petterpann Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Lang historie kort; Jeg var dum nok til å fullføre førstegangstjenesten. Dette har selvfølgelig resultert i at jeg årlig blir innkalt til repøvelser i HV. Denne gangen rådet min arbeidsgiver meg til å søke utsettelse på grunn av åpenbare ting. Jeg jobber i dag for en kunde som har som krav at man har fagbrev for å kunne utføre jobben. Dette står i kontrakten til kunden, og vi skal til enhver tid være bemannet med nok faglært personell. Dessverre sliter min arbeidsgiver med mange sykemeldinger, og jeg er per dags dato den eneste som holder kontrakten mellom selskapet mitt og kunden bindende. Min arbeidsgiver sendte dokumentasjon om dette som vedlegg, der han presiserer at en repøvelse for min del i verste fall kan bety at kunden bryter kontrakten, og vi må si opp mange ansatte. Jeg fikk til svar dagen etterpå at søknaden ble avslått fordi utsettelse/fritak ikke kan søkes på grunnlag av arbeid. Er ikke dette litt naivt av Forsvaret? Her fullfører man førstegangstjenesten plettfritt, for å så måtte bli straffet i ettertid. Jeg har heller ingen nøkkelrolle i denne øvelsen. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Jeg hadde klaget på vedtaket om avslag og henvist til Forskrift til lov om Heimevernets §22 med begrunnelse at du ved å delta på øvelsen risikerer å bli arbeidsledig: Utsettelse med heimevernstjeneste i fred 69. Utsettelse med heimevernstjeneste i fred kan gis: c) I spesielle tilfelle hvor tjenesten vil medføre særlige økonomiske tap for vedkommende, unntatt de som kommer inn under ordningen med næringsbidrag og særskilt økonomisk hjelp. http://www.lovdata.no/for/sf/fo/xo-19990430-0431.html#map019 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå