Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tretak på veranda søknadspliktig?

Anbefalte innlegg

Har en veranda på bakkenivå med et lite unntak helt ytterst pga skrå i tomt. 9x4,8meter stor (under 50m2)

Ytterst på denne (vekk fra huset i hjørnet) ønsker eg å bytte rekkverket på hver side med tett vegg (evt med vindu) på ca 3 meter lengde hver vei. Plassere en bæresøyle diagonalt ut fra hjørnet og sette dragere bort til hver av veggene fra den. Og lage tak oppå. Dette for at det er for værhardt til å ha paviljongen stående. Er dette noko eg kan sette i gang med uten og risiker begjæring om riving?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men plattingen er på bakkevivå, så den er jo per definisjon ikkje søknadspliktig. Om ein finne ein paragrafrytter så kan det være eg må fylle på litt masse under ytterkanten for å få den heilt 100% fritatt for melding. Var heilt overbevist om at ein kunne bygge uthus inn til en viss størrelse uten å søke eg. Så sannt det ikkje er i forbindelse med huset. Blir jo ikkje fasadendring på huset når den står 2 meter fra huset?

Lenke til kommentar

Men plattingen er på bakkevivå, så den er jo per definisjon ikkje søknadspliktig. Om ein finne ein paragrafrytter så kan det være eg må fylle på litt masse under ytterkanten for å få den heilt 100% fritatt for melding. Var heilt overbevist om at ein kunne bygge uthus inn til en viss størrelse uten å søke eg. Så sannt det ikkje er i forbindelse med huset. Blir jo ikkje fasadendring på huset når den står 2 meter fra huset?

Virker som jeg har missforstått. :) Det er viktig når det gjelder slike spørsmål, at du (og andre) er litt mer pressise i deres beskrivelser.

I ditt første innlegg, bruker du begrepet "veranda" og nå "platting", som er noe helt annet. En veranda er PÅ et hus og den er tilknyttet (kobblet til) inngangspartiet! En platting kan være hva som helst og behøver ikke være tilknyttet huset. Det var heller ikke noe annet i innlegget ditt, som tydet på at dette var "frittliggende" konstruksjon og ikke tilknyttet huset.

I dette tilfellet er trolig plattingen en frittliggende terrasse, som ligger på bakkenivå, eller nær bakkenivå. Å lage en terrasse, med eller uten platting er greit, forutsatt at høyden ikke blir for stor. Så terrassen slik den er i dag, er trolig ikke noe problem. Men å sette opp søyler, dragere og så bygge tak oppå bæresystemet, blir noe helt annet. Da blir det en frittliggende byggningskonstruksjon på 43,2 m2 og hvis jeg har forstått rett, tak på halvparten. Dette er søknadspliktig! Men da det ikke er til beboelse (boligrom) og det er under 70 m2, kan du søke selv.

Tar likevel et lite forbehold til forranstående, da det er forskjell på et tett bygg som et uthus og en åpen byggningskonstruksjon, som "alle" kan benytte. I værste fall, kan kommunen annse at her blir faren for skade på mennesker så stor, at de krever at søknad og arbeid skal utføres av ansvarlige firmaer. Kommunen avklarer.

Må ikke blande dette, i sammen med "mindre frittliggende" byggning på 15 m2.

Så gjør som jeg tidligere har annbefalt, kontakt kommunen.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...