Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp! Presset for penger på skype!

Anbefalte innlegg

Mulig jeg har postet i feil del av forumet, men fant ikke mer passende plass å legge det.

Dreit meg skikkelig ut på skype, viste litt for mye til en ukjent. Hun tok printscreen av det, viste meg at hun var inne på alle vennene mine sine sider, og truet med å sende bildet til bekjente om jeg ikke betalte. Har i tillegg dame.. (som var den første jeg ringte å fortalte om dette til).

Hvor realistisk er det at denne personen deler bildene??? Virket veldig desperat etter å få meg til å høre på hva h*n hadde å si...

Har nå gått ca. 30min siden jeg snakket med h*n sist, og ingen bilder ute som jeg kan se ennå.

Trenger ikke skjennepreken og nettopplæring. Jeg lærte den leksa den harde måten... Reiser for å tatovere idiot i panna i morgen..

Anonymous poster hash: 2a70a...f93

Anonymous poster hash: c3a5f...585
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Loggfør alt skypesamtaler, samt ta printscreen av det.

2. Fortell henne at utpressing er straffbart med inntill 2-5 års fengsel, du har loggført dette så hun bør slette bildene.

3. Sats på at hun gjør det, om hun ikke gjør det anmeld saken. Evt anmeld saken uannsett.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Du har gjort en stor tabbe. Det kan du ikke gjøre om.

Men om du betaler begår du tabbe nummer to. Du har ingen garanti for at vedkommende ikke publiserer bildet etter at du har betalt, eller for at vedkommende ikke skal ha mer.

Det er relativt lett å drive med utpressing. Lett å føle seg trygg når man sitter langt unna. Anmeldelse av utpressing blir også vanskelig å etterforske, og dermed

er risikoen lav for å "prøve seg". Å faktisk gjennomføre publiseringen, følge opp trusselen, derimot, er langt mer alvorlig og på ett helt annet nivå.

Er dette en dreven svindler så vet vedkommende det, og tar ikke risikoen.

Er det en uerfaren svindler som såg en mulighet så kan det gå begge veier, enten for redd til å gjennomføre trusselen, eller for dum til å gi seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du har gjort en tabbe.

1. Ikke betal.

2. Håp på det beste.

Ikke provoser, bare vær likegyldig. Få vedkommende til å forstå at h*n kommer like langt ved å dele det, som å ikke gjøre det.

Dessverre er vel dette en av de tingene som politiet etter alt å dømme ikke blir å prioritere, men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar

Var vel aldri et tema for meg å betale!

Har desverre slettet Skype-samtalen..

Politiet nedprioriterer vel slike saker en del, så velger å droppe den biten. Tror/håper at det ble med trusselen, ser ivertfall litt slik ut nå.

Når det gjelder dama mi, så hjalp/støttet hun en del på det værste. Nå er hun piss forbanna på meg. Med god grunn...

Lenke til kommentar

Ok, det man burde gjøre er selvsagt å gå til politiet og ikke betale noe.

TS er ikke den eneste som har vert utsatt, dette har skjedd flere ganger med mange, og folk har blitt hardt straffet tidligere for liknende utpressing.

Dersom annmeldelse ikke er aktuelt er nok dette det mest "fornuftige":

Dersom vedkommende krever en "rimelig sum" penger betal.
Det som typisk skjer senere er at hun vil presse deg igjenn og igjenn.
Det gjelder her og bli mest mulig ukontaktelig, dvs, logg av skype og logg ALDRI på igjen.
fjern din epost der den står og ikke aksepter meldinger fra fremmede på facebook.

Dersom h*n ikke kan kontakte deg kan h*n ikke presse deg

Alternativt burde du selvsagt gå til politiet, nå har jeg ikke holdt meg helt oppdatert på sikkerheten i skype for tiden, men diverse IM har ofte hatt diverse teknikker for å se hvilken ip-adresse motparten har, ved filoverføring eller webcam osv.
Har du ip-adresse og klokkeslett denne er benyttet (da den sikkert er dynamisk) kan din motpartens isp lett finne ut hvem som står bak.
Selvsagt må en slik sak gå via politiet da det er snakk om sensitive opplysninger.

Og skulle du ikke få tak i vedkommendes ip-adresse har skype helt sikkert logger som kan brukes.
Bare merk deg når hva skjedde og motpart brukernavn.

http://community.skype.com/t5/Security-Privacy-Trust-and/abuse-skype-net/td-p/1342747

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Ingenting så langt, så vil tro at "alt har ordnet seg"?

Største angsten eller bekymringen akkurat nå er vel hvor dum det faktisk går an å bli! Regner med diplom og medalje er på vei allerede:)

Sitter igjen med 1 stk forstyrrende bilde ute og 1 stk piss forbannet dame som ikke har særlig mye interesse av å snakke med meg akkurat nå. Hurraa...

Anyways, god respons her, regner med jeg er "trygg" for det bildet mtp. at ingenting har skjedd så langt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter igjen med 1 stk forstyrrende bilde ute og 1 stk piss forbannet dame som ikke har særlig mye interesse av å snakke med meg akkurat nå. Hurraa...

Det ordner seg etterhvert. Selvsagt er hun forbannet nå, men hun har ikke gjort det slutt. Med tiden vil ting roe seg ned igjen og fortsette som før. Det beste rådet jeg kan gi deg er å gi blaffen i hele greien. Hva så om hun kjerriga poster noen nakenbilder av deg? Hvor mange er det som faktisk bryr seg om det? Noen av dine nærmeste kan kanskje få seg en god latter, men det går fort over.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En idé hvis noe liknende skjer andre; Det er fullt mulig å få fjernet diverse offentlig info på facebook (ala hvilke venner, navn, privat info etc etc.)

Jeg personlig liker å holde meg så anonym på nettet for andre jeg ikke kjenner eller vet hvem jeg er. Det er også kanskje en god idé å ikke legge ut fullt navn på skype hvis man har intensjoner med å gjøre slik. Gjør det vanskelig for utpressere å presse deg/dere for noe, så går dem nok til neste sau.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...