Femtekolonne Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 At det er en trist og annonym bil er jeg klar over. Skal bruke den til daglig jobbkjøring 1mil på E6 hver vei, handlerunden og en og annen tur til familie ca 8-10 mil på henholdsvis E6 og R4.Det jeg lurer på er om dette er en bra bil med det problemfrie bilholdet Toyota menigheten skryter av? Bilen er fra 2000, gått ca 220.000km, vært på alle servicer og ble påkostet MYE i fjor uten at jeg vet hva som ble gjort. Nye bremser og sommer/vinterdekk er det også.. Kjenner 2 av 3 tidligere eiere personlig, og jeg skal kjøpe den for 15.000kr pluss omregistrering. Er vel ikke ett dumt kjøp det? Eneste jeg tror den trenger er en oppgradering av stereo. Er det mulig å få til rundt 5000kr og muligens med DAB+? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Er nok en fin bil det, men husk at automat drar vanvittige mengder drivstoff sammenlignet med manuell. Med mye småkjøring så havner du fort på opp mot og over 2liter på mila. De nye EMG kassene derimot drar mindre drivstoff enn manuell men de er kun tilgjengelige på helt nye biler. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Hva?! 2 liter på mila? Regnet med 1liter som min første bil: MB W123, 230E automat. Vurderte gassombygging, men nå ble jeg usikker på om jeg faktisk gidder å kjøpe bilen Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 2 liter på mila er en overdrivelse, men du kommer nok ikke du og få den under literen. 3 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Har selv hatt flere automater og alle har liggi veldig nære og over 2liter på mila. Nå har jeg en med EMG kasse som da bruker mindre enn en normal manuell giret kasse. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) God gammal Toyota kvalitet dette her. Det er ikke mange biler, hverken av Toyota eller andre merker som matcher kvaliteten du får i en gammel Camry. Dette er dønn solide biler og en av de siste gode. Var i Thailand tidligere i år og jeg får helt hakeslepp når jeg ser en 2013 Camry. Latterlig at de har fjernet den fra det norske markedet! Jeg vil tippe rundt litern på mila ved pen kjøring. Du kan få en Hybrid bil til å bruke 3liter pr mil bare du kjører idiot nok. Så vidt meg bekjent(som Toyota mekaniker) så har dem ikke noe som heter EMG kasse. Dette er vel fransk og helst i forbindelse med diesel. Har også hørt rykter om EMG, både på kvalitet og at folk ikke liker hvordan den girer. Derfor syntes jeg samenligningen din bare er tullete. Å ettermontere stereo er en smal sak. Endret 23. august 2013 av Mekker`n 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Jeg synes Toyota Camry xv20 (sedan) er svært fine biler. Anonyme, kanskje, men ser du nærmere på dem er designet subtilt og strøkent. Pene både foran og bak. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 God gammal Toyota kvalitet dette her. Det er ikke mange biler, hverken av Toyota eller andre merker som matcher kvaliteten du får i en gammel Camry. Dette er dønn solide biler og en av de siste gode. Var i Thailand tidligere i år og jeg får helt hakeslepp når jeg ser en 2013 Camry. Latterlig at de har fjernet den fra det norske markedet! Jeg vil tippe rundt litern på mila ved pen kjøring. Du kan få en Hybrid bil til å bruke 3liter pr mil bare du kjører idiot nok. Så vidt meg bekjent(som Toyota mekaniker) så har dem ikke noe som heter EMG kasse. Dette er vel fransk og helst i forbindelse med diesel. Har også hørt rykter om EMG, både på kvalitet og at folk ikke liker hvordan den girer. Derfor syntes jeg samenligningen din bare er tullete. Å ettermontere stereo er en smal sak. Jeg regnet med at han med EMG egentlig vil si CVT som er noe helt annet. Sjefen min kjøpte tre brukte Opler fra 2009 med EMG kasse for ett par mnd siden. Nå går bare en av dem, den ene står pga motorfeil og den andre med girkassehavari. Den som går er egentlig forferdelig å kjøre, langt fra det folk kjenner som automat. Det finnes ikke myke girskift, de legges inn med slegge. Det slures og gires opp og ned i hytt og pine. Ellers får vi håpe Camry er kvalitet for den vil erstatte en fantastisk bil- BMW E34 525 tds. Opplevd kvalitet og good looks har Toyota allerede tapt på, men vi får se om den er en like evighetsmaskin som BMW`n.. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Hadde jeg trengt "skuddsikker" bil til en billig penge ville jeg absolutt vurdert denne bilen. Bare pass på rust, det er det som tar knekken på de til slutt. Edit: Og ja, EMG-kasser er noe herk. Endret 23. august 2013 av OML/Skavold Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) EMG= Elektromagnetisk girkasse. Altså en "vanlig" manuell girkasse som girer automatisk ved hjelp av en elektromagnetisk motor. Du kan velge helautomatisk eller manuell giring ved hjelp av paddles på rattet. CVT er scootersystem(variomatic)som aldri har fungert særlig godt i bil. Endret 23. august 2013 av vidarkri Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Ja, men EMG er fortsatt noe herk ... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) EMG er så langt fra herk det går ann å komme. Både BMW, Maserati og Ferrari bruker sekvensielle girkasser på flere modeller men de har egne navn på sine systemer men prinsippet er det samme, altså manuelle girkasser med automatiserte girskift. Endret 23. august 2013 av vidarkri Lenke til kommentar
Hertug1. Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) EMG er så langt fra herk det går ann å komme. Både BMW, Maserati og Ferrari bruker sekvensielle girkasser på flere modeller men de har egne navn på sine systemer men prinsippet er det samme, altså manuelle girkasser med automatiserte girskift. Husk at det er stor forskjell blant de ulike semi-automate girkassene. De mer moderne girkassene som benytter seg av dobbel-kløtsj er noe helt annet å kjøre enn de med singel-kløtsj, hvor man nesten risikerte å få nakkesleng under girskifte. Endret 23. august 2013 av Hertug1. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Carmy vs 525tds er vel som du allerede sier en tapt sak ang. opplevd kvalitet og utseende. Helt enig der. Toyota lager kjedelige biler. Hvis du hadde kjørt begge disse bilene like langt og sett på sluttsummen derimot så skal Camryen vinne dette her med god margin. At du får mye bil for pengene er helt sikkert. En av de få bilene jeg jeg tør å anbefale usett. Toyota har noe som heter MMT og det blir vel det samme som EMG. Forferdelig å kjøre med og jeg skjønner ikke hva folk tenkte når de kjøpte dette. Det er vel den giringen på rattet som lurer folk til å kjøpe noe dritt. Med dobbelclutch blir det noe helt annet som hertug1 poengterer, men er ikke mange som tilbyr dette. Du finner MMT på forrige generasjon Auris/Yaris og det er mye problemer. 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 EMG er så langt fra herk det går ann å komme. Både BMW, Maserati og Ferrari bruker sekvensielle girkasser på flere modeller men de har egne navn på sine systemer men prinsippet er det samme, altså manuelle girkasser med automatiserte girskift. Jeg snakker da om de kassene som kalles EMG, nemlig de som sitter i Peugeot. De er virkelig noe herk. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Da har vi hatt Camryen en stund og er storfornøyd. Eneste minuset er sikten bakover ved lukeparkering og det faktum at forhjulsdrift gir dårligere svingradius enn drift bak. Bilen har gått 213000km og av feil funnet så er det rust i bakluke etter en skikkelig bakgårdssveis etter en bulking en gang i tiden, litt rust i skjøt i bunn av venstre bakdør og lakkrust under terskelbeskytteren ved samme dør. Slipte ned så godt som mulig, syregrunnet og lakket opp igjen så det holder nok til neste år før det må flikkes på nytt. Under var det overraskende pent så steamet, tørket og sprøytet med kaldpresset linolje fra Liers: http://www.linolje.com/underside.html Det er en liten ulyd ved ratting i lave hastigheter som parkering, en slags klikkelyd samt at det høres ut som bremser henger ett mikrosekund da det klakker i det pedalen tråkkes inn. Sistnevnte ulyd har den vært på verksted for med ingen feil funnet som resultat. Gikk igjennom PKK med null feil. Eneste iritasjonsmoment er Toyota verkstedet. De skulle ta PKK og bytte ut orginalradio med en Pioneer dab radio, en oppgave de greide å komme på hatlisten for. Da jeg hentet bilen så jeg at dab-antennen var montert feil. De hadde plassert den nede i midten av frontruten! Det var svarte fingermerker på A-stolpen og den motoriserte fm-antennen virket ikke. Da dette blir tatt opp blir jeg møtt med at dab-antennen var korrekt montert, det var radioen det var feil med og fm-antennen har aldri virket! Jeg viste til monteringsbeskrivelse på pioneers nettside og ville ringe til tidligere eier som har hatt bilen på alle servicer hos dem og nettop kjøpt ny bil der for å høre om jeg hadde levert en bil med feil som jeg krevde reparert, men da ble det til at de under tvil skulle se på det igjen. Da viste det seg at det var læregutten som hadde tatt jobben så antennen var feilmontert og det var ikke koblet på ledninger til fm-antennen.. Dab-antennen ble feilmontert en gang til før den ble satt i henhold til bruksanvisningen, men den virker fortsatt ikke. de mener det er Pioneer radioen som er defekt mens bilradiospesialisten mener det er antenna som ikke har tålt å bli montert,demontert 2 ganger samt at de har gjort det med batteriet tilkoblet. Jeg har resignert og har nå dab radio som ikke virker. Jeg bruker bare ipoden uansett. Toyota norge har dog sett bilen for siste gang etter å ha brukt 2døgn (de ga ikke beskjed når bilen var ferdig selv om de lovet det) på å bytte en radio som forsatt ikke virker og sist men ikke minst beskyldt meg for løgn. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Målt forbruk over tid med hovedvekt på småkjøring, som jeg antar en mil fra bomringen øst i Oslo til akershus er, og tre turer til fredrikstad i 100-110km/t gir 0,97L/mil. Ikke negativt overrasket ihvertfall. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå