magnkra Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Har nylig skiftet fra Telenor, til Nextgentel/Telipol. FIkk en router av Nextgentel (Inteno DG301), men merket er ukjent, så ikke sikker på om den er noe tess. har en 30/5 linje, men får bare 17/3,5 når jeg tester. Kundeservice på telipol mente jeg måtte endre sende-kanal fordi det kunne være for mye støy fra andre kanaler (bor i blokk). Har ikke prøvd å konfigurere den ennå pga. manglende nettport på laptop. Tenkte jeg skulle prøve på ht-pcen i morgen. Kommer til å koble opp 1 smart-tv, 1 xbox 360 (m.kabel), 1 av-forsterker (via kabel) 2 mobiler, 2 laptoper (trådløst), 1 htpc (kan kobles med kabel), og muligens 3 disker (hvis det lar seg gjøre, eller om jeg bare tar de på ht-pcen). Overfører en del store filer (1-8gb pr.), ca et par ganger om dagen, streamer fra hd-vide mellom maskiner, samt laster ned, gjerne med høy hastighet. Vil det være mer fornuftig av meg å bytte router til noe som passer meg mer spesifikt, eller "holder" Inteno DG301 til min bruk? Er litt ny på dette så derfor spør jeg her Vil ha mest mulig ut av nettet! Lenke til kommentar
War Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Digresjon: inSSIDerDen finner alle kanalene til naboene , så velger du den som ser mest ledig ut. Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Nettfart.no gir meg i alle fall nå på siste måling kun 13,4/3,59 (43ms svartid). Om Inteno routeren: • Based on Broadcom BCM 63268 • Support for VDSL2 G.993.2 8a, 8b, 8c, 8d, 12a, 17a, ADSL/ADSL2/ADSL2+ fallback • Support for ADSL/2/2+ G.992.1, G.992.3 & G.992.5 annex A, annex B, annex M and annex L • Support for Broadcom extensions Nitro and PhyR mode • Integrated four-port Gigabit Ethernet switch with automatic speed-sensing and crossover correction • Gigabit Ethernet WAN port. • Two USB host 2.0 ports (1x 0,5A, 1x 1A). • Integrated 802.11n 2,4GHz WiFi, MIMO 2x2. • Secure transmitting encryption by either 802.x; WEP; WEP2; WPA; WPA2; TKIP; AES; 802.11i • Two FXS ports for VoIP using POTS • Integrated DECT base station supporting up to six handsets. • Secure boot • Remote management via IUP/HTTP / TFTP / SNMP/ TR-069 • Optional integrated Voice reinjection. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Først må du teste hastigheten med kabel. Sjekk speedtest.net og nettfart.no. Det høyeste resultatet er trolig mest korrekt. Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 Først må du teste hastigheten med kabel. Sjekk speedtest.net og nettfart.no. Det høyeste resultatet er trolig mest korrekt. Stasjonær m. kabel: Speedtest.net: 19,3/3,7 nettfart.no: 19,7/3,6 Laptop trådløst: Speedtest.net: 17,6/3,7 Nettfart.no: 17,5/3,6 I og med at den kabel-baserte kun gir meg 19,3 og jeg skal ha 30, da har det vel ikke noe å si hva slags kanal det trådløse sender på vel? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Er ikke den trådløse kanalen som er hovedproblemet her nei. Du kan fortelle kundeservice at du får omtrent samme lave hastighet med kabel. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Kanalen har bare noe å si med tanke på forstyrrelser om 11 andre nett også sender på den kanalen. Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 Vel, fant ut etter å ha testet alt av utstyr som kan testes, på alle mulige måter, at det må være i andre enden det er trøbbel. Og ja, det var det. Ringte telipol som var stengt for helgen, så til Nextgentel hvor jeg møtte en ung dame som insisterte på at jeg fikk 27,9 i følge hennes målinger, men at jeg kun ville oppnå 20 fordi linjen min ikke støttet VDSL! Jeg sa jeg fikk 26, 27 av telenor på min 25/5 linje for noen mnd siden, men hun hadde ikke peiling. Jeg ba om å bli satt over til noen overordnede: der var det stengt. Ringte tilbake: spurte om overordnet person, og fikk misstanken bekreftet; jeg måtte vente til mandag... skal ringe tilbake da og forhåpentligvis gi dem huden full. De har siden jeg gikk over til Nextgentel ikke klart å få orden på særlig mye... Lenke til kommentar
j-- Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Husk at mennesket som sitter i andre enden av røret mest sannsynlig ikke har hatt noe med at "de ikke har fått orden på særlig mye". Så det å gi det mennesket huden full er en smule unødvendig og dårlig gjort fra din side. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 har siden jeg gikk over til Nextgentel ikke klart å få orden på særlig mye... Dersom du var fornøyd med Telenor, hvorfor ikke bytte tilbake? Det gjorde jeg, min VDSL 25/5 gir som regel 26/5 og er 100% stabil. Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 Dersom du var fornøyd med Telenor, hvorfor ikke bytte tilbake? Det gjorde jeg, min VDSL 25/5 gir som regel 26/5 og er 100% stabil. Det var det jeg og hadde! Jeg hadde det i 1 år, pga gunstige priser når de likevel var eneste aktør som la det inn (kablet+oppkobling) i min nye leilighet (uten innlagt kabel selv om den var ny!). Alt var bedre med dem. Men avtalen var ikke lenger gunstig, og bindingen utløpt, så jeg byttet til Telipol som reklamerte med VDSL 30/5 til 100kr,- mindre pr mnd. Det er 1200 kr mindre i året. De sa og det ville funke bra. Telenor ringer meg og sier de har et bedre tilbud, og jeg får samme linje som før, 100,-kr billigere. De sier det ikke vil medføre noen utgift/ubekvemmelighet å bytte selv om jeg har inngått avtale med Telipol (som leier utstyr og linje av nextgentel. Men likevel dukker det opp krav om avbrudds-gebyr fra nextgentel, som medfører 1200kr,- dersom jeg velger å ikke ha nextgentel likevel. Jeg velger da å spare mest mulig penger (i og med at det var planen), så jeg blir hos Nextgentel. Etter å ha ventet over 2 uker på utstyr (pga. av at den første avtalen visstnok ble "avsluttet" hos nextgentel), får jeg endelig alt, og montør kommer noen dager etter. Men linjen yter ikke slik de sa den skulle. I dag fortalte kundeservice meg at linjen ikke er forberedt for VDSL, og at de ikke kan tilby meg noe annet (tilsvarende). Jeg føler at saken har tatt mye lenger tid enn det burde pga. dårlig kundebehandling, treg saksgang fra nåværende og tidligere leverandør, samt misstillit pga. feilinformasjon om produkt, samt generelt lite sammarbeidsvilije. Håndteringen av saken mener jeg uten tvil er svakt av to seriøse aktører. Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 Husk at mennesket som sitter i andre enden av røret mest sannsynlig ikke har hatt noe med at "de ikke har fått orden på særlig mye". Så det å gi det mennesket huden full er en smule unødvendig og dårlig gjort fra din side. Jeg har brukt mellom 400 - 700 kr bare på å ringe til telenor og mest til nextgentel. Flere ganger har jeg blitt feilinformert, eventuelt blitt fortalt noe fulltstendig nytt. Jeg har blitt feil-fakturert, feil-informert og tatt useriøst fra både telenor og nextgentel. Hvis jeg kun ringer tilbake for å snakke med en overordnet som vil ta meg på alvor, uten å gi spesielt inntrykk av at jeg er rimelig frusrert, så vil jeg ende opp i samme bane som før, med feilinformasjon og motvilje. Det er lov å være missfornøyd når man blir missledet, og jeg kan ikke akkurat bare akseptere situasjonen. Det er uhørt at kunnskapsnivået mellom kundesupport er så avvikende. De kan ikke noe for at de ikke har fått opplæring. Derfor er den overordnede ansvarlig for feilen, og bør kompensere meg for sitt dårlige lederskap dersom han/hun er en god sjef som ønsker å beholde kunder og tjene penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå