Gå til innhold

[Løst] Retning på kabinettvifter, Fractal design R3.

Tannpirkeren

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på hva dere mener gir mest optimal luftflyt i et kabinett med følgende vifter:

2x80 foran

1x140 bak

2x140 topp

1x140 sidedør

post-5273-0-80482700-1377347969_thumb.jpg

For øyeblikket suger de 2 foran inn luft og den bak blåser ut. Dette er "hvile- konfigurasjonen"

Kabinett temp: 28,4

CPU: 30

GPU: 31

Men når PC'en får høy last, og kabinett temperaturen overstiger 30 grader, skal de 3 siste viftene aktiveres og spenningsstyres av viftestyringen.

Og da blir spørsmålet, hvilken retning bør det være på disse 3 siste viftene?:

1x140 sidedør, retning?

1x140 i toppen foran, retning?

1x140 i toppen bak, retning?

To av disse bør vel trekke luft inn, slik at vi fremdeles har overtrykk?

Dette er hva jeg hadde tenkt å gjøre:

1x140 sidedør: Blåse kald luft på CPU/GPU.

1x140 topp foran: Trekke luft inn.

1x140 topp bak: Blåse luft ut.

Dilemmaet blir jo da at toppviftene som står ved siden av hverandre, blåser i hver sin retning :rofl:

Bør jeg fjerne toppviften foran, eller hva mener dere?

Endret av Tannpirkeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om jeg kanskje har uttrykt meg litt klønete :) Med toppvifter, mener jeg takvifter i toppen på kabinettet.

Kabinett:

post-5273-0-73823900-1377348510_thumb.jpg

Ellers har jeg gjort som du sier, de 2 nede foran henter luft inn, og den på baksiden blåser ut.

På bildet er vifte "baksiden" og vifte "topp bak", eksosvifter (markert med rødt).

Men problemstillingen blir da om det er noe å tjene på at de 2 takviftene blåser hver sin vei. Eller om de utligner hverandre :hmm:

Endret av Tannpirkeren
Lenke til kommentar

Jeg forstod godt hva du mente;) Så det er nok jeg som forklarer klønete:p

Om du lager til noe å til å legge over viftene (altså oppe på kabinettet) som får luften fra den bakerste vifta til å blåse bakover (altså bort fra den andre viften på toppen) så ville det sikkert virke bra.

Ellers så har du jo den andre ideen min som sikkert er enklere.

Ha begge viftene på toppen til å blåse ut. :)

Håper du forstod bedre hva jeg mente nå :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da forstår vi hverandre :p

Smart ide. Rett og slett bare montere en slags ventil hette på eksosvifta på toppen, slik at varmen går bakover :yes: Det skal jeg nok greie å fikse.

EDIT:

Ved nærmere ettertanke vil jo luftstrømmen også møtes på undersiden. Risikerer jo da at kaldluften blåses rett ut igjen.

Jeg tror løsningen blir å fjerne fremre toppvifte som suger inn kald luft, slik at eksosvifta ikke blåser kaldlufta rett ut igjen. Alternativt å montere en ventilhette inne i kabinettet på fremre toppvifte, som leder lufta fremover i kabinettet, men det høres mer problematisk ut.

Jeg fjerner fremre topp vifte. Bakre topp vifte og sidedør vifte er begge 140 mm, og jeg vil fremdeles få et overtrykk når disse aktiveres av viftestyringen.

post-5273-0-35308000-1377361530_thumb.jpg

Takk for hjelp :)

Endret av Tannpirkeren
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på PSU og GPU :)

PSU suger luft inn i bunnen av kabinettet og blåser rett ut bak. Så der er det separat/lokal luftgjennomgang.

Skjermkortet tror jeg ikke blåser noe luft ut, da det ikke har radial vifte. Jeg har dette kortet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=782228

post-5273-0-13863000-1377367336_thumb.jpg

Jeg har kjørt GPU-vifta på fullt men kjenner ikke noen luftstrøm bak skjermkortet. I så fall må det være beskjedent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...