HyperPhreak Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Jeg har nylig kjøpt en Western Digital 60 GB, 7200 rpm. Men når jeg innstallerte den i går, kom det opp et problem: WD disken får ikke en egen stasjonsbokstav i "Min Datamaskin", men den registreres av bios og den vises i oppstarten (på det første skjermbildet som kommer når du starter maskina.) Jeg har 2 HD'er (på samme kabel)... Så... hvordan kan jeg fixe dette?? Hvilken kabel skal man bruke til HD'ene, ATA-100 eller vanlig IDE kabel? Går det an å ha et OS på hver harddisk? Jeg tror ikke HD'en er D.O.A., for den lager ingen mistenkelige lyder og den registreres jo tross alt i bios. HJELP!!! Lenke til kommentar
triklo Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Du har sannsynligvis ingen partisjoner på disken. I "Min Datamaskin" vises partisjonene, ikke diskene. I Win XP partisjonerer og formaterer du fra Kontrollpanel -> admenistrative tools -> management ettellerannet. Er ikke helt sikker, men du kan jo bruke hjelp-funksjonen i operativsystemet. Du kan ha forskjellige OS på diskene ja. Lenke til kommentar
HyperPhreak Skrevet 15. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2002 Hei! Jeg har Windows 98 SE, er det samme framgangsmåte som i XP?? Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 1. Du kan boote opp med en win98 oppstarts disketten din . Så kjører du fdisk og oppretter en partisjon på den nye disken. 2. Eller du kan installere Partition magic i windows 98 og opprette en partisjon på den nye disken din. Jeg ville brukt Partition magic. Lenke til kommentar
HyperPhreak Skrevet 15. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2002 Hvor får man tak i Partition Magic?? Er det et gratis program? Lenke til kommentar
HAG Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Western Digital har et verktøy som kan ordne deling av disken før en instalerer operativsystem, denne har og en "low level formatering". Delte min 60GB i 4 deler før eg la inn W98(SE), programpakken heter Data Lifeguard Tools, brukes fra diskett. Hentes her: http://www.westerndigital.com/support/download/ Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Denne tråden passer best under cd/hd/lagring, flyttes. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Quote: HyperPhreak skrev (2002-02-15 09:30):Jeg har nylig kjøpt en Western Digital 60 GB, 7200 rpm.Men når jeg innstallerte den i går, kom det opp et problem:WD disken får ikke en egen stasjonsbokstav i "Min Datamaskin", men den registreres av bios og den vises i oppstarten (på det første skjermbildet som kommer når du starter maskina.)Jeg har 2 HD'er (på samme kabel)...Så... hvordan kan jeg fixe dette??Hvilken kabel skal man bruke til HD'ene, ATA-100 eller vanlig IDE kabel???Går det an å ha et OS på hver harddisk???Jeg tror ikke HD'en er D.O.A., for den lager ingen mistenkelige lyder og den registreres jo tross alt i bios.HJELP!!!Har du gått i Fdisk og oprettet en stasjon på disken??For meg høres det ut som det er en disk uten noe filsystem på (FAT,NTFS?). Lenke til kommentar
HyperPhreak Skrevet 15. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2002 Takk for all hejlp :smile: Nå har jeg partisjonert og alt funker som smør... Dette var jo en amatør feil, men hva kan man forvente fra en amatør? :wink: Denne disken er meget stillegående :smile: Lenke til kommentar
triklo Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Quote: On 2002-02-15 10:47, HAG skrev: Western Digital har et verktøy som kan ordne deling av disken før en instalerer operativsystem, denne har og en "low level formatering". Hva er Low level formatering"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå