Gå til innhold

4770K-H60

Chr1zz

Anbefalte innlegg

Noen som har Intel 4770k 1150 og h60 kjøler som kan si hva som er vanlig temperatur på CPU under load og idle.

Idle ligger den på ca 30 grader, etter en liten stund med bf3 så har den vært oppi 70 grader, er dette normalt?

Jeg bruker CPUID Hardware Monitor for å se temp.

Første gang jeg bygger pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nå har jeg ikke erfaring med h60. Men dersom du vurdere å bytte vifte, er Noctua D14 den jeg vil anbefale. Du kommer nok ikke opp mot 70 grader med den, utenom at du har overklokka (og kjører stress test) en del.

Problemet med D-14 er at den er ganske svær, så den tar mye plass i kabinettet. Men dersom en ser bort ifra det, er det lite som er negativt, da det er det absolutt (rett meg dersom jeg tar feil) beste viften på markedet for tiden.

Har selv hatt D-14 siden 2012, så jeg har litt peiling på hva jeg snakker om.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke erfaring med h60. Men dersom du vurdere å bytte vifte, er Noctua D14 den jeg vil anbefale. Du kommer nok ikke opp mot 70 grader med den, utenom at du har overklokka (og kjører stress test) en del.

Problemet med D-14 er at den er ganske svær, så den tar mye plass i kabinettet. Men dersom en ser bort ifra det, er det lite som er negativt, da det er det absolutt (rett meg dersom jeg tar feil) beste viften på markedet for tiden.

Tviler på at viftekjølt D-14 er noe bedre enn H60 vannkjølingen.

TS hva er klokken på? har du festet den skikkelig, hvordan kjøles radiatoren?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tviler på at viftekjølt D-14 er noe bedre enn H60 vannkjølingen.

TS hva er klokken på? har du festet den skikkelig, hvordan kjøles radiatoren?

Aha, viste faktisk ikke at det var vannkjøling.. :p Har lite å tilføye da. :ph34r:

Lenke til kommentar

Har ikke rørt noe ved prosessoren da jeg monterte den igår, og er ganske sikker på at den sitter ordentlig på.

Høres ikke helt bra ut, min er idle 30-35 og under load går den ikke over 60. Det er en i5-2500k klokket til 4,5ghz med H70 kjøler.

Har du 1 eller 2 vifter koblet på radiatoren?

Edit: Prosessoren tåler helt fint 70 grader, så det er ikke farlig, men det skal ikke være så høyt når du ikke har klokket engang

Endret av Korporal Kranium
Lenke til kommentar

Etter å ha rotet litt rundt leser jeg at intels nyere cpu'er har en høyere temp, det kan være grunnen, samt at du kanskje skulle hatt 2 vifter på radiatoren (jeg har iallefall det). Men uansett, 70 grader er ikke noe krise, selv om det er høyt i mine øyne. Leste også at det kan være pga. luftbobler etc innad i pumpen, at man skulle riste litt på kjøleledningene, men hvor sannsynlig dette er aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

D14 er en overlegen luftkjøler og knuser H60 i følge de fleste kilder.

Hvis vi tar til betraktning at D14 har 2x vifter og H60 1x så forklarer jo det også en del. Jeg vil anbefale dersom trådstarter har kjøpt H60 å skaffe seg 2x Corsair SP 120mm vifter for bedre kjøling, Push/Pull config skal gjøre temperaturene veldig bra.

70C under BF3 er meget høyt og ikke bra for CPU'en i over lenger tid, har du forsikret deg om at kjøleren er montert korrekt og festet godt på sokkelen? Alt i fra 50-65C under BF3 vil jeg påstå er en meget fin temp.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Vil nå påstå at det sier seg litt selv at 70C under BF3 ikke er greit, værtfall når ikke trådstarter har klokket. Men kan alltids finne fram noe junk til deg etterpå, tidlig på morgenkvisten.

Lenke til kommentar

Du kan prøve med vifter i push/pull, det vil få ned temperaturen noe. F.eks Scythe AP15 eller Noiseblocker e-loop.

70 grader er ikke skadelig så hvis det er det du makser ut på i det du bruker pc'en til ville jeg ikke bekymret meg noe særlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Får selv 74 grader når jeg gamer BF3, men så har jeg en overklokket CPU, da er det ganske normalt. :) Men dersom det er ved stock value skal det ikke være slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har ikke planer om å overklokke så hvis 70 grader er ufarlig så går det vel greit :)

70 grader uten å overklokke er ikke greit, da det ikke skal være så varmt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Du visste ikke at det var vannkjøling men alikevel klarer du å si "Har selv hatt D-14 siden 2012, så jeg har litt peiling på hva jeg snakker om". Det var litt komisk igrunn :dribble:

Hysteriskt morsomt. :lol:

Får selv 74 grader når jeg gamer BF3, men så har jeg en overklokket CPU, da er det ganske normalt. :) Men dersom det er ved stock value skal det ikke være slikt.

74C under BF3 er jo kanon (not).

Du som kjører Noctua D14 burde jo få mye lavere temperaturer, hva slags galskap er dette?

60-65C, perfekt under BF3 imo.

70 grader uten å overklokke er ikke greit, da det ikke skal være så varmt.

Det er varmt skal jeg si deg.

Har ikke planer om å overklokke så hvis 70 grader er ufarlig så går det vel greit :)

Ufarlig og ufarlig, jeg synes du burde få gjort noe med dette her as. 70C og ikke overklokket er ikke normalt. Push/Pull config og dobbelsjekke at den sitter godt montert på sokkelen.

2x slike burde gjør susen og gjøre noen forbedringer med temperaturen:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=756838

Hva slags CPU har du?

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du visste ikke at det var vannkjøling men alikevel klarer du å si "Har selv hatt D-14 siden 2012, så jeg har litt peiling på hva jeg snakker om". Det var litt komisk igrunn :dribble:

Legger meg flat, og sier jeg ikke har peiling. Jepp, og det er i grunnen litt morsomt ja. :)

74C under BF3 er jo kanon (not).

Du som kjører Noctua D14 burde jo få mye lavere temperaturer, hva slags galskap er dette?

60-65C, perfekt under BF3 imo.

Hadde faktisk ikke satt viften på fult, så nå har jeg det nede i 64. :) Har også forandret litt på volt (altså fra 0.5), og det kan sikkert hjelpe litt med temperaturene slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

70C under BF3 er meget høyt og ikke bra for CPU'en i over lenger tid.

Kan du dokumentere dette?

Den dokumentasjonen er jeg også interessert i, da det utifra min kunnskap er tullprat, 70grader går helt fint og skader ikke, TS skal nok ikke kjøre CPU'en i 8 år uansett, den er nok byttet ut lenge lenge før en slik temperatur har gjort skade.

Gitt at det er en høy temperatur mtp. kjøleren du har, er det ikke noe å være redd for, men hvorfor kjøper du(TS) slikt utstyr hvis du ikke skal klokke? Gir ingen mening o.O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...