Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

VG3 påbygg etter fagbrev

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått to år på yrkesfag og holder nå på med andreåret mitt av lærlingtiden min.

Jeg har lyst til å gå påbygging til generell studiekompetanse etter at jeg har skaffet meg fagbrevet mitt, men jeg lurer på om jeg har rett til plass?

Synes jeg har hørt at man har rett til 3 år med studietid på VGS?

Noen som vet om jeg er garantert plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal vel gå bra tenker jeg, men trodde faktisk ikke det var noe karakterkrav for å komme inn på påbygging.

Det kan vel være på grunn av at alle kompisene mine som hadde for dårlige karakterer til å komme inn på det de faktisk ville inn på, endte opp med påbygg og kom inn uten problemer.

Men bare for å være litt frampå, hva tror du kan være snittgrensen for å komme inn på påbygging da?

Skjønner jo at dette varierer utrolig mye, men bare for å få en liten pekepinn.

Lenke til kommentar

Ja, du har 3 år ungdomsrett, selv har eg brukt opp alle mine 3 år, men var heldig som fikk plass iår.

Du vil stille likt som alle andre, og da går det bare på karakterene.

Dette er feil. Når man velger å takke ja til lærlingtilbudet, så bruker man opp ungdomsretten. 2 år VGS + 2 år i læretid = 4 år. Du har kun krav på 3 år. Lærling inngår i den videregående opplæring, hvor 2 eller 3 år er på skolen - og 2 år ute i bedrift. Når man da vil gå påbygg etterpå, så havner man derfor bakerst i køen.

Trådstarter sitt største håp er at mange takker nei til tilbudet eller ikke møter opp på skolen de første dagene. Det kan også være lurt å ringe rundt og spørre skolene om det er plass. TS kan også ta påbygg som privatist, eller på en privatskole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...