Gå til innhold

Får ikke til å kjøre mitt første program i Python?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann alle sammen,

For noen få timer siden begynte jeg å studere Python, fra boken "A Primer on Scientific Programming" av H.P. Langtangen.

Først ble jeg bedt om å lage og gå inn på en mappe, noe jeg skulle gjøre i Windows ledetekst (om jeg oversatte engelsken riktig): "mkdir mytest"; "cd mytest". So far so good.

Så skulle jeg start Idle ved å skrive inn: "start idle"

Dette fikk jeg ikke til, men jeg fant Idle ved å søke gjennom alle apper på startmenyen og startet det der.

Så skrev jeg koden for det superenkle programmet som skal kalkulere høyden til en ball: "print 5*0.6 - 0.5*9.81*0.6**2"

Lagret dette som ball1.py.

Så skal jeg om jeg forsto det rett gå tilbake til windows ledetekst og starte programmet ved å skrive: "python ball1.py"

Dette gjør jeg, men får feilmeldingen: 'python' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file.

Så det jeg lurer på er hvordan jeg kjører programmet mitt og også hvordan jeg starter idle i windows ledetekst.

En annen ting jeg lurer på er hva slags program "python.exe" er? Altså terminalen jeg får opp.

Håper noen kan hjelpe! Ligger litt etter skjema og må ta igjen en uke med forelesning.

På forhånd stor takk! :)

PS: Jeg bruker Windows 8 (med blandede følelser).

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Som GeirGrusom sier, du har ikke satt opp "PATH" variabelen. Dette er måten windows forstår hva du mener med ulike kommandoene du skriver. (Når du skriver "python" så vil windows lete gjennom alle mappene som ligger i PATH-lista og sjekke om det er en python.exe der, og hvis det så kjører den denne). http://docs.python.org/2/faq/windows

Tusen takk!

Fikk ikke sett den videoen, men gikk inn på avanserte systeminnstillinger, miljøvariabler og la deretter til ;C:\python27 på slutten.

Nå får jeg imidlertid en ny feilmelding. Betyr det at jeg har satt opp path riktig, men at det er en feil på programmet mitt?

Legger ved screenshot.

post-239845-0-11592900-1377270942_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er en syntaksfeil i koden din. :)

Jeg tenkte det, men skjønner ikke hva. Det hele skal jo være ganske enkelt. Jeg skrev rett av fra boken.

post-239845-0-75994800-1377277287_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Prøvde også å lage en demofil med: "Print 5 + 2".

Får 7 når jeg trykker enter inne i Idle, men får samme feilmelding om syntaks når jeg prøver å kjøre programmet i ledetekst. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vet nå litt. Den ser ut til å klage på Python 2.7.5 ... osv. Dette som står på toppen i Python Shell. Du har vel ikke dette i koden?

Ikke frivillig i hvert fall. Det er ikke mulig å viske ut og det står over >>>, så jeg gikk ut i fra at det ikke var med?

Lenke til kommentar
Ikke frivillig i hvert fall. Det er ikke mulig å viske ut og det står over >>>, så jeg gikk ut i fra at det ikke var med?

Heh. Må skille mellom det som står i koden (programmet ditt), og i shell. Det jeg spør om, er om det står i koden.

I det første bildet ditt viser den linja hvor feilen ligger, og posisjonen i linja til feilen den reagerer på. Der ser det visselig ut som om du har dette i koden, men jeg vet ikke om dette kommer av dette eller en annen slags feil. Kan du bekrefte at det eneste som står i ball1.py er følgende?

print 1*0.5 - 0.5*9.81*0.1**2

:)

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Heh. Må skille mellom det som står i koden (programmet ditt), og i shell. Det jeg spør om, er om det står i koden.

I det første bildet ditt viser den linja hvor feilen ligger, og posisjonen i linja til feilen den reagerer på. Der ser det visselig ut som om du har dette i koden, men jeg vet ikke om dette kommer av dette eller en annen slags feil. Kan du bekrefte at det eneste som står i ball1.py er følgende?

:)

Ok.

Når jeg åpner ball1.py i Idle, får jeg opp dette og det er vel koden?

Hvordan skiller jeg mellom koden/program og shell?

Jeg er som sagt helt grønn. :)

post-239845-0-50928000-1377279790_thumb.png

Lenke til kommentar

File -> New window

Da dukker det opp et nytt vindu,og du er ute av interactive interpreter.

Her skrives kode som skal kjøres som et program.

I dette vindu kun:

File -> Save as -> ball1.py

Du kan teste med Run -> Run module(F5)

Viss riktig her test i cmd "python ball1.py"

Lenke til kommentar

Ok.

Når jeg åpner ball1.py i Idle, får jeg opp dette og det er vel koden?

Hvordan skiller jeg mellom koden/program og shell?

Jeg er som sagt helt grønn. :)

Det du har der er Python Shell. Du vil ha teksteditoren. Den vil vise deg kun koden. Alt dette er overskrift i shell:

Python 2.7.3 |EPD_free 7.3-2 (32-bit)| (default, Apr 12 2012, 14:30:37) [MSC v.1500 32 bit (Intel)] on win32

Type "copyright", "credits" or "license()" for more information.

Hvis du høyreklikker på fila, får du valget Edit with IDLE? Der inne kan du redigere koden, og så trykke F5(? – mulig jeg har enda denne) for å kjøre den. Veldig praktisk.

Lenke til kommentar

File -> New window

Her skrives kode som skal kjøres som et program.

I dette vindu kun:

File -> Save as -> ball1.py

Du kan teste med Run -> Run module(F5)

Viss riktig her test i cmd "python ball1.py"

Han vil også finne ball1.py under File > Recent Files, siden den allerede er lagret.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

File -> New window

Aha.

Det var der problemet lå hele tiden. :)

Takk for svar alle sammen! Spent på hvordan dette skal gå videre. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Noen tanker om hvorfor Idle ikke starter i ledetekst?

Får det jo opp uten problem da jeg har pinnet det på oppgavelinjen nå, men liker ikke å ikke forstå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...