Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leilighet uten ventilasjon, trenger tips?

Anbefalte innlegg

Har nå funnet ut hvorfor jeg har gått med hodepine i 5 år, så jeg trenger tips til å få lagd bra ventilasjon. Samtidig ikke miste for mye varm luft ut igjen, som vil øke strømforbruket.

Leiligheten fra 60-70 tallet på 50m2 har:

-1 spjell på badet for luft inn, og ett avtrekk som trekker veldig dårlig. Så jeg vil tro lufta bare sirkulerer på badet, ikke henter luft fra resten av leiligheten?

-Resten av leiligheten er uten spjell, altså ingen luftilførsel. Skal dette lages oppe eller nede på veggen?

-Lønner det seg å bruke vifter for at ny luft skal komme til overalt? Hvordan skal dette gjøres? skal man blåse luft inn i ett oppholdsrom, eller trekke den ut?

Takker så mye for svar!

Har allerede stengt tilførselsventilen på badet og borra opp en 100mm ventil i motsatt side av huset helt oppe under taket. Og satt på ett filter da det går biltrafikk på utsiden.

Og satt opp en 30 watts vifte som blåser luft inn i en krok der senga er.

Endret av Kortsluttning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på hva du har av ventilasjon og spessielt hva du har foretatt deg. :(

Husene på den tiden, skulle også ha ventiller i alle oppholdsrom, samt bad/wc/tørkerom. Men spalteventiller kom (fra slutten av 60-tallet) da i vinduene og med vifte som gikk konstant, var det ikke behov for annen ventilasjon. Bortsett fra rom med peis/ovn, der var det fremdes krav til egen ventil tilpasset ovn/peis. Men mange missforsto og trodde at spalteventillene var tilstrekkelig, også uten vifte. Mulig du bor i et slikt hus.

Du får ikke ventilert rommene, uten å miste varmuft. I alle fall ikke uten betydelige kostnader.

Men jeg tror det er enklere å tilkalle en tømrer, så hjelper han deg med ventilasjonen. Forutsatt at du eier leiligheten. Hvis ikke, må du gå veien om huseier.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Ja det er en fin balanse det der, få nok frisk luft uten å miste for mye varm luft ut igjen..

Har en vifte på kjøkkenet, men den bråker sånn. Og det virker som om den ikke har noe med styringa på den på badet å gjøre. Så skal se om jeg finner noe styring på badet vifta. Mulig den styres felles for alle leilighetene

Lenke til kommentar

Ja det er en fin balanse det der, få nok frisk luft uten å miste for mye varm luft ut igjen..

Har en vifte på kjøkkenet, men den bråker sånn. Og det virker som om den ikke har noe med styringa på den på badet å gjøre. Så skal se om jeg finner noe styring på badet vifta. Mulig den styres felles for alle leilighetene

Jeg har problemer med å forstå det du beskriver, både nå og tidligere. Hva mener du med " fin balanse det der, få nok frisk luft..."? Hva og hvor, er det bra? Og hva mente du med spjeld, i ditt første innlegg? Er det veggventil, eller spalteventil i vinduene? Og hvor finnes disse? Du har kun nevnt spjeld på badet, uten at jeg vet hva det er.

Om vifta bråker, er ingen grunn til ikke å bruke den, hvis ventileringen er bassert på vifta! En del av disse tidlige kjøkkenventilatorene bråket en del og ble værre etter noen års bruk. Så du kan jo kjøpe en ny, som ikke bråker.

Hvordan ventillasjonen er ordnet hos deg, vet ikke jeg og er en av mange grunner til at jeg anbefalte et besøk av en tømrer. Han hadde avklart dette og kommet med forslag til løsninger!

Men i området jeg fungerte som tømrer, ble det bentnyttet div løsninger av tømrerne. Ofte ble avtrekk fra både kjøkken og bad/vc, drevet av kjøkkenventilatoren. Uavhengig og det var spalteventiller, eller ordinære vegg- ventiler. Andre ganger betjente kjøkken ventilatoren kun boligrommene og ikke bad/wc. På 50 - 80-tallet ble det også benyttet en del "naturlig avtrekk, fra bad/wc. D.v.s. en kanal (også ventil) bassert på oppdrift og da uten mekanisk vifte. I enkelte boligblokker, var det egen vifte som trakk luft fra alle bad (i en oppgang), via egen kanal. Du kan ha det. Men for at dette skal fungere må det komme luft inn i badet. Enten via spalte i badedøra, eller fra ÅPEN ventil i vegg/vindu.

Om ventilasjonen på badet er avhengig av kjøkkenventilatoren, tester du best med røyk.

Hvis ventilasjonen i kjøkken, stue og soverom, er bassert på kjøkkenventilatoren og spalteventiller i vinduene, MÅ spalteventillene være ÅPNE! Men mange lukker dem og da blir innelufta tung og dårlig.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...