette hvilken bydel jeg tilhørte før jeg fortalte det. Det sentrale problemet med NAV er at politikerne som har vedtatt reformen aktivt anfører at det er et mål at de skal ha så få kunder som mulig. Noen av disse politikerne synes å tro at å gå på NAV er som å gå på kino, noe folk gjør for moro skyld. Det er det ikke. Joda, det finnes noen "navere" der ute. Men jeg tipper at de fleste er som meg, drittlei av å ikke kunne jobbe. Jeg var hos legen i går, for å høre om ikke jeg kunne ta sjansen på å søke en fulltidsjobb. Jeg vet like godt som ham at det er en dårlig idé, men man går på veggen av ikke å få noen løsning. "Arbeid og gjør noe, slik at djevelen alltid finner deg opptatt", sa Hieronymus. Det kan jeg skrive under på. Min situasjon er nemlig at jeg etter all sannsynlighet blir 50% ufør. Men det er noe herk, fordi det betyr at jeg må ha en deltidsjobb. Og de er det ikke mange av, i snitt bare 10% av jobbene på Finn er deltidsjobber. Halvparten av dem igjen er i helse og sosial, og jeg har ikke sykepleierutdanning. Ikke får jeg lov av NAV å omskolere meg heller, for "er du frisk nok til å gå på skole er du frisk nok til å jobbe, og da har du ikke krav på arbeidsavklaringspenger." Og så er jeg 56 år gammel. En nylig undersøkelse viste at bare en av ti arbeidsgivere ville ansette noen over 55 hvis de hadde yngre søkere. De vil ha noen de får beholde lenge og kan forme. Egentlig meningsløst, det er jo ingen nyutdannede som blir lenge i sin første jobb heller. Men sånn er det. Og her har ikke NAV noe som helst å tilby, utover stønaden. Jeg har fått et par kurs, dyre sådanne, og de var nyttige nok, men jeg får ikke jobb. Jeg kan få arbeidstilvenningsplass på tiltakesbedrifter, men jeg trenger ikke å "venne meg til" å jobbe. Jeg har jobbet siden jeg var 17, og hadde tenkt å jobbe til jeg var 85, om jeg levde så lenge. Det viktigste for NAV som etat er å passe på at folk ikke tror det er lett å få penger fra statskassen. Derfor møter man en mur av utilgjengelighet. Jeg har i motsetning til blabla-fyren epostadressen til min saksbehandler, som sagt bor jeg i "riktig" bydel her i Bergen. Men regelverket er rigid, og slingringsmonnet ensidig til kundens ulempe. Jeg oversatt en svarfrist med noen dager og tapte penger på det. NAV oversatt sin - i samme sak - med et halvt år, uten at det hadde noen betydning. NAVs misjon synes å være å begrense sitt kundegrunnlag gjennom rigid saksbehandling og ditto regler, og all kapasiteten brukes til å håndtere folks krav på stønad mens de går ledige, ikke å hjelpe dem tilbake i aktivitet så de ikke trenger stønad. Noen av oss er heldige og har saksbehandlere som vil mer, men noen møter veggen. Vil jeg poste min historie på Blabla? Ikke tale om. Men det er bare meg som synes det er en møkkaavis. Geir P.S. Jeg sier som alltid når jeg poster om dette: Er det noen som faktisk vet om en konkret deltidsjobb i Bergensområdet for en 56 år gammel psykisk skrantende forumbestefar med databakgrunn, så send meg gjerne en PM. (Det er det faktisk et par som har gjort tidligere, desverre uten at det ble noe ut av det.) Endret 24. august 2013 av tom waits for alice 3 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Jeg hadde veldig flaks med min saksbehandler på NAV, mye pga tilfeldigheter og slik burde det vel ikke være. Det minste man burde kunne forlange på et offentlig kontor er at alle får samme behandling og muligheter, men som nevnt av andre så virker det som om noen NAV ansatte ikke takler ansvaret de får tildelt. Det burde kanskje være en slags skole eller kurs for å kunne bli tilsatt i en slik type stilling. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Dette står det en god del om i Rambøll-rapporten, for dem som ønsker og orker å lese den. Her er den i PDF-format Geir Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Det som er litt artig er at viss vi, folket skal ha penger eller skal ha tilbake penger ifra for eksempel NAV så enten så tar det EKSTREMT lang tid eller så får man de aldri, men hvis vi skylder NAV penger så skulle de gjerne hatt pengene i går og hvis vi ikke gir de tilbake, grøss og gru for en straff man vil få. Rett og slett ikke sant. Det er faktisk sant jo. Man må hale pengene ut av dem, man må kjenne rettighetene man har. En gang sendte jeg faktisk klage til fylkesmannen, og fikk medhold. Jeg fikk kopi av brevet som Fylkesmannen sendte til NAV, og det brevet var ikke pent. Skal si NAV fikk ut fingeren da, ja. Endret 31. august 2013 av Maximalyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå