Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Boligsameie har gjort avtale med Lynet Internett


Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har boligsameie her jeg leier fått fatt på Lynet internett. De leverer fiber til en veldig god penge, og med 20 kr mer enn jeg betaler i dag for 30Mbit ned og 5Mbit opp får jeg 100Mbit ned og 50Mbit opp. 499,-

Problemet er at jeg ser Lynet bruker telefonutgangen, denne er nede ved senga hos meg. Internett-utgangen er like under skrivebordet.

Dette vil i praksis si at jeg må bruke trådløst nett på den stasjonære PCen.

Vil jeg oppleve problemer med å spille online siden det er trådløst? Jeg hadde trådløst da jeg bodde hjemme for lenge siden, da var det en del spikes og lagg online og det løste seg med kabel.

Men dette er jo tross alt 100-linje, så vil jeg oppleve det som noe ustabilt?

Tilbudet frister veldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt på hvordan den trådløse ruteren din er.

 

Signalet vil kraftig reduseres hvis det må gjennom mur og betong vegger. Blir en reduksjon ved trevegger og gipsvegger og, men vet ikke hvor mye.

 

Eksempel, jeg har en trådløs ruter på soverommet. Hvis jeg sitter lengst bort i sofaen i stua, så har jeg sporadisk nett.

 

Men dersom du sitter i nærheten av den så er det nok ikke noe problem.

 

Det at du har 100 mbit linje hjelper ikke dersom den trådløse ruteren blir en flaskehals.

 

Alternativt kan du legge opp en kabel ifra det punkte til pc der den er. Enten med kontakt i hver ende eller bare en langt datakabel strukket bortover

Lenke til kommentar

Ciscoen støtter 802.11n, som gir maks 150 Mbit med 40 MHz kanalbredde. Du må også ha nettverkskort/-adapter med samme støtte.

 

Linksysen kan du bare glemme til denne bruken. Den er for treg. :)

Med andre ord ny router må kjøpes hvis jeg skal ha Lynet? Nedtur. Isåfall, hva med denne? http://www.proshop.no/Router/ASUS-RT-N56U-Gigabit-Dual-Band-N-router-2243482.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

En annen nedtur er at Lynet ikke har kundeservice på lørdag eller søndag og har bindingstid på 12 mnd.

 

:hmm:

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Med andre ord ny router må kjøpes hvis jeg skal ha Lynet? Nedtur.

 

Enda mer nedtur er at Lynet ikke har kundeservice på lørdag eller søndag og har bindingstid på 12 mnd.

 

:hmm:

Mja, du må vel levere tilbake Get-boksen hvis du bytter. Men du burde få en ny boks fra den nye nettleverandøren som kan få jobben gjort.

Lenke til kommentar

Mja, du må vel levere tilbake Get-boksen hvis du bytter. Men du burde få en ny boks fra den nye nettleverandøren som kan få jobben gjort.

Trådløse nettverkskortet på stasjonære heter Ralink 802.11n Wireless LAN Card. Ja, kanskje det. Håper jo det.

 

Fra lynet sine sider.

 

"Vår montør monterer en ny internett-kontakt inn i leiligheten din. Du kan koble PC eller trådløs router direkte til denne kontakten. Med fibernett fra Lynet trenger du ikke modem eller andre unødvendige bokser."

 

slik_fungerer_det.jpg

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Med andre ord ny router må kjøpes hvis jeg skal ha Lynet? Nedtur. Isåfall, hva med denne? http://www.proshop.no/Router/ASUS-RT-N56U-Gigabit-Dual-Band-N-router-2243482.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

En annen nedtur er at Lynet ikke har kundeservice på lørdag eller søndag og har bindingstid på 12 mnd.

 

:hmm:

 

Mål opp og legg Ethernet kabelen oppå listene i rommet, hvis du har. ellers må du nok det ja ;)

Lenke til kommentar

 

Må likevel ha en ruter om du skal dele nett mellom flere enheter. Har du derimot bare den ene pc-en, så trenger du ikke sånt fjas. :)

Stasjonær PC, en laptop og mobil. Ja router må vel til. Da driter jeg i powerline-fjaset isåfall.

 

Så, en billig og god router som takler 100/100 linje tråløst uten at jeg faller ut eller opplever spikes i spill vil være?

 

Eksempel: http://www.proshop.no/Router/ASUS-RT-N56U-Gigabit-Dual-Band-N-router-2243482.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite ?

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Ja den Asus rutern er veldig bra. Fått mye skryt.

Løp og kjøp sier eg. :)

 

Ble en liten dobbelpost og ett ekstra spørsmål her.

 

Ser jeg har følgende trådløst på stasjonære: Ralink 802.11n Wireless LAN Card

 

Kan denne tillate 1.0 Gbps slik som kablet nettverk? Prøvde nemlig koble meg trådløst til nettet jeg har nå og da fikk jeg 54.0 Mbps. Nå som jeg har kablet står det 1.0 Gbps.

 

Må jeg virkelig gå til anskaffelse av nytt trådløst til stasjonære eller skal den takle 100/50 linje?

Lenke til kommentar

Du får ikke i nærheten av gigabit med trådløst dessverre.

 

54 Mbit er det du får fra 802.11g. Hastigheten bestemmes av svakeste ledd i nettverket du forsøker å kommunisere gjennom. 802.11n gir opp til 150 Mbit (brutto). Selv det vil ha trøbbel med å makse 100 Mbit i praksis (netto), så du må trolig skaffe 802.11ac-utstyr (nyeste standard) med en såpass rask linje.

 

Se Wikipedia for oversikt over hastigheter ved ulike standarder og kravene som stilles (frekvens, kanalbredde).

Lenke til kommentar

Du får ikke i nærheten av gigabit med trådløst dessverre.

 

54 Mbit er det du får fra 802.11g. Hastigheten bestemmes av svakeste ledd i nettverket du forsøker å kommunisere gjennom. 802.11n gir opp til 150 Mbit (brutto). Selv det vil ha trøbbel med å makse 100 Mbit i praksis (netto), så du må trolig skaffe 802.11ac-utstyr (nyeste standard) med en såpass rask linje.

 

Se Wikipedia for oversikt over hastigheter ved ulike standarder og kravene som stilles (frekvens, kanalbredde).

Nja, tror ikke jeg gidder det med det første. Vi får først se hvordan det går. Går det helt ræva, blir det et nytt nettverkskort for trådløst yes?

 

Noe å anbefale her, Imsvale?

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Nja, tror ikke jeg gidder det med det første. Vi får først se hvordan det går. Går det helt ræva, blir det et nytt nettverkskort for trådløst yes? Noe slikt? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781684

 

Noe å anbefale her, Imsvale?

 

Både nettverkskort og ruter (samt eventuelle mellomledd) må støtte den hastighetsstandarden du ønsker å oppnå (g/n/ac), ellers blir det som sagt svakeste ledd som drar ned hastigheten.

 

Anbefalinger får noen andre stå for. Min kunnskap strekker ikke særlig lenger enn teori for øyeblikket. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...