AnonymDiskusjon Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Det har seg slik at jeg nylig har mottatt en "oppsigelse" fra min utleier, det vil si at han ringte meg og sa at han ville ha meg ut. Dette holder jo ikke mål, så det er jeg ikke bekymret for. Men jeg vil gjerne få orden i en del ting angående forholdet med huseier. For det første har han siste uken kommet hit omtrent uanmeldt i visningsformål (er ett rom ledig i kollektivet, totalt tre soverom), han har bare ringt meg gjerne en time på forhånd. Det står i kontrakten at han kun kan komme hit i forbindelse med visning på onsdager og lørdager, og dette har han altså ikke brydd seg med. Jeg vet også at han er pliktig å melde fra om slikt på forhånd, gjerne minst en uke i forveien. En annen ting er at jeg ikke har et eneste lys på rommet mitt. Det vil si, jeg har jo tatt inn egne lamper etc., men det fins ikke taklamper og lignende. Dette sa han at han skulle fikse første dagen jeg flyttet ut, men nå ca. et halvt år etter har jeg ikke hørt noe. I tillegg er vinduet i ustand på en slik måte at det ikke kan lukkes ordentlig igjen, dette har jeg gjort på egen hånd på en veldig MacGyver-lignende måte. Han er blitt informert om dette også. Til nå har jeg ikke brydd meg med lyset og vinduet, fordi jeg har fikset det selv. Men nå som han skal prøve å kaste meg ut, helt uten grunn, har jeg tenkt å bringe dette frem til overflaten bare på pur faen.Av dem som har lest dette (takk), hvordan skal jeg gå frem for å få noen sak her? Snakke med jurist? Huseierforbundet eller lignende? Takker for svar. Anonymous poster hash: 81120...07c Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Det billigste og enkleste du kan gjøre er å finne deg et nytt sted å bo. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Tips: Ikke ta opp ting på pur faen fordi du ikke liker hvordan huseier gjør ting. Det skaper bare problemer for deg selv. 1 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Å drive å skyve, smådytte, bruke passiv aggressiv retorikk, true med "helvete" er bare bortkastet tid. Og heller ikke gå rundt å pust vedkommede i nakken fordi han tok deg tidligere på noe annet, du kan ikke balansere ut et stort nederlag ved å kaste tyggegummi på huseieren i hundre dager. Dersom det er en dårlig tone der allerede, og du likevel vinner frem, så vil det ikke bli særlig behagelig å bo der likevel. Vurder å flytt, så kan du heller slenge inn en siste bemerkning til neste leietaker, foran ansiktet til utleier (hehe). Men dersom du likevel ønsker å forsøke å blidgjøre han, bruk litt humor. Humor skal være positiv, det skal ikke være sånn typen hvor du holder en "kniv i ryggen" og bruker ironi, dette er ikke humor, det er galskap. Bruk ordentlig humor. Og heller ikke forsøk å forbikjøre han dersom han ikke forsøker å forbikjøre deg. Unødvendig. Du behøver ingen formel 1 bil mot en Ford på en rolig søndagstur. Og så må du ikke snakke til han om ting du ikke ønsker å snakke med han om, for deretter å si at du ikke bryr deg om det du nettopp snakket om. Det tar seg tåpelig ut. Endret 23. august 2013 av LonelyMan Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Det har seg slik at jeg nylig har mottatt en "oppsigelse" fra min utleier, det vil si at han ringte meg og sa at han ville ha meg ut. Hva er det som ligger til grunn for denne oppsigelsen? Har det vært konflikter? 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 (endret) Du bør sende skriftlig klage til utleier på at han lovstridig tar seg inn i boligen, hvor du opplyser om at hvis utleier (eller noen som opptrer på vegne av utleier) låser seg (lovstridig) inn i leiligheten igjen uten tillatelse vil du skifte lås for utleiers regning. Hvis utleier sier rett ut at han har tenkt å forsette å låse seg inn i leiligheten burde du kunne skifte lås umiddelbart. Når det gjelder vindu/lys virker dette som "mangler" (om enn ikke særlig store). Hvis du ikke alt har gjort det bør du klage skriftlig til utleier og kreve dem rettet. Hvis han ikke gjør noe innen rimelig tid. så ordner du med å få det gjort selv, og trekker kostnadene fra leia. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-002.html#2-10. Endret 24. august 2013 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Hva er oppgitt grunn for utkastelsen? Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Hva er oppgitt grunn for utkastelsen? Lurer jeg også på de det er opplagt i følge tråden her at utleier skal fortsette å leie ut. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 (endret) Hmm, vanskelig sak dette her. Vurdert å ta kontakt med jusformidling etc.? Edit: Jussformidlingen. Endret 30. august 2013 av Sitronsaft Lenke til kommentar
simon11 Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Kjenner en som hadde problemer med utleier. H*n kontaktet fri rettshjelp. http://www.fri-rettshjelp.no/ Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 TS her, sorry for my absence. Årsak: Det første som skjedde var at huseier ringte meg, og fortalte meg at da han hadde vært på visning i leiligheten (uten å spørre meg om tillatelse først) hadde det ikke vært ryddig nok, og derfor ville han ha meg på hodet og ræva ut. Jeg fikk skylden fordi jeg var den eneste som bodde i leiligheten på visningstidspunktene.Jeg ber om å få det skriftlig på mail (og signert i hånden, noe jeg aldri fikk), hvor han bare skriver "viser til telefonsamtale, du er herved oppsagt". Jeg spør så om årsak (på mail), hvor han sier "vi har til hensikt å pusse opp den delen av leiligheten som du bor i."Umiddelbart tenker jeg at dette bare er BS, for hvorfor ikke si dette med én gang uten å prøve å kjefte/skremme meg ut? Oppussing er jo gyldig oppsigelsesgrunn. Det som skremmer meg er at huseier nå har begynt å male trappegangen, så kanskje han faktisk har tenkt å pusse opp. Selv om dette stemmer, har jeg funnet ut at gyldig grunn ikke er nok, det skal også være rimelig. Er det rimelig at han ikke gidder å fikse vinduet eller skaffe meg noe lys, og så prøve å kaste meg ut et halvt år senere akkurat når det passer best for ham, og dermed kaste meg på gaten? Viser til følgende: Opphør av kontrakt ved oppsigelse - tilsidesettelse av oppsigelseOm utleieren reiser sak, skal retten vurdere om oppsigelsen er saklig og rimelig. Retten skal sette oppsigelsen til side om den mangler saklig grunn eller virker urimelig. Det skal lite til for at det foreligger saklig grunn. Saklig grunn kan være at leieboeren har misligholdt leieavtalen, at utleieren vil bruke boligen selv eller at han vil pusse den opp. Rimelighetsvurderingen er derfor viktigst. Når retten vurderer om en oppsigelse virker urimelig, veier den utleierens og leieboerens argumenter mot hverandre, for etter fritt skjønn å komme frem til en avgjørelse om hvem som har størst interesse i og behov for husrommet og derfor bør få rett. Mener retten at leieboeren har misligholdt leieavtalen vesentlig, skal den ikke sette oppsigelsen til side. Husleieloven § 9-8 Når det gjelder bytting av lås osv, kommer jeg til å sende mail til huseier med trussel om dette etter å først ha snakket med en jurist. Anonymous poster hash: 81120...07c Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Hei, jeg ble også "kastet ut" tidligere en gang fordi de skulle pusse opp... dette var i tilfelle sant. Tilbydde meg å finne en annen plass å bo mens de pusset opp istede og de ble da veldig glad for de ville gjerne ha meg tilbake, så vi ble enige om når sånn ca de skulle være ferdig. Selv om du ikke har noen annen plass å bo under "oppussingen" kan du like vel se om utleier er villig til en slik avtale så finner du fort ut om han farer med BS eller ikke. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 Ja, jeg har vurdert dette. Altså, en oppussing tar jo bare så og så lang tid. Jeg har vurdert å svare huseiers mail med noe slikt: "Så flott at du skal pusse opp! Hvor snart kan jeg flytte inn igjen?" Fordi det er vel ingen grunn til at jeg ikke skulle få flytte inn igjen, såfremt han faktisk ikke har gyldig grunn til hvorfor han ikke vil ha akkurat meg som leieboer. Det som også er rart, er at det nettopp (siste 2-3 ukene), har flyttet inn to nye folk i leiligheten. Disse rommene er i samme stand som mitt rom, så hvorfor pusse opp kun mitt rom? Det høres ut som huseier vil ha meg ut, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Det er nokså irriterende. Anonymous poster hash: 81120...07c 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Nå har huseier vært her igjen, uten å gi noen beskjed. Han har byttet dusjhodet til et slikt sparedusjhode. Greit nok dét, men det er uakseptabelt at han tar seg inn akkurat når han vil. Har allerede kontaktet jussformidlingen, og kommer til å diskutere bytting av lås med dem, i tillegg til dette med oppsigelsen så klart. Kom gjerne med flere innspill folkens, det blir høyt verdsatt. Anonymous poster hash: 81120...07c Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Har du faktisk gitt beskjed til huseier om at du er misfornøyd med hvordan han låser seg inn i leilighet uten forhåndsvarsel? I så tilfelle...hva er svaret? Hadde aldri brukt penger på å skifte ut lås når leieforholdet er oppsagt. Dette kommer til å bli konflikt og i slike konflikter er normalt begge parter tapere. Utleier kommer selvfølgelig til å forsyne seg av depositumet ditt pga denne saken. Dette leieforholdet er over. Mitt råd til deg er å intensivere jakten på ny bolig. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Jeg planlegger så klart i første omgang å informere om at jeg skifter låsen hvis han fortsetter å bryte seg inn, jeg håper jeg slipper å faktisk bytte låsen. Ellers ser jeg ikke én grunn til at huseier skal vinne denne konflikten og faktisk klare å kaste meg ut, selv om han faktisk har planlagt å pusse opp "min del av leiligheten". Det er i utgangspunktet en gyldig grunn, men alle omstendighetene gjør det (i mine øyne, så klart) urimelig. Det er fullt mulig at jeg er en kranglefant og at det til syvende og sist går utover meg, men for meg er dette en prinsippsak og jeg lar meg ikke herse med av huseiere. Er forbløffet over hvor mange merkelige mennesker som får lov å leie ut der ute, og hvor lite regulering og oppsyn (ingenting, såvidt meg bekjent) som disse må bøye seg for i praksis. Det eneste vi leietagere har er et rettsapparat, og det er derfor jeg har tatt kontakt både med jussformidlingen og leieboerforeningen. Anonymous poster hash: 81120...07c 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg vil ikke tro du har lov til å bytte lås i et lokale du leier, litt på samme måte som du ikke kan male veggen uten eiers godkjennng. ref: overskrift, du har nok heller ingen mulighet til å inndra huseriers nøkler. Dog er nok ikke innbrudd fra huseier lovlig, men et lovbrudd legaliserer ikke nødvendigvis et annet. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg vil ikke tro du har lov til å bytte lås i et lokale du leier, litt på samme måte som du ikke kan male veggen uten eiers godkjennng. ref: overskrift, du har nok heller ingen mulighet til å inndra huseriers nøkler. Dog er nok ikke innbrudd fra huseier lovlig, men et lovbrudd legaliserer ikke nødvendigvis et annet. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Men altså, spørsmålet er jo: Er det verdt bryet og slitet med å krangle? Vil du bo i leiligheten når forholdet mellom dere er bedritent? Eller er det enklere å lete etter en ny plass? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Som sagt handler dette mye om prinsipp. Men det handler også om at jeg bor på en sentral plass til en relativt god pris. Angående dere som tror jeg ikke kan inndra nøkler eller bytte lås: KILDE. De fleste utleiere vil nok ha et ekstra sett med nøkler til boliger de leier ut. Men utleieren har faktisk ikke rett til å ha nøkler til leiligheten din, med mindre du selv har gitt ham lov til det. Han har uansett ikke rett til å låse inn i din bolig når du ikke er hjemme. Eneste unntak fra denne regelen er at han må inn i boligen for å avverge en akutt skade. KILDE. En del utleiere har ofte nøkkel til boligen. Dette har han i utgangspunktet ingen rett til. Skal utleier ha en slik rett skal det i såfall være uttrykkelig avtalt mellom partene, f. eks. ved at det står i leiekontrakten. Men selv om det skulle være avtalt at utleier har rett til nøkkel, er det ikke dermed sagt at han har rett til å bruke nøkelen. Vil utleier inn i leiligheten, må han avtale dette med leieboeren med mindre det er for å avverge skade. Dersom utleier ikke respekterer disse reglene og misbruker nøkkel bør du klart meddele utleier at du ikke aksepterer dette. Medfører dette ingen endring, bør du anmelde forholdet til politiet. Du kan også få politiets hjelp til å kaste utleier ut av boligen du leier. Har ikke utleier har rett til å ha nøkkel, kan du skifte lås og sende regningen til utleieren. Du kan betale regningen selv, og trekke fra beløpet på en senere husleie. Så det så. Men som sagt, jeg skal snakke med egnet fagpersonell før jeg foretar meg noe drastisk. Anonymous poster hash: 81120...07c Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå