Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som kan svare meg på dette?

Har gk og vk1 elektro fra VGS og fagbrev som energimontør. Siste året har jeg vært ansatt som elektriker på båt (på land) for å få praksis som Elektriker så jeg kan ta fagbrev gr L i tillegg. Har 4 mnd dokumentert praksis i tilegg fra gamle arbeidsgiver.

Jeg tok eksamen i ELE3002 VG3 Elektrikerfaget i mai i år og bestod denne.

Da trodde jeg selvfølgelig at jeg bare trengte 2 mnd til med praksis siden kravet er 18 mnd praksis + VG3 Elektrikerfaget.

Men da jeg kontaket fagopplæringskontoret ang oppmedling til fagprøve fikk jeg en overraskelse:

De mente nemlig at jeg måtte ta eksamen i ELE3003 Elektrikerfaget Praksiskandidat i tilegg til ELE3002 som jeg har tatt. Jeg mener dette direkte blir feil da denne eksamen er ment for de som ikke har gått elektro på VGS for å vise at de har nok teoretisk bakgrunn for faget.

Dette mener jeg at jeg absolutt allerede har bevist ved å gå gk og vk1 elektro samt bestå VG3 elektrikerfaget + at jeg har ett fagbrev i faget allerede.

Noen som har peiling på dette? Jeg har kollegaer som har gått samme vei og tatt fagbrev nr 2 på denne måten og de trengte bare VG3 for det aktuelle fagbrevet.

Kommer til å kaste vekk 6 mnd med tid hvis jeg må vente til desember på å ta denne tulle eksamen...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

har du noe gode svar jeg kan legge til på forberedelsen?

oppgave1

installasjon av varme i ny utendørs lasterampe.

lasterampe er laget i betong og skal varme i toppdekketg for å minske risikoen for glatt overflate i vintersesongen?

oppgave 2

vurdering av gammel belysning lagerhall.

lysrørarmaturene tennes tregt og en del av dem er ødelagte?

oppgave 3

tilførsel til ny dreiebenk.

dreiebenk har eget vern?

oppgave 4

feilsøking på motoranlegg.

pumpemotoren virker ikkesom den skal og slår ut vern av og til. nettsystem IT 230v

noe foslag til hva man kan gjøre her?

Lenke til kommentar

Noen som kan svare meg på dette?

Har gk og vk1 elektro fra VGS og fagbrev som energimontør. Siste året har jeg vært ansatt som elektriker på båt (på land) for å få praksis som Elektriker så jeg kan ta fagbrev gr L i tillegg. Har 4 mnd dokumentert praksis i tilegg fra gamle arbeidsgiver.

Jeg tok eksamen i ELE3002 VG3 Elektrikerfaget i mai i år og bestod denne.

Da trodde jeg selvfølgelig at jeg bare trengte 2 mnd til med praksis siden kravet er 18 mnd praksis + VG3 Elektrikerfaget.

Men da jeg kontaket fagopplæringskontoret ang oppmedling til fagprøve fikk jeg en overraskelse:

De mente nemlig at jeg måtte ta eksamen i ELE3003 Elektrikerfaget Praksiskandidat i tilegg til ELE3002 som jeg har tatt. Jeg mener dette direkte blir feil da denne eksamen er ment for de som ikke har gått elektro på VGS for å vise at de har nok teoretisk bakgrunn for faget.

Dette mener jeg at jeg absolutt allerede har bevist ved å gå gk og vk1 elektro samt bestå VG3 elektrikerfaget + at jeg har ett fagbrev i faget allerede.

Noen som har peiling på dette? Jeg har kollegaer som har gått samme vei og tatt fagbrev nr 2 på denne måten og de trengte bare VG3 for det aktuelle fagbrevet.

Kommer til å kaste vekk 6 mnd med tid hvis jeg må vente til desember på å ta denne tulle eksamen...

Har samme problemet men motsatt, tok ele3003 i fjor høst, starter i dag på ele3002. Ser sannelig ikke mye forskjell på disse prøvene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...