Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Husqvarna plenklipper har vel 5 års reklamasjonsrett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om delen regnes som en slitedel, dvs at den ikke er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, vil dette ikke dekkes av reklamasjon.

Nå er jeg usikker på hvilken praksis som kjøres i plenklipperbransjen, så følgende er en kvalifisert gjettning basert på erfaring fra elektronikkbransje: Jeg tror nemlig dette er en feil som skal dekkes av reklamasjon; en bolt må forventes å vare vesentlig lengre enn 2 år. Selvsagt forutsatt at det ikke foreligger brukerfeil.

Lenke til kommentar

Hvorvidt garantien dekker denne typen feil er det omtrent umulig å svare på siden jeg ikke kjenner garantivilkårene dine, men det er ikke så egentlig.

Du kan heller forsøke å reklamere på feilen, gitt at det ikke er noen form for brukerfeil inne i bildet, eksempelvis at du har kjørt på stein eller kraftige pinner som kan ha skadet knivbladet og dermed også skadet den gjeldende bolten.

Kan ikke all verdens om plenklippere men ser for meg at det er noe som kan skje..

Lenke til kommentar

Men avhjelpskrav forutsetter selvfølelig at det er en mangel.

Og akkurat der tror jeg sjøl du møter ditt største problem, grovetussen.

Med alleforbehold om at jeg forstår framstillingen din rettuten å kunne se skade indikerer nemlig en knivbolt som er slått av like ved knivfestet en påkjørsel på en stein, murkant eller noe lignende. Grasklipperkniver er ikke bygget for å klippe verken steiner eller murkanter, så møter man dem er knivbolten bevisst bygget for å knuses og slippe kniven dersom det bare finnes en smule kvalitet på konstruksjonen. Årsaken er enkel nok: Knivbolten har direkte kontakt med motorens veivaksling og får den tilsvarende motstand særlig lenge kan man reparere knust veivaksel og skåret motor i stedet. Det koster en del mer.

Et studium av bruddflaten her vil jeg tro forteller en fagmann på få øyeblikk om dette er en materialskade eller en slagskade som følge av knivens møte med hard flate. I første tilfelle er saken klar nok, dette er grunnlag for reklamasjon, for en grasklipper av kvalitet middels+ som behandles riktig skal holde både to år, to år til og enda to år, med mindre den brukes en del hundre timer pr år. Personlig synes jeg imidlertid både forklaringen og "kniven flagret av gårde" antyder slagskade og ikke materialskade, og da er det ikke mye å hente verken som garantisak eller reklamasjonssak. Uten en skriftlig garanti eller et vitnefast løfte fra selger da om at maskinen var velegnet for mindre steinkutting får du neppe aksept for mangel her ved reklamasjon, og garantien dekker neppe brukerfeil.

• Liker 6
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...