Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win 8 kræsj, noen spørsmål før reinstallasjon

Anbefalte innlegg

Først mine hw-specs, så er det unnagjort.

APU:AMD A-10 5800K

HK:Gigabyte F2A85X-D3H

SSD/HDD: Samsung 840 120 GB / 2TB HDD

Strøm: Corsair CX500

Minne:Crucial Ballistix Tactical DDR3 1866 Mhz 8 GB

Trådløst nettverkskort:Linkys wmp600n (ikke kompatibel med win 8, men virker(t).

Jeg forsøkte å sette inn et nytt grafikkort HIS Radeon HD7950. Jeg var litt ivrig, så det gjorde jeg før jeg avinstallerte driverne til 7660D (APU), for jeg hadde forståelse av at det ville deaktivere seg automatisk når man satte i et nytt grafikkort.

Jeg sjekket at viftene gikk rundt under BIOS slik at jeg var sikker på at grafikkortet fikk strøm, og skjermen var koplet til grafikkortet, og den viste BIOS og Windowsoppstarten så da regner jeg med at kortet virker.(?)

Windowsoppstarten startet, men stoppet etter 2 sekunder, og låste seg. Jeg ventet en stund, og restartet deretter maskinen, og det samme skjedde igjen. Deretter ba Windows om en automatisk reperasjon.

Windows forsøkte en automatisk reperasjon, men fikk ikke det til. Jeg tok nå ut grafikkortet og satte BIOS til "Optimized defaults". Jeg satte inn Win 8 cden og forsøkte å gjenopprette til en tidligere dato. Dette gikk heller ikke, den stoppet på samme sted. Så prøvde jeg ny automatisk reperasjon, og det samme skjedde. Nå valgte jeg punktet "Forny PC", og det virket slik at jeg igjen kom inn i Windows uten grafikkortet satt i.

Mitt problem nå er at jeg ikke likte "forny pc" løsningen, og i tillegg sluttet nettverkskortet å virke, så nå vil jeg bare reinstallere Win 8.

Så spørsmålene.

Det lureste nå er vel å sette inn grafikkortet igjen før reinstallering slik at Windows får kontakt med det under installasjon?

Jeg har en HDD med noen programmer på, og disse vil jo ikke bli slettet under reinstallering siden det ikke er C:. Er det bare å slette disse manuelt etterpå? Altså programfiler-mappene, og deretter legge inn programmene på nytt? De vil ikke etterlate seg spor i den nye installasjonen?

Det var spørsmålene i første omgang. Også får vi se om datamaskinen virker ordentlig etter reinstallering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du MÅ koble fra HDDen når du installerer windows. Windows kan bli avhengig av at begge diskene er koblet inn for å virke. Om en av dem tar kvelden så kan du risikere å måtte reiastallere på nytt. Og så når du har installert windows på nytt kan du koble HDDen inn igjen, formatere den og installere programmene på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...