Gå til innhold

Hjelp til valg av transport


Tullballj

Anbefalte innlegg

Jeg har er lite dilemma eller luksusproblem sier noen. Jeg bor ca 2 mil fra Bergen sentrum og jobber ca like langt unna. Jeg har en nesten helt ny bil og en liten scooter. Pga mye kø bruker jeg så og si hver dag scooteren til å pendle. Minuset er at det er en moped som ikke lovlig skal gå mer enn 45, men min går i 70-80 pga sperren i eksosen er borte. Jeg har til dd. Ikke blitt stoppet og ha kjørt scooter i flere år. Jeg har imidlertid alltid den lille frykten for å bli det. Jeg har også flyttet slik at jeg må kjøre i 70 sonen på landevei et godt stykke og det er mye kø jeg må smette forbi. Det er ikke slik som da jeg bodde nesten i sentrum og bare kjørte i 50-60 sonen.

 

Jeg lurer derfor på å kjøpe meg en 3 hjuls scooter som jeg lovlig kan kjøre på motorveien med og som er mer stabil da det ofte blåser kraftig når jeg kjører over en lang bro.

 

Jeg er også inne på tanken om å kjøpe en elektrisk sykkel slik at jeg kan få litt trim til og fra jobb. Bruker nesten like lang tid med den som med mopeden.

 

 

En slik el sykkel jeg tenker på ligger på ca 20-25000kr. Mc som jeg tenker på ligger på rundt 60-70tusen pent brukt.

 

Fordelen med mc er at jeg kan dra på lengre turer også. Elsykkelen er billigere også får jeg brukt kroppen litt mer.

 

 

Hva skal jeg velge? Jeg har som nevnt bil også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et problem med den trehjulingen er at den ikke har de samme utvidete rettighetene som en vanlig motorsykkel eller scooter, den får ikke kjøre i kollektivfelt og den slags. Et alternativ er rett og slett å beholde scooteren du har nå, men gjøre den lovlig. Du vil nok ikke tape så mye tid som det føles å kjøre i 45 i stedet for 70. 20 kilometer tar omtrent et kvarter ekstra i den farten, men siden dette vel er rushtid kunne du nok ikke holdt toppfart hele veien i alle fall, og forskjellen minker.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt med scooter mesteparten av vinteren de dagene det er tørt på veien eller det regner og er mildt. Det var vel 6 uker totalt sist vinter jeg ikke kunne kjøre scooter. Eneste er at nå bor jeg litt lengre unna jobben og jeg må kjøre noen km i 70-sonen før jeg treffer på køen. Er også mer usikkert i fohold til føret da det er lengre strekk. Når det er glatt så tar jeg bilen.

 

Å sette scooteren i original stand er farlig. Aldri opplvevd så mange nestenulykker på en uke før. Folk kjører forbi i svinger og presser deg ut på siden av veien. Kaster seg inn rett foran deg slik at du må bråbremse og presser seg forbi i rundkjøringer. Etter jeg har fjernet fartsbegrensingen på scooteren så er det minimalt med biler som vil kjøre forbi meg. De fleste holder god avstand og tar mer hensyn. Det er alltid noen idioter, men det er som natt og dag fra 45km/t til å kunne gå så fort den klarer. Har ikke gjort noe med motoren. Bare fjernet plomberingen.

 

Minuset med å kjøre scooteren på veien der jeg kjører er at du må holde stor fart og det er ikke alltid så lett hvis det blåser kraftig, noe det gjør ofte når jeg skal kjøre over minst en stor bro. Det er også guffent å få kraftig vind fra siden på en liten lett scooter når du kjører i 70. For å ikke snakke om det kraftige "rykket" når det er en stor trailer som passerer deg motsatt vei.

 

Jeg kjører bare på lovlig vei med scooteren. Hadde jeg kunne tatt motorveien hadde jeg spart 10 minutter til jobb. Det kan jeg lovlig med en 3-hjuls scooter.

 

Kjører jeg til jobb med bil bruker jeg 15-20 min hvis jeg unngår køen. Hvis det er kø kan jeg bruke ca 45-50 minutter. Er ofte kø. Med scooter bruker jeg ca 25-30 minutter uten og med kø. Med el.sykkel regner jeg med å bruke ca 40-45 minutter. Da slipper jeg køen helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...