Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man stramme kløtsjvaier på Hyundai Accent 96?


Anbefalte innlegg

Har en Accent 96 som har gått 56000km, kløtsjen har plutselig begynt å ta så langt ut at den slurer på alle gir ved pådrag. Kan det være noe annet enn slitt kløtsj? Kan man evt. stramme eller slakke vaieren, og hvor kan man evt. gjøre det?( i hvilken ende). Finnes det en luremetode som kan virke i en periode. Bytte av kløtsj koster meg ca. 8000,- noe som er nesten det samme som bilen er verdt. Håper noe vet. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har en Accent 96 som har gått 56000km, kløtsjen har plutselig begynt å ta så langt ut at den slurer på alle gir ved pådrag. Kan det være noe annet enn slitt kløtsj? Kan man evt. stramme eller slakke vaieren, og hvor kan man evt. gjøre det?( i hvilken ende). Finnes det en luremetode som kan virke i en periode. Bytte av kløtsj koster meg ca. 8000,- noe som er nesten det samme som bilen er verdt. Håper noe vet. :)

Ingen som vet eller ingen som bryr seg?

Lenke til kommentar

Hvis clutchen begynner å slure når bilen står i gir og pedalen er ute, så er clutch'en utslitt, Det har ingenting med pedal-overføringen å gjøre. Clutchen må byttes.

 

Det er ingen måter å "lure det til på". Når lamellen på clutchen er så slitt at den ikke tar tak i svinghjulet, så er det ikke noe annet å gjøre enn å bytte den.

Lenke til kommentar

Hyundai Accent har ikke clutchwire, men hydraulisk overføring. Hvis den slurer er det fordi clutchen er gåen. Evt kan det hende at motoren/girkassen lekker olje, og at det har kommet olje på lamellplaten. Det kan også få den til å slure. Det er også veldig tidlig at clutchen begynner å slure etter kun 56000 km.

 

Uansett så er nok bytte av clutch eneste muligheten. Jeg ville snakket med flere forskjellige verksteder for å finne ut hvem som er billigst. Bestefar hadde en slik bil, og han betalte vel rett under 3000 for bytte av clutch for noen år siden, så det finnes garantert billigere alternativer.

 

Hvis bilen ellers er i god stand, da spesiellt rustmessig, kan det være verd å investere i ny clutch, spesiellt med tanke på den lave kilometerstanden. Hvis bilen derimot synger på siste verset, er det nok greiest å bare kjøre den til den ikke vil mer, og så kjøpe ny bil.

 

Jeg har selv byttet clutch på min egen bil (Mazda 323F), det er en stor jobb og det tok et par dager. Masse som måtte skrues av motor og understell for å komme til, drivaksler måtte taes av, motoren måtte senkes ned 5-10 cm på ene siden for å klare å få av girkassen. Det er en veldig rett-frem-jobb, men den er tidkrevende, og ikke minst utstyrskrevende

Lenke til kommentar

Hvis clutchen begynner å slure når bilen står i gir og pedalen er ute, så er clutch'en utslitt, Det har ingenting med pedal-overføringen å gjøre. Clutchen må byttes.

Nja, det er en sannhet med modifikasjoner, som i alle fall ikke gjelder overalt. Om ikke wireoverføringen slakkes(!) ettersom lamellen slites, så vil "dødgangen" forsvinne, og du får etterhvert samme virkning som om du holder pedalen delvis inne. Det vil naturligvis også gi "akselererende" slitasje på lamellen når det først begynner å slure...

 

På en bil som det etterhvert har kommet fram har hydraulisk kløtsj, så gjelder det derimot ikke, der er det nok lamellbytte som eneste løsning. (men 56.000 km er usannsynlig tidlig; jeg har kjørt 250k hittil uten kløtsj-bytte, men det er ikke en Hyundai, derimot en eldre Toyota...)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Denne bilen har ikke, etter min viten, vaier, så jeg svarte med det som utgangspunkt. :)

 

I forhold til bil med wire, så er det varierende fra bil til bil, men hvis clutchen er så slitt at vaieren må etterjusteres for at clutchen skal koble helt inn med pedalen ute, så er vaieren feil-justert i utgangspunktet, etter min mening.

 

Jeg har aldri opplevd, i min tid som mekaniker, at en clutch slurer ene og alene pga vaieren, men det er så mange ulike patenter der ute (selv-strammende, manuell stramming etc.) at vaieren sikkert kan være en faktor i enkelte tilfeller. Jeg stiller meg ikke avvisende til det.

 

I forhold til kjørelengde, så er 56000 km veldig tidlig, men heller ikke umulig. Her er bruken av bilen helt avgjørende og jeg har opplevd flere clutch-bytte på 60.000-80.000 km. Biler som drar tunge hengere, folk som slurer ihjel clutchen, aggressiv kjøring etc. tar knekken rimelig fort på en clutch. Jeg har også opplevd biler som har gått 350.000 km på samme clutchen, så dette med clutch er vanvittig relativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...