Tannpirkeren Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Hei. Jeg lurer på hva dere mener gir mest optimal luftflyt i et kabinett med følgende vifter: 2x80 foran 1x140 bak 2x140 topp 1x140 sidedør For øyeblikket suger de 2 foran inn luft og den bak blåser ut. Dette er "hvile- konfigurasjonen" Kabinett temp: 28,4 CPU: 30 GPU: 31 Men når PC'en får høy last, og kabinett temperaturen overstiger 30 grader, skal de 3 siste viftene aktiveres og spenningsstyres av viftestyringen. Og da blir spørsmålet, hvilken retning bør det være på disse 3 siste viftene?: 1x140 sidedør, retning? 1x140 i toppen foran, retning? 1x140 i toppen bak, retning? To av disse bør vel trekke luft inn, slik at vi fremdeles har overtrykk? Dette er hva jeg hadde tenkt å gjøre: 1x140 sidedør: Blåse kald luft på CPU/GPU. 1x140 topp foran: Trekke luft inn. 1x140 topp bak: Blåse luft ut. Dilemmaet blir jo da at toppviftene som står ved siden av hverandre, blåser i hver sin retning Bør jeg fjerne toppviften foran, eller hva mener dere? Endret 24. august 2013 av Tannpirkeren Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Jeg hadde enten gjort som du tenkte og laget til noe som dirigerte luften ut (oppe bak) bakover. og luft inn (oppe forran) trekkes fra forran kabinettet. Eller så hadde jeg kjørt Forran og siden INN Og bak og oppe UT Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 (endret) Spørs om jeg kanskje har uttrykt meg litt klønete Med toppvifter, mener jeg takvifter i toppen på kabinettet. Kabinett: Ellers har jeg gjort som du sier, de 2 nede foran henter luft inn, og den på baksiden blåser ut. På bildet er vifte "baksiden" og vifte "topp bak", eksosvifter (markert med rødt). Men problemstillingen blir da om det er noe å tjene på at de 2 takviftene blåser hver sin vei. Eller om de utligner hverandre Endret 24. august 2013 av Tannpirkeren Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Jeg forstod godt hva du mente;) Så det er nok jeg som forklarer klønete:p Om du lager til noe å til å legge over viftene (altså oppe på kabinettet) som får luften fra den bakerste vifta til å blåse bakover (altså bort fra den andre viften på toppen) så ville det sikkert virke bra. Ellers så har du jo den andre ideen min som sikkert er enklere. Ha begge viftene på toppen til å blåse ut. Håper du forstod bedre hva jeg mente nå 1 Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 (endret) Da forstår vi hverandre Smart ide. Rett og slett bare montere en slags ventil hette på eksosvifta på toppen, slik at varmen går bakover Det skal jeg nok greie å fikse. EDIT: Ved nærmere ettertanke vil jo luftstrømmen også møtes på undersiden. Risikerer jo da at kaldluften blåses rett ut igjen. Jeg tror løsningen blir å fjerne fremre toppvifte som suger inn kald luft, slik at eksosvifta ikke blåser kaldlufta rett ut igjen. Alternativt å montere en ventilhette inne i kabinettet på fremre toppvifte, som leder lufta fremover i kabinettet, men det høres mer problematisk ut. Jeg fjerner fremre topp vifte. Bakre topp vifte og sidedør vifte er begge 140 mm, og jeg vil fremdeles få et overtrykk når disse aktiveres av viftestyringen. Takk for hjelp Endret 24. august 2013 av Tannpirkeren Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Husk at strømforsyning og skjermkort også blåser ut da.. Kanskje du burde ha begge "topp viftene" til å suge inn? Har du forresten søkt om andre har testet ut div med kabinettet ditt? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 Jeg har tenkt på PSU og GPU PSU suger luft inn i bunnen av kabinettet og blåser rett ut bak. Så der er det separat/lokal luftgjennomgang. Skjermkortet tror jeg ikke blåser noe luft ut, da det ikke har radial vifte. Jeg har dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=782228 Jeg har kjørt GPU-vifta på fullt men kjenner ikke noen luftstrøm bak skjermkortet. I så fall må det være beskjedent. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 (endret) Og der var viftestyringen på plass Edit: Og her er vi i action: Endret 24. august 2013 av Tannpirkeren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå