ltdata Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Har flyttet inn i ny leilighet og jeg har nå i ettertid oppdaget at det er kondens på røret som leder kaldtvann i baderommet. Dette fører til litt drypping ned på baderomsflisene Er dette unormal? Er dette noe som ikke bør skje? Bør/kan jeg klage til selger/mekler? Badet er orginalt fra 1937, og var det selvsagt opplyst om i prospektet, men ikke opplyst om kondens på rør. Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Sjekk i alle fall om det ikke er lekkasje et eller annet sted. Om varmtvannsbreder eller toalettet har en lekkasje som gjør at det renner litt gjennom, dannes det fort kondens på rør. Eventuellt, hvis det er varmt og fuktig på badet, noe det normalt er, vil det dannes litt kondens på rør som leder kaldtvann. Om det ikke er lekasje, kan du nok isolere rørene selv med noe skumgummi til slik bruk. Forhør deg gjerne med en rørlegger. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 kondensen er på røret som leder kaldtvann inn til dusjen. Er det normalt med kondens på et slikt rør? Burde megler eller selger ha opplyst om dette? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Badet er orginalt fra 1937. Kan dette stemme? Trodde ikke bad varte så lenge. Uansett, når kaldt vann kommer inn der det er varmere så vil det bli kondens på utsiden. Dette er egentlig ikke så mye å bry seg om, men som sagt over her så er det jo mulig å isolere rør. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Rør er fra 1937 tror jeg. . Fliser/toalett/dusjkabinett og andre ting er nyere Jeg lurer fordi en venn av meg mente jeg hadde blitt lurt/ikke opplyst om denne alvorlige feilen og at jeg måtte ta kontakt med mekler/selger eventuelt advokat. Jeg tenker her at han kanskje overdramatiserer litt her? At gamle rør har litt kondens som fører til noe renning på gulv. Vil liksom ikke sette inn advokat og greier før jeg vet om dette egentlig er et problem eller ikke. Og ut fra det dere svarer her så virker det som denne kondensen er helt normalt. Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Jeg har lett kondens på rør til toalett på badet om vinteren. Dette er da et bad med rørsystemer fra ca 1990. Vinterstid er vannet kaldere og rommet fuktigere. Har også dråper på kaldtvannsrøret inn til dusjkabinettet i ny og ne, men det er forholdsvis lite. Igjen; litt kondens på kobberrør som leder kaldt vann inne på et varmt og fuktig rom er forholdsvis normalt men til en viss grad. Isolering av de kan hjelpe.Har du en kompis som er rørlegger kan du få han til å ta en kikk på det. Om ikke kan du få en "vanlig" rørlegger til å kikke på det om du ønsker, samt ta fuktprøver. Dette kan han gjøre på en liten time. Koster litt, men er kanskje greit å få uansett om det ikke er gjort. Men du bør ha rettmessige grunner til avvik i det som er i prospektet for å kreve erstatning. Den form for jus kan jeg lite om og da bør du søke råd hos noen som kan det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Det er ikke en alvorlig feil at det er kondens på et rør. Men om det er så mye at det drypper bør du tenke over om det er for fuktig luft i rommet. Hvis ikke badet har mulighet for skikkelig utluftig vil du raskt få problemer. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 Det er ikke en alvorlig feil at det er kondens på et rør. Men om det er så mye at det drypper bør du tenke over om det er for fuktig luft i rommet. Hvis ikke badet har mulighet for skikkelig utluftig vil du raskt få problemer. Det er såpass kondens at det danner seg en liten stripe med vann som sakte siver mot sluket. (nederst på røret) Det er ikke spesielt fuktig i rommet synes jeg. Spørsmålet er om dette er noe som selge/mekler burde informert om før jeg kjøte leiligheten? eller om dette er noe jeg bare må forvente av rør som er såpass gamle? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Det har ingenting med hvor gamle rørene er, det er helt sikkert. Det har med temperaturforskjellen mellom røret og lufta å gjøre, og fuktighetsnivået i lufta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå