Gå til innhold

Problemer med Router og modem

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er get kunde og får nett via en kabel i veggen som jeg plugger inn i et modem. Fra modem kobler jeg en intetnettkabel til pc og jeg får nett. Dette er bra, men når jeg kobler den samme kabelen (som gir pcen nett) til router-en, så funker ikke nett lenger. Ikke engang med kabel fra router til pc.. please help.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ruteren må konfigureres riktig, det er ikke alltid bare å plugge inn og så fungerer det. Spesielt om modemet har egen ruterfunksjonalitet (to rutere er dessuten overflødig).

Jeg har 4 rutere. 3 av de har fungert helt fint. Men jeg bare merket at nettet gikk litt tregt og prøvde å slå av modem og router i noen minutter og det var da dette problemet startet. Idag kjøpte jeg også en ny router for å finne ut om problemet ligger i router, men midt i konfigureringen så kom det opp feilmelding om at routeren ikke fikk netttilgang også stoppet den opp.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke alle, men jeg har prøvd med alle. Samme resultat med hver og en av dem.

Hvilke routere er det snakk om, og hva slags konfigurering er det gjort på dem?

Dessuten så er en uskreven regel om at når man får nytt nettverksutstyr så kobler man det kun opp med en PC og konfigurerer det før det kobles på resten av nettverket.

Lenke til kommentar

Du har nok et routermodem fra GET. Dette bruker samme subnett som D-link (192.168.0.x).

Du vil derfor oppleve at internett ikke fungerer når du kobler GET i internettporten på D-link.

Du bør uansett ikke ha dobbel NAT, så da er det lurt å enten sette GET-boks i bridge, eller bruke D-link som switch+AP.

Hvis nettverket ditt er tregt, så foreslår jeg du kobler PC rett i GET sin boks og tester der.

Har du ikke ønsker båndbredde da, så vil ikke en router gi deg noe mer.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Du har nok et routermodem fra GET. Dette bruker samme subnett som D-link (192.168.0.x).

Du vil derfor oppleve at internett ikke fungerer når du kobler GET i internettporten på D-link.

Du bør uansett ikke ha dobbel NAT, så da er det lurt å enten sette GET-boks i bridge, eller bruke D-link som switch+AP.

Hvis nettverket ditt er tregt, så foreslår jeg du kobler PC rett i GET sin boks og tester der.

Har du ikke ønsker båndbredde da, så vil ikke en router gi deg noe mer.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg ville bare si at jeg setter virkelig pris på deres interesse og takker for hjelpen og nå har alt løst seg. Det viste seg at man må bare lukke øynene og be til gud, så blir alt bra igjen :D ..... Kanskje det hadde noe med saken å gjøre, men jeg prøvde for siste gang (før jeg skulle snakke med www.supportia.no og betale dem for hjelp) å restarte alt, men ikke som jeg hadde gjort før. Denne gangen med god tids mellomrom.

Jeg skrudde av alt, tok av all kabler og ventet i ca 5 min. Så slo jeg bare på modem og ventet i 3 min. Så slo jeg på D-Link routeren og ventet i 3 min. Også til slutt så koblet jeg modem til router og det funket. Men pass på å sett PCer i flymodus slik at de ikke automatisk kobler seg til routeren når du slår den på. Den trenger visst litt tid for å starte "fresh".

Håper dette kan hjelpe folk i fremtiden om de skulle ha samme problem.. :)

takk igjen for all svar.

Lenke til kommentar

He he :) Ja det er mye rart mellom himmel og jord!

Skulle vært interessant å høre hva du har av ipadresse på WAN (internettport) og LAN i din D-link.

Hvis du har et modem og ikke routermodem fra GET, så er forklaringen at de gir deg begrenset med offentlige ipadresser. For å bruke disse, så må man ha ledig "lease" i modem for tilkoblet nettverkskort (router eller PC). Man kan frigi lease ved å slå av og på modem eller resette det. Den siste metoden er sikrest.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.elektroshop.no/webshop?referer=none&p=i&id=38230&source=prisguide

Merk at denne er for 4 eller 6 pins kontakt. Det blir stadig vanligere med 8-pins kontakt nå.

Jeg ville bare skaffe meg en ny koblingsboks med en gang i stedet for å bruke penger på en overgang.

http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Kabler/RJ45-kontakt-23825/

Kvaliteten på denne er kanskje ikke all verden, men duger godt til du får montør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Overgang fra 3-pin til modulær funker fint. Om du har 4, 6 eller 8-pins plugg spiller ingen rolle, du bruker bare de to midterste uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...