Gå til innhold

Macbook air > Windows ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har to valg. Du kan enten installere Windows og kjøre det direkte på maskinen, eller kjøre det i et virtualiseringsprogram (en slags emulator) som Parallels. I begge tilfeller må du på en eller annen måte skaffe Windows.

For å kjøre Windows direkte bruker du programmet Bootcamp som er gratis å laste ned fra Apple. Dette programmet lar deg partisjonere (dele opp) harddisken og gjør de nødvendige tingene for at Macen skal boote Windows. Fordelen med å kjøre Windows direkte er at det kjører raskere og utnytter maskinvaren til det fulle. Ulempen er at du må restarte maskinen for å bytte fra OS X til Windows og omvendt.

Parallels er et program for OS X som simulerer en virtuell datamaskin og som kan kjøre Windows på denne virtuelle maskinen. Til mange formål vil dette være mer enn godt nok. Fordelen er at du enkelt kan veksle mellom OS X og Windows (du kjører bare Windows i et program i OS X). Ulempen er at det koster penger (om du ikke finner det på andre vis) og at det ikke fungerer optimalt til spill og tyngre programvare.

Det finnes også andre programmer enn Parallels som gjør samme jobb, også noen som er gratis. Se f.eks. her.

Lenke til kommentar

Ikke kjør windows virituelt, det er mye bedre å installere det via bootcamp. Det finnes mange bra guider på hvordan man gjør det på internett. Du må kjøpe en windows-lisens, men det er ikke så alt for dyrt. Om du bruker bootcamp kan du justere hvor stor Windows-partisjonen skal være og maskinen skal boote til OS X eller Windows. Apple har laga alle driverne til Windows selv, og som følge av det så kjører Windows best på Mac.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke kjør windows virituelt, det er mye bedre å installere det via bootcamp. Det finnes mange bra guider på hvordan man gjør det på internett. Du må kjøpe en windows-lisens, men det er ikke så alt for dyrt. Om du bruker bootcamp kan du justere hvor stor Windows-partisjonen skal være og maskinen skal boote til OS X eller Windows. Apple har laga alle driverne til Windows selv, og som følge av det så kjører Windows best på

På hvilken side kjøper jeg lisens da?

Lenke til kommentar

Windows 8 til 479,- : http://www.microsoftstore.com/store/mseea/no_NO/pdp/productID.275082200

Legg merke til at dette er en oppgraderingsversjon, men du har sikkert hatt en Windows-PC før, så da kan vi jo si at det er den du oppgraderer fra.

Vær også klar over at du kanskje må gjøre noen triks for å få installert Windows; det kan hende installasjonsprogrammet vil lete etter en tidligere Windows-installasjon og nekte å gå videre hvis den ikke finner noen. Dette finnes det veier rundt, men du bør være glad i å fikle med sånt for å begi deg ut på denne veien.

Alt i alt er det mye enklere å å kjøpe seg en Windows-maskin når det er Windows man må bruke.

Apple's drivere er heller ikke mye å skryte av. Batteriet varer f.eks. mye kortere med Windows på en MacBook [Air] enn på en sammenlignbar Samsung-PC, for eksempel.

Lenke til kommentar

Windows 8 til 479,- : http://www.microsoftstore.com/store/mseea/no_NO/pdp/productID.275082200

Legg merke til at dette er en oppgraderingsversjon, men du har sikkert hatt en Windows-PC før, så da kan vi jo si at det er den du oppgraderer fra.

Vær også klar over at du kanskje må gjøre noen triks for å få installert Windows; det kan hende installasjonsprogrammet vil lete etter en tidligere Windows-installasjon og nekte å gå videre hvis den ikke finner noen. Dette finnes det veier rundt, men du bør være glad i å fikle med sånt for å begi deg ut på denne veien.

Alt i alt er det mye enklere å å kjøpe seg en Windows-maskin når det er Windows man må bruke.

Apple's drivere er heller ikke mye å skryte av. Batteriet varer f.eks. mye kortere med Windows på en MacBook [Air] enn på en sammenlignbar Samsung-PC, for eksempel.

Jeg kjøpte macbook air som skole pc fikk ingen advarsler om at man måtte bruke windows på min linje.. og kan ikke bytte pc :/ siste frist var 10 august.. Hva er best da paralells eller Bootcamp?

Lenke til kommentar

Bootcamp

Jeg vet ikke lenger om det er tilfelle, men med tidligere versjoner av Parallels (5-6 år siden?) kunne man mens man kjørte Mac OS X fyre opp Parallels og kjøre den Windows-installasjonen som lå på Bootcamp-partisjonen. Det gjorde det mye raskere å switche mellom Mac OS X og Windows. (Jeg prøvde aldri dette så jeg vet ikke hvor godt det fungerte.)

edit: Så man kan jo vurdere om man skal installere Parallels etter hvert, mener jeg.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt en skolepc som da ble macbook air 13tommer.. Fant ut senest i dag at man ikke kunne bruke mac på min linje og at jeg måtte ha windows ! Hvordan får jeg tak i windows på maccen og installere det?

Hvor stor disk er det på den?

En vanlig harddisk er sikkert stor nok, men hvis du har valgt en med SSD, så bør den vel være på minst 120GB for at det skal være konfortabelt å ha to OS'er på den.

Lenke til kommentar

Hvor stor disk er det på den?

En vanlig harddisk er sikkert stor nok, men hvis du har valgt en med SSD, så bør den vel være på minst 120GB for at det skal være konfortabelt å ha to OS'er på den.

Jeg har 128gb SSD. Hvor mye plass bør jeg bruke på windows når jeg bruker bootcamp da? 40 ? Skal nok bare bruke windows til skoledelen!

Lenke til kommentar

Vær også klar over at du kanskje må gjøre noen triks for å få installert Windows;

Kort fortalt, jeg vil anbefale deg å bruke en Windows 7-maskin til å:

1. kjøpe Windows-lisensen og laste ned setup-programmet

2. Kjøre setup-programmet og velge "Install by creating media" (Velg å lage en USB-pinne.)

[Les mer her http://winsupersite.com/article/windows8/clean-install-windows-8-upgrade-media-144648 eller søk etter andre artikler om "install Windows 8 from upgrade media]

Med denne USB-pinnen og den Product Key du fikk oppgitt da du kjøpte lisensen (- også tilsendt pr. email ) kan du gå i gang med å installere Windows 8 på Mac'en. Les Apple's beskrivelse av Bootcamp og hvordan du skal bruke det først.

Lenke til kommentar

Kort fortalt, jeg vil anbefale deg å bruke en Windows 7-maskin til å:

1. kjøpe Windows-lisensen og laste ned setup-programmet

2. Kjøre setup-programmet og velge "Install by creating media" (Velg å lage en USB-pinne.)

[Les mer her http://winsupersite.com/article/windows8/clean-install-windows-8-upgrade-media-144648 eller søk etter andre artikler om "install Windows 8 from upgrade media]

Med denne USB-pinnen og den Product Key du fikk oppgitt da du kjøpte lisensen (- også tilsendt pr. email ) kan du gå i gang med å installere Windows 8 på Mac'en. Les Apple's beskrivelse av Bootcamp og hvordan du skal bruke det først.

Så det er ikke mulig og bare putte in cden på macbooken og trykke innpå camp boot? må ha på usb stick?

Lenke til kommentar

Jeg har 128gb SSD. Hvor mye plass bør jeg bruke på windows når jeg bruker bootcamp da? 40 ? Skal nok bare bruke windows til skoledelen!

Jeg hører om folk med 40GB SSD som "går tom for diskplass" ...

Det gir deg ikke mye plass til Documents av ymse slag, og du bør nok legge deg til en vane å kjøre en 'Crap Cleaner' med jevne mellomrom for å hindre at den samler seg opp Temp-filer og denslags.

Hvis du har tilgang til WiFi på skolen og hjemme, så kan du jo basere deg på å lagre dokumenter in the Cloud, og sette det opp slik at ikke rubbel og bit blir synkronisert med maskinen din, men bare det nødvendigste du trenger til enhver tid. Resten laster du ned ved behov.

La oss si at du trenger 45GB til en Windows-partisjon, da.

Lenke til kommentar

Så det er ikke mulig og bare putte in cden på macbooken og trykke innpå camp boot? må ha på usb stick?

Er det CD/DVD-leser på en 'Air', da?

Uansett, med setup-programmet kan du velge om du vil "brenne" til USB-pinne eller DVD.

Har du en minnepinne du kan avse til dette formålet, så går det mye raskere enn å installere fra DVD.

Lenke til kommentar

Bootcamp

Bootcamp og Parallels er to helt forskjellige ting og det går ikke an å si at det ene er bedre enn det andre, det kommer helt an på hvilke behov man har.

Hvis man ikke har behov for OS X i det heletatt er det seff. meningsløst å kjøre Windows i Paralells. Har man derimot behov for både Windows og Os X på en gang er dfet glimdrende å kjøre det ene virtuelt, f.eks. i Paralells eller VMWare. Med bootcamp kan man seff også kjøre begge deler, men da ved å starte opp ett OS av gangen.

Hvis man ikke ønsker å bruke OS X i det heletatt er jeg usikker på om man bare kan droppe Bootcamp og installere Windows direkte?

Macbook Air er en helt suveren Windows-pc også, så TS har uansett ikke gjort noen tabbe her ...

Lenke til kommentar

Om det er snakk om vgs så kan de ikke etter det jeg vet nekte deg å bruke mac, jeg regner med at det er snakk om medier og kommunikasjon her så det meste av programvare som eventuelle windows brukere kommer til å bruke vil funke fint på mac også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...