D_Tiger Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Hei, jeg er get kunde og får nett via en kabel i veggen som jeg plugger inn i et modem. Fra modem kobler jeg en intetnettkabel til pc og jeg får nett. Dette er bra, men når jeg kobler den samme kabelen (som gir pcen nett) til router-en, så funker ikke nett lenger. Ikke engang med kabel fra router til pc.. please help. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Ruteren må konfigureres riktig, det er ikke alltid bare å plugge inn og så fungerer det. Spesielt om modemet har egen ruterfunksjonalitet (to rutere er dessuten overflødig). Lenke til kommentar
D_Tiger Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Ruteren må konfigureres riktig, det er ikke alltid bare å plugge inn og så fungerer det. Spesielt om modemet har egen ruterfunksjonalitet (to rutere er dessuten overflødig). Jeg har 4 rutere. 3 av de har fungert helt fint. Men jeg bare merket at nettet gikk litt tregt og prøvde å slå av modem og router i noen minutter og det var da dette problemet startet. Idag kjøpte jeg også en ny router for å finne ut om problemet ligger i router, men midt i konfigureringen så kom det opp feilmelding om at routeren ikke fikk netttilgang også stoppet den opp. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Hvorfor har du 4 rutere? ... Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Hvilke routere er det snakk om, og hva slags konfigurering er det gjort på dem? Dessuten så er en uskreven regel om at når man får nytt nettverksutstyr så kobler man det kun opp med en PC og konfigurerer det før det kobles på resten av nettverket. Lenke til kommentar
D_Tiger Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Hvorfor har du 4 rutere? ... Lenke til kommentar
D_Tiger Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Jeg bruker ikke alle, men jeg har prøvd med alle. Samme resultat med hver og en av dem. Hvilke routere er det snakk om, og hva slags konfigurering er det gjort på dem? Dessuten så er en uskreven regel om at når man får nytt nettverksutstyr så kobler man det kun opp med en PC og konfigurerer det før det kobles på resten av nettverket. Lenke til kommentar
D_Tiger Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Den nyeste routeren som jeg kjøpte idag er D-Link. Jeg kjørte disken/konfigureringen og alt gikk fint til wizarden ba meg sette ethernet-kabel i routeren. Routeren fikk ikke nett og wizarden stoppet... Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Er modemet et rent modem? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Du har nok et routermodem fra GET. Dette bruker samme subnett som D-link (192.168.0.x). Du vil derfor oppleve at internett ikke fungerer når du kobler GET i internettporten på D-link. Du bør uansett ikke ha dobbel NAT, så da er det lurt å enten sette GET-boks i bridge, eller bruke D-link som switch+AP. Hvis nettverket ditt er tregt, så foreslår jeg du kobler PC rett i GET sin boks og tester der. Har du ikke ønsker båndbredde da, så vil ikke en router gi deg noe mer. Endret 23. august 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
D_Tiger Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Du har nok et routermodem fra GET. Dette bruker samme subnett som D-link (192.168.0.x). Du vil derfor oppleve at internett ikke fungerer når du kobler GET i internettporten på D-link. Du bør uansett ikke ha dobbel NAT, så da er det lurt å enten sette GET-boks i bridge, eller bruke D-link som switch+AP. Hvis nettverket ditt er tregt, så foreslår jeg du kobler PC rett i GET sin boks og tester der. Har du ikke ønsker båndbredde da, så vil ikke en router gi deg noe mer. Lenke til kommentar
D_Tiger Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Er det mulig å forklare enklere? Forsto lite av det du skrev Må jeg logge på routeren og endre på innstillinger der eller hva? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Hvis du vil ha D-link til å fungere som dine andre routere, så må du logg inn på den og endre ipadresse på routeren. Endre den f.eks fra 192.168.0.1 til 192.168.1.1. Da vil du ikke få konflikt med routermodem. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Det enkleste og beste for deg, er nok å sette Get-boksen i bridge-modus, så slipper du mer avansert konfigurasjon av D-Linken. Den kan du da la være slik den er. Hvis du absolutt skal ha D-Linken med på laget, vel å merke. Lenke til kommentar
D_Tiger Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Hei. Jeg ville bare si at jeg setter virkelig pris på deres interesse og takker for hjelpen og nå har alt løst seg. Det viste seg at man må bare lukke øynene og be til gud, så blir alt bra igjen ..... Kanskje det hadde noe med saken å gjøre, men jeg prøvde for siste gang (før jeg skulle snakke med www.supportia.no og betale dem for hjelp) å restarte alt, men ikke som jeg hadde gjort før. Denne gangen med god tids mellomrom. Jeg skrudde av alt, tok av all kabler og ventet i ca 5 min. Så slo jeg bare på modem og ventet i 3 min. Så slo jeg på D-Link routeren og ventet i 3 min. Også til slutt så koblet jeg modem til router og det funket. Men pass på å sett PCer i flymodus slik at de ikke automatisk kobler seg til routeren når du slår den på. Den trenger visst litt tid for å starte "fresh". Håper dette kan hjelpe folk i fremtiden om de skulle ha samme problem.. takk igjen for all svar. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 He he Ja det er mye rart mellom himmel og jord! Skulle vært interessant å høre hva du har av ipadresse på WAN (internettport) og LAN i din D-link. Hvis du har et modem og ikke routermodem fra GET, så er forklaringen at de gir deg begrenset med offentlige ipadresser. For å bruke disse, så må man ha ledig "lease" i modem for tilkoblet nettverkskort (router eller PC). Man kan frigi lease ved å slå av og på modem eller resette det. Den siste metoden er sikrest. Lenke til kommentar
Ilcapo93 Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Har fått modem fra telenor men kablene passer ikke i den lille boksen i veggen med tre små runde utganger... Skal få en montør fra telenor om 3 uker som skal fixe det men er det noen som vet om det finnes en adapter som jeg kan bruke i mellomtiden?? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 http://www.elektroshop.no/webshop?referer=none&p=i&id=38230&source=prisguide Merk at denne er for 4 eller 6 pins kontakt. Det blir stadig vanligere med 8-pins kontakt nå. Jeg ville bare skaffe meg en ny koblingsboks med en gang i stedet for å bruke penger på en overgang. http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Kabler/RJ45-kontakt-23825/ Kvaliteten på denne er kanskje ikke all verden, men duger godt til du får montør. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Overgang fra 3-pin til modulær funker fint. Om du har 4, 6 eller 8-pins plugg spiller ingen rolle, du bruker bare de to midterste uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå