Torbjørn T. Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Den største feilen du gjer er når du skal løyse opp parentesar. Som Zeph seier, når det står eit tal framfor ein parentes skal det gangast med parentesen, når du fjerner parentesen har du berre satt inn ein pluss i staden.Til dømes 2(x - 1).Dette er det same som 2*(x - 1). Når du skal fjerne parentesen skal du gange 2 med kvart ledd inne i parentesen, altso2(x - 1) = 2*x - 2*1 = 2x - 2Om du ganger med eit anna tal fyrst, so endrer ikkje det metoden, det endrer berre verdien av talet utanfor, so6*2(x - 1) = 12(x - 1) = 12x - 12Er du med på den?Du må og hugse på forteikn. Om det står minus framfor parentesen må du endre forteikn på alle ledda inne i parentesen. Eit meir generelt døme:-(a - b) = (-1)*(a - b) = (-1)*a - (-1)*b = -a + bPrøv ein gong til, ta det steg for steg. Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Takk! Skal prøve når jeg kommer hjem senere Takk, takk! Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Ja, nei jeg vet ikke hva som feiler meg!! Er totalt fucked i dette stykket og har enda ikke klart det. Kan du skrive det pungtvis, Torbjørn? Jeg skjønte venstre siden, med på høyre står jeg helt fast. Jeg får bare ikke til den halve brøken og å gange inn 1/3 i parantesen. Okei.. Nå popper det inn tanker her.. 1/3 (x -3). Når jeg løser opp den parantesen, kan jeg gjøre om -3 til -3/1, at jeg gjør -3 om til en brøk? Helt latterlig dette her og skjønner ikke at det skal være så vanskelig å se det, når jeg egentlig kan det litt.. Og jeg har bare gått snart 3 uker på skolen. JADDA!! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Jeg skjønte venstre siden, med på høyre står jeg helt fast. Jeg får bare ikke til den halve brøken og å gange inn 1/3 i parantesen. Okei.. Nå popper det inn tanker her.. 1/3 (x -3). Når jeg løser opp den parantesen, kan jeg gjøre om -3 til -3/1, at jeg gjør -3 om til en brøk?Ja, altso 1/3*(x - 3) = (1/3)*x - (1/3)*3 = x/3 - 1. Du kan skrive -3 til -3/1, det er akkurat det same. Starter med å multiplisere likninga med fellesnemnar, som er 6: Ganger ut den ytre parentesen på venstresida fyrst, som gjer deg 6/2 er jo lik 3, 6/3 er lik 2. Og på høgresida er 6*2 lik 12, so då vert det Klarer du resten då? Du må gange ut dei to parentesane på kvar side, samle ledda med x på eine sida, og resten på andre sida. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Jeg skjønte venstre siden, med på høyre står jeg helt fast. Jeg får bare ikke til den halve brøken og å gange inn 1/3 i parantesen. Okei.. Nå popper det inn tanker her.. 1/3 (x -3). Når jeg løser opp den parantesen, kan jeg gjøre om -3 til -3/1, at jeg gjør -3 om til en brøk? Høyre? Venstre? Venstre? Høyre? Hva er problemet med den halve brøken? Er problemet hvordan du skal få til fellesnevneren? Og hvor mye er en tredel av 3? Det er jo det betyr ... Og så har du en minus, da. Gjøre -3 om til kan du om du vil, men det er jo litt tungvint. En tredel ganger x er jo bare å skrive opp akkurat sånn. Og så vet du at når du ganger en brøk med f.eks. x så er det telleren (tallet over brøkstreken) som faktisk blir ganget med x: . Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Ja, skjønte den mer nå Var vanskelig den der.. Må øve litt mer på den.. Tusen takk for hjelpen! Og husk, bare gi en lyd om dere matte genier kommer til Bergen, da er det en håpløs mattejente som trenger undervisning Kommer vel tiilbake snart med flere stykker Blir verre med grafene, da kan dere ikke hjelpe meg. Men slapp heeelt av, er ikke så lenge til jeg spør om hjelp igjen Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 13. september 2013 Forfatter Del Skrevet 13. september 2013 Oppgaven er B. Ikke A. " En annen trekant har et areal på 9,2cm2. Grunnlinja er 4,0 cm. Hvor stor er høyden?" Formelen er jo A= g * h (delt på 2, 2 skal stå under g*h) Bildet her er svaret på oppgaven da.. Men hva faen.. Dele begge sider på 4? Jeg ser det ikke.. Hvor og hvorfor? Hææ! Sykt Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Eg synest det er greit å flytte alt rundt først, men resultatet blir det same. ---- Multipliserer med på begge sider og får: ---- Setter inn x for h, 4 for g og 9.6 for A. Måten det er gjort i boka: Setter inn 4 for g, x for h og 9.6 for A. ---- Multipliserer begge sider med 2 og får: ---- For å få x aleine må du dividere med 4 på begge sider og får: Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 13. september 2013 Forfatter Del Skrevet 13. september 2013 Ååhja, ja for X skal stå aleine,så da må vi få vekk 4 taller ja. Og når vi deler 4x med 4, så stryker vi 4. Men da må vi dele på begge siden. Aha!! Taaakk!! Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 13. september 2013 Forfatter Del Skrevet 13. september 2013 Herrgud, med engang noen viser hvordan det gjøres, så er det så lett. Men så klarer jeg bare ikke se det, selv om jeg viste jo det at X må stå aleine Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Herrgud, med engang noen viser hvordan det gjøres, så er det så lett. Men så klarer jeg bare ikke se det, selv om jeg viste jo det at X må stå aleine Øv mye med mange ulike oppgaver, så blir du vant til mønsteret. Jo flere mønster du er vant til, jo lettere kan du oppdage mer innviklede mønster i vanskeligere oppgaver. Mye går etter hvert på autopilot. 2 Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Eg synest det er greit å flytte alt rundt først, men resultatet blir det same. ---- Multipliserer med på begge sider og får: ---- Setter inn x for h, 4 for g og 9.6 for A. Jeg lurer på en ting ang her.. Hvorfor skal du multiplisere med 2/g? Hvorfor snur de de opp ned? Det ser ikke jeg.. Hvorfor ikke g/2 som det står i formelen? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Kanskje lettere å se hvis du gjør det separat: Du ganger først med 2 for å få 2-tallet over på venstresiden. Så deler du på g for å få g-en over på venstresiden. Sammen blir det 2/g. Du ender opp med å stryke 2 mot 2 og g mot g på høyresiden, og står igjen med h alene. Endret 15. september 2013 av Imsvale Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Ok! Temmelig stresset, har min føsrte matteprøve imorgen Igår fikk jeg hjelp og vi satt med matten i 6 timer. Også idag har jeg jobbet litt aleine og skrevet som pokket notater. Vi kan ha med all hjelpemiddel, utenom skoleboken og internett, så jeg har nå en fullskrevet kladdebok, pluss 12 ark jeg har skrevet regler og eksempler på, haha!! Jeg skal nå ihvertfall klare en 2'er! Bedre det enn å stryke Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Lykke til! Eg må få repetere det andre har sagt før: repetisjon. Den einaste måten å bli god i matematikk på er å jobbe, jobbe, jobbe. Ta alle oppgåver du kjem over. Etter kvart vil det du jobbar med i dag gå like lett som å skrive norsk. Det er og eit heilt nødvendig grunnlag for å kome seg vidare når det kjem nye utfordringar i framtida. Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 Jeg fikk 4'er i karakter!! Men tror prøven var ganske lett generelt. Legger den ved så dere kan se. Er veldig fornøyd, selv om veldig mange andre fikk 5 og 6. Neste kapitel er grafer, så det kan ikke dere hjelpe så mye med Men er vel ikke så mangen kapitler igjen til dere kan hjelpe, hehe Men takk for hjelpen! matteprøve.docx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå