Lubaluba Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) ....men jeg har ikke mulighet til å jobbe ut hele oppsigelseperioden, og jeg vet at sjefen min (som er en skikkelig dri^^sekk, har hatt ekte mobbing fra ham) ville ikke være enig med å la meg gå på dagen jeg er ikke norsk men portogusisk, og skal snart flytte tilbake til Lisboa, derfor har jeg ingen behov for sluttattest, i hjemlandet passer vi ikke så mye til gamle referenser og spesielt når de er fra utlandet..... Derfor tenker jeg å bare leverer mine oppsigelse via vanlig post og skrive at de har umiddelbar virkining, og ikke møte opp på jobb lengre. håper d blir nok å gi beskjed. Jeg vet at jeg risikerer å se noen trekk i lønn men d er ikke så viktig, bedre den enn å jobbe ut en hel måned oppsigelsetid med ham - og han kan være så sur hvis han vet jeg sier opp at han kan trekke det han vil uansett... Jeg blir bare litt trist hvis han trekker også feripengene mine, de er ganske mange, rundt 15.000 nok... Hva annet skal jeg risikere da? Har lest at han kan kreve erstatning for brudd av kontrakt hvis det blir noen dokumenterte tap i bedriften, men uansett jeg skal gi beskjed at jeg møter ikke lengre på jobb noen dager før jeg har vakt, så at han kan finne erstatning. Og uansett, blir jeg dømt til å betale noen andre som kan jobbe da. kommer de virkelig å hente meg i Portugal? Tror ikke det...men jeg vil gjerne å høre hva dere tenkere jeg vet det er ikke bra å fantegå sånn men dere kan ikke vite hvor vanskelig er min arbeidsmiljø, og man vet at når man er fra utlandet det er ikke så mye at man kan gjøre... Endret 23. august 2013 av Lubaluba Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Hvis det blir skikkelig ille vil det kunne gi deg problemer med å komme tilbake til Norge da du kan få en utestående sak som ligger og venter på deg. At "det ikke er så mye at man kan gjøre" fordi du er utlending er bare pisspreik, sjefen min er ikke fra Norge, samt flere jeg har jobbet med totalt uten problem. Er noe som heter rasisme og fordommer, men det kommer åpenbart fra alle mennesker. Har ikke satt meg inn i jussen på hva din arbeidsgiver vil kunne trekke, men hadde jeg vært han hadde jeg trekt alt jeg klarer, å bare gå fra jobben på dagen kan skape en del problemer for bedriften en sjef gjerne skulle vært foruten, kanskje han fortjener det, men han vil ha sitt på det tørre når saken oppstår. edit: "Dersom arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling kan det foretas trekk i arbeidstakers lønn og feriepenger. Om han også kan krever erstatning for tapt omsetning etc. fant jeg kun teorier om. Endret 23. august 2013 av Korporal Kranium Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Går du på dagen sånn helt uten videre, kan arbeidsgiver holde tilbake opparbeidet lønn samt feriepenger som ikke er utbetalt, selv om du i utgangspunktet har jobbet for dette. Du vil nok ikke bli straffet ytterligere for tap i bedriften (det kan skje, men skal vel litt til før de gidder å styre med det), men det kan være vanskelig å få jobb hvis du kommer tilbake til Norge da potensielle arbeidsgivere kan være flinke til å spore opp hvor du har jobbet før og be om referanser. Hvis du har blitt mobbet av sjefen, kan det kanskje hjelpe å gå til noen høyere i systemet (hvis det finnes) eventuelt arbeidstilsynet? Så da får du spørre deg selv. Er en måned mindre på arbeidsplassen verdt 15.000 kroner + opparbeidet lønn + en månedslønn i økonomisk tap? Det blir vel fort mellom 30 og 45.000 kroner avhengig av din månedslønn og når dere får utbetalt lønn. Og det faktum at det kan være vanskelig å få jobb i Norge senere? Er svaret "ja", så får du gjøre som du vil, selv om det er dårlig gjort og da har du på en måte gitt sjefen din rett i sine fordommer mot deg. Endret 23. august 2013 av Schwarzwald 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Går du på dagen sånn helt uten videre, kan arbeidsgiver holde tilbake opparbeidet lønn samt feriepenger som ikke er utbetalt, selv om du i utgangspunktet har jobbet for dette. Kun i den utstrekning det er nødvendig for å dekke tap som er påført som følge av skulkingen. Og arbeidsgiver må selvfølgelig i rimelig utstrekning søke å minimere dette tapet. I tillegg skal trekket være begrenset begrenset til "den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand." (jf aml § 14-15 (2)). Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Kun i den utstrekning det er nødvendig for å dekke tap som er påført som følge av skulkingen. Og arbeidsgiver må selvfølgelig i rimelig utstrekning søke å minimere dette tapet. I tillegg skal trekket være begrenset begrenset til "den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand." (jf aml § 14-15 (2)). Så spørs det hvordan dette med utregning av underhold blir når han har flyttet til Portugal. I verste fall mister han alt. Han skriver ikke noe om hvor han jobber, men er det for eksempel i en butikk som må stenge en eller flere perioder/avdelinger eller som mister mange kunder fordi han plutselig uteblir fra jobb, så kommer den summen raskt opp i mange tusenlapper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå