Felon Musk Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Jeg bare lurer på hvordan internettet fungerer egentlig. Hva skjer hvis jeg går inn på en svensk nettside f.eks.? Data går først til router --> modem --> getserver --> ? Finnes det en slags hovedsentral som all norsk internettaktivitet går igjennom? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 http://www.hardware.no/artikler/dette-kartet-viser-internett/115360 http://www.internetexchangemap.com/ Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Finnes det en slags hovedsentral som all norsk internettaktivitet går igjennom? Det finnes sentraler, men ikke én sentral der all trafikk går gjennom. NIX - Norwegian Internet eXchange - består av flere sentraler rundt om i landet. NIX1 ved Universitetet i Oslo er nok det nærmeste man kommer det du spør om, men det er en del leverandører som ikke er med. Telenor trakk seg for eksempel ut fra NIX for en tid tilbake, fordi innholdsleverandører dyttet masse trafikk "gratis" inn i Telenor sitt nett. Men det er mange slike utvekslingspunkt rundt om i verden. Europas viktigste ligger i Tyskland, Nederland og England. Kort fortalt sender nettleverandøren pakker videre til en annen leverandør, som sender dem videre igjen...til de når riktig leverandør, som igjen sender det til riktig sluttkunde. De fleste nettleverandører er selv kunder av andre leverandører, ved at de betaler for trafikken de dytter inn i andre leverandørers nettverk. Det er et slags hierarki, der kun noen få store leverandører - såkalte tier 1-leverandører - er på toppen. Disse er en viktig del av Internett sin backbone (motorveiene i Internett), og betaler for svært lite eller ingenting av trafikken de utveksler. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 CMD -> tracert "IP eller URL" Da ser du banen so nettraffikken går, og det er en del som alltid er de samme, ut i fra ISP. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Takk, da skjønner jeg tegningen. Noen som vet hvorfor signalet "dropper ut" når jeg bruker tracert mot f.eks. ebay.com? Jeg får sett litt av ruten, men mot slutten så skjer det ingenting. Er det en sikkerhetsfunksjon som de store nettsidene bruker? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Det er ikke alle servere som svarer på en tracert, det er heller ikke alle som svarer på ping. Sikkerhetsrelaterte årsaker er nok tilfelle på en del av serverene, men jeg vet det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå