Gå til innhold

[Løst] Harddisk og bevegelse

42

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om harddisken (HDD) i min nye laptop kan ta skade at at jeg flytter mye rundt på den. Bruker laptopen på skolen så den blir drasset mellom flere klasserom om dagen.

Prøver å forsikre meg om at den har gått fullstendig i hvilemodus før jeg tar den med meg noen steder, men jeg løfter den ofte opp med skjermen oppe og bærer den med meg.

Skal det mye til for at harddisken skal bli ødelagt? Er det nok å riste litt på laptopen, holde den opp-ned osv?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvsagt gå rundt med den uten problem. Var harddisker i gamle ipoder, og du har de med harddisk i biler, fly, laptoper på fly osv...

De tåler mindre g-krefer når de er på, så om den faller i bakken så er det større sjanse for at den overlever når den er av. Bortsett fra det så bør det gå ganske så bra.

Er man litt paranoid/redd så er det bare å kjøpe seg en SSD. ;)

Lenke til kommentar

Dersom det er en mekanisk harddisk og ikke en SSD, kan bevegelser ødelegge harddisken din. Slipper du PCen i gulvet, eller kaster fra deg en sekk med PCen inni, kan den ødelegges.

Noen produsenter (feks. Dell) har derfor innebygd sensorer for å detektere fall. Såfremt du har installert driveren til denne sensoren, vil den forsøke å minimere skaden.

Lenke til kommentar

Hvis du unngår veldig bråe bevegelser, som å kaste den rundt i lufta, så burde den tåle det. Inne i harddisken spinner en skive med ca 7200 rpm, og da blir kreftene ganske enorme for den lille mekanikken når det oppstår bråe bevegelser.

Ah, okei. Sikkert lurt å være ganske forsiktig når jeg setter den fra meg. Litt kjipt å glippe den så den faller 20cm ned på bordet. Takk! :)

Du kan selvsagt gå rundt med den uten problem. Var harddisker i gamle ipoder, og du har de med harddisk i biler, fly, laptoper på fly osv...

De tåler mindre g-krefer når de er på, så om den faller i bakken så er det større sjanse for at den overlever når den er av. Bortsett fra det så bør det gå ganske så bra.

Er man litt paranoid/redd så er det bare å kjøpe seg en SSD. ;)

Flott! Da fortsetter jeg å flytte forsiktig på den. En SSD hadde vært herlig, men de er desverre for dyre, hehe. Trenger en del lagringsplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...