MusicMaker Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Hei! Skal kjøpe ny bærbar som i hovedsak skal brukes til produksjon av musikk (Reason, Cubase, Acid Pro +++) ..og selvfølgelig litt UT og UT2003... Stikkord: Rask harddisk, rask prosessor, stillegående, gode batteriegenskaper, minimum Radeon 9000, pris innenfor 20k. Har lukta litt på CL50, Acer 803 serien, nx7000 Er fortsatt i tvil...! Og med det samme: Hvilket eksterne lydkort anbefales? (max 3k) På forhånd takk! Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Hei! Skal kjøpe ny bærbar som i hovedsak skal brukes til produksjon av musikk (Reason, Cubase, Acid Pro +++) ..og selvfølgelig litt UT og UT2003... Stikkord: Rask harddisk, rask prosessor, stillegående, gode batteriegenskaper, minimum Radeon 9000, pris innenfor 20k. Har lukta litt på CL50, Acer 803 serien, nx7000 Er fortsatt i tvil...! Og med det samme: Hvilket eksterne lydkort anbefales? (max 3k) På forhånd takk! Jeg tror nx7000 passer deg best. Acer 803lci har en litt tregere harddisk, derfor er nx7000 bedre hvis du skal ha rask harddisk. Whitebox er den som kan kjøpes med raskest harddisk, men jeg har lest at mange klager på at de støyer mye. Acer'en og nx7000 har begge mye bedre batteritid enn whitebox sin, pga. de bruker de nye pentium-m prossessorene. Til ditt bruk tror jeg hp nx7000 passer best. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Hva med en mac? Kanskje en iBook? Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Ja, enig med wh1t3inc. Når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk du bør vurdere en powerbook. Det har nettopp kommet nye. http://www.apple.com/powerbook/index15.html Btw, UT og UT2k3 finnes til mac. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Dessuten Protools som kicker ass! Syns jeg da. Lenke til kommentar
stamfar Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 ser etter en selv.. til musikk ... mac er veldig fint på mange måter men jeg ville nok ikke kjøpt en ibook hvis jeg var deg...... fler og fler programmer lages bare for g4 eller funker dårlig for g3 (som sitter inni iBooken ) f.eks apples eget soundtrack som er "acid for mac" (bare mye dårligere) gå powerbook hvis du går mac og skulle jeg gjort det ville jeg venta til g5 powerbookene kommer i første halvdel av neste år. da blir det fart på sakene, som mac trenger nå . tenker selv på en whitebox cl50 Den HAR en pentium M på 1,5 og kan bestilles med 7200rpm disk til en klekkelig pris.... (på disken) men hvis du skal kjøre mange spor på f.eks cubase kan det være verdt det whitebox maskinen er uannsett (relativt) billig og stille... (les formet) tror han som sier den bråker tenker på en annen modell.. Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 ser etter en selv.. til musikk ... mac er veldig fint på mange måter men jeg ville nok ikke kjøpt en ibook hvis jeg var deg...... fler og fler programmer lages bare for g4 eller funker dårlig for g3 (som sitter inni iBooken ) f.eks apples eget soundtrack som er "acid for mac" (bare mye dårligere) gå powerbook hvis du går mac og skulle jeg gjort det ville jeg venta til g5 powerbookene kommer i første halvdel av neste år. da blir det fart på sakene, som mac trenger nå . tenker selv på en whitebox cl50 Den HAR en pentium M på 1,5 og kan bestilles med 7200rpm disk til en klekkelig pris.... (på disken) men hvis du skal kjøre mange spor på f.eks cubase kan det være verdt det whitebox maskinen er uannsett (relativt) billig og stille... (les formet) tror han som sier den bråker tenker på en annen modell.. Hvordan kan du være så sikker på at g5 på powerbook'ene kommer i første halvdel neste år? Steve Jobs sa nylig at de skulle prøve å få g5 i powerbook'ene i slutten av 2004. Han som skrev at cl50 bråkte, snakket om 7200rpm disken som var i den, han ville sende den tilbake. Lenke til kommentar
duda Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 det var ikke bare en som klagde på whiteboxen, men flere hvis jeg ikke husker helt feil. pluss at det var noen andre småfeil me whiteboxen. men sant at den er litt billigere enn f.eks nx7000 og acer 805cli, men den maskinen er da uten os og med en mindre prossessor. kanskje greit for noen folk at det ikke følger med os, men for andre så kan det være greit. men hvis du prøver å konfigurere whiteboxen så å si helt lik som compaqen eller acer så er den egentlig ikke så mye billigere mde tanke på mindre prossessor. angående mac så har jeg ikke så mye peiling på mac. men hadde kanskje gått for compaq nx7000. men acer er ikke noe dårlig maskin, bare med en liten tregere harddisk enn compaq. Lenke til kommentar
MusicMaker Skrevet 28. september 2003 Forfatter Del Skrevet 28. september 2003 Hva med en mac? Kanskje en iBook? Takker for kjappe svar! Tanken til mac har vært der, men omstillingen blir nok litt stor for mitt vedkommende. Blir kostbart å kjøpe programmer på nytt.. :-) Ikke enkelt dette her Lenke til kommentar
stamfar Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 et lydkort og midi brett i ett. drit fett for bærbare og reason: http://www.m-audio.com/products/midiman/ozone.php så vil jeg stresse litt om raske disker på "musikk" bærbare at 7200rpm disken til hitatchi bråker er bare bull tror jeg...(det gjelder forsåvidt whitebox maskinen også) jeg har bare lest det ett sted, og det var på dette forumet.. han som ville sende den tilbake ja..men jeg tror han ikke vil bli noe mer fornøyd med sin neste heller da alle disker lager lyd. 4200 5400 eller 7200 jeg har undersøkt om 7200 og støy på nettet og den skal være ganske stille og ha et bra strømforbruk...bedre enn toshiba f.eks med tanke på støy.. treige disker har vert en stor hake på bærbare som skal brukes til hjemme studio / video redigering og 7200 er helt nytt, og en blessing; bortsett fra prisen (som synker etterhvert såklart) så hvis du driver med mange spor kan dette bli et must.. og til deg med powerbooken : nei jeg vet jo ingen ting men det er vel da det er mest sannsynelig at den (g5pb) kommer (la oss ikke håpe seinere for apples del og la oss håpe iTunes for pc kommer snart å gir respekitve microsoft og apple det de fortjener: bank og heder og ære +spenn) stamfar har simens kjøleskap 5434 mangler støvsugerr brødrister ect. Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 et lydkort og midi brett i ett. drit fett for bærbare og reason: http://www.m-audio.com/products/midiman/ozone.php så vil jeg stresse litt om raske disker på "musikk" bærbare at 7200rpm disken til hitatchi bråker er bare bull tror jeg...(det gjelder forsåvidt whitebox maskinen også) jeg har bare lest det ett sted, og det var på dette forumet.. han som ville sende den tilbake ja..men jeg tror han ikke vil bli noe mer fornøyd med sin neste heller da alle disker lager lyd. 4200 5400 eller 7200 jeg har undersøkt om 7200 og støy på nettet og den skal være ganske stille og ha et bra strømforbruk...bedre enn toshiba f.eks med tanke på støy.. treige disker har vert en stor hake på bærbare som skal brukes til hjemme studio / video redigering og 7200 er helt nytt, og en blessing; bortsett fra prisen (som synker etterhvert såklart) så hvis du driver med mange spor kan dette bli et must.. og til deg med powerbooken : nei jeg vet jo ingen ting men det er vel da det er mest sannsynelig at den (g5pb) kommer (la oss ikke håpe seinere for apples del og la oss håpe iTunes for pc kommer snart å gir respekitve microsoft og apple det de fortjener: bank og heder og ære +spenn) stamfar har simens kjøleskap 5434 mangler støvsugerr brødrister ect. Hvis Steve Jobs sier at de skal prøve å putte g5 inn i powerbook'ene i slutten av 2004, så mener jeg at det er da det er mest sannsynlig at de kommer med g5. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Det store problemet med G5 er at den ikke er mobil nok. Det tok sin tid før f.eks p4 mobil kom til bærbare...selv om ingeniørene er noen smarte karer, så er de ikke supermennesker:) Er ikke bare å kutte forbruktet og regnet med samme ytelse heller. Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Det er veldig vanskelig å sette inn en g5 prosessor, samtidig som powerbook'en bare skal være rundt en tomme tykk... Lenke til kommentar
stamfar Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 det skal komme en g5 snart fra ibm som er lagd på en lavere nanometer teknologi ... da blir d anderledes .. sorry jeg trodde av en elller annen grund at det sto før slutten av 2003 , det hadde jo vært fint men ikke så sannsynelig .. ellers håper jeg apple kommer med det før slutten av 2004.. pentium m er allerede en (god) del kraftigere enn g4 og gapet kommert ikke til å minske.. apple pleide jo å være fetest på (ekte) bærbar men intel tar rotta på dem nå.. på ytelsen og batteri levetiden iallefall.. og med et godt lavt støy nivå også Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 En 1,33Ghz G4 yter omtrent det samme som en 1,3Ghz intel mobil. Ergo, ytelsen er vel omtrent lik ville jeg tro (mhz pr. mhz) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Mao mac suger? Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Jepp, mac suger Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Når panther kommer så skal jeg love dere at ytelsen på g4'en vil få seg et stort hopp opp. Også når det er snakk om batteritiden. (panther vil gjøre at eksisterende ibook'er og powerbook'er vil få bedre batteritid) Når vi snakker om støy så er powerbook'ene kjent for å være musestille. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Som av og til kan være et problem. Du åpner et program, så tar det så inni H lang tid. Så sitter du der og lurer: Jobber maskinen min egentlig? Lenke til kommentar
MusicMaker Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Litt off topic her, men mye nyttig og... Blir trolig en nx7000. Får muligens god rabatt på den! Men altså noe usikkert ennå...så fyr løs hvis dere har flere anbefalinger! Er det uvant å jobbe/spille på en widescreen bærbar? Bakdeler kontra fordeler? ...fortsatt takk for alle svar :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå