Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skjønner ikke matteoppgaven

Anbefalte innlegg

Vil nå bare si at jeg føler jeg kan slik parantes og x regning litt godt nå :) Nå er det til og med JEG som har lært i timene til andre, haha :) Kjempe gøy :D

Nå er vi over på brøk, så nå er det på an igjen med noe jeg ikke skjønner bæret av..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter litt med denne oppgaven:

x/3 - 2 (x - 1) = x - (2 - x)

Jeg får svar X= 12. Men svaret skal være X= 12/11

Skjønner ikke hvor de får 12/11 fra? Skal man ikke løse opp brøken, x/3? løsnet den opp, og ganget da nevneren med alle i regnestykket..

:eek:

Lenke til kommentar

X/3 - 2x + 2 = x - 2 + x

X/3 - 4x = (-4)

X - 12x = (-12)

11x/11 = 12/11

X = 12/11

Whaat! Hvor kommer 11 fra? Jeg klarer ikke se det..

Og hvorfor har du parantes på rad 2 der, (-4)? Ser ut som du fikk en potens der og (14)2 som blir (-12). men hvor i alle dager får du... ÅJA!! X-12x = 11. Det står egentlig 1x - 12x.

Herregud. Jeg skal gjøre den om igjen :)

Lenke til kommentar

Ja ok, da skjønte jeg stykket, utenom slutten.. Hvorfor er 11x = -12, hvorfor det blir x = 12/11

Jeg setter det opp slik, slik at jeg skjønner det.. Jeg er ikke så flink at jeg kan hoppe over de leddene, jeg må skrive ned slik at jeg skjønner.. Men sjekk da:

= x/3 -2x +2 = x -2 + x

= x/3 - 4x = x -2 + x (her sitter jeg fast..for du tok jo +2 over på andre siden, så da kan det ikke bli - 4x på høyre siden, da er det bare -2x..)

Vet ikke, kan noen sette det opp slik at jeg ser hva dere har gjort og hvordan dere kom fram til det?

Lenke til kommentar

X/3 - 2x + 2 = x - 2 + x

X/3 - 4x = (-4)

X - 12x = (-12)

11x/11 = 12/11

X = 12/11

Her har jo han tatt +2 over på venstre siden, så han fikk -4.

Klarer ikke se hvor han da fikk x/3 - 4x..

Står det egentlig x/3 - 2x + 2 = 1 -2 +1 ?

Herregud. Jeg skal gjøre den om igjen :)

Lenke til kommentar

Ja ok, da skjønte jeg stykket, utenom slutten.. Hvorfor er 11x = -12, hvorfor det blir x = 12/11

Det er ikkje det Diabetus skreiv, han får -11x = -12, som gjev x = 12/11, når du deler på -11.

Starter med å løyse opp parentesane.

x/3 - 2x + 2 = x - 2 + x

Samler x-ane på høgre sida, x + x = 2x

x/3 - 2x + 2 = 2x - 2

Flytter alle ledd med x over på ei side, alle andre over på andre sida

x/3 - 2x - 2x = -2 - 2

Samler ledd igjen

x/3 - 4x = -4

Ganger likninga med 3 for å få bort brøken

x - 12x = -12

Då x - 12x = -11x, vert likninga

-11x = -12

Deler likninga på -11, som gjev svaret

x = 12/11.

Lenke til kommentar

Det er så sykt dette, jeg har nettop lært med parantes og potens og det, som står i begynnelsen av tråden. Også kommer brøk, så blander de ikke parantes og x'er med brøk, så er jo dobbelt opp med regler jeg må huske på. Jeg VISTE jo at jeg skulle dele ligningen med 11, jeg har jo nettopp gort slike lette oppgaver.. Så blander de alle regler med alt,så går det helt i surr for meg.. Men skjønner den nå. Skal gjøre den om igjen senere og imorgen :)

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\frac{x-3}{3}\cdot 6 = 2(x-3) = 2x-6

Med 6/3 kan du stryke 3 og putte inn 2 over streken.

Du kan ikkje multiplisere inn 6 og framleis la den stå igjen på utsida. Når du multipliserer inn eit tal så tar du det "vekk" frå utsida.

Det blir og feil på høgresida.

chart?cht=tx&chl=2(x-1)\cdot 6 = 12(x-1) = 12x-12

Hugs at det står multiplikasjonsteikn mellom 2 og (x-1), difor kan du ikkje gange begge faktorane med 6. Gang først 2 med 6, så ganger du det resultatet du får med det inni parantesen.

Lenke til kommentar

Det blir og feil på høgresida.

chart?cht=tx&chl=2(x-1)\cdot 6 = 12(x-1) = 12x-12

Hugs at det står multiplikasjonsteikn mellom 2 og (x-1), difor kan du ikkje gange begge faktorane med 6. Gang først 2 med 6, så ganger du det resultatet du får med det inni parantesen.

Den skjønte jeg nå ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...