Piinex Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 Vil nå bare si at jeg føler jeg kan slik parantes og x regning litt godt nå Nå er det til og med JEG som har lært i timene til andre, haha Kjempe gøy Nå er vi over på brøk, så nå er det på an igjen med noe jeg ikke skjønner bæret av.. 1 Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 (endret) . Endret 2. september 2013 av Piinex Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Sliter litt med denne oppgaven: x/3 - 2 (x - 1) = x - (2 - x) Jeg får svar X= 12. Men svaret skal være X= 12/11 Skjønner ikke hvor de får 12/11 fra? Skal man ikke løse opp brøken, x/3? løsnet den opp, og ganget da nevneren med alle i regnestykket.. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 X/3 - 2x + 2 = x - 2 + x X/3 - 4x = (-4) X - 12x = (-12) 11x/11 = 12/11 X = 12/11 Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 X/3 - 2x + 2 = x - 2 + x X/3 - 4x = (-4) X - 12x = (-12) 11x/11 = 12/11 X = 12/11 Whaat! Hvor kommer 11 fra? Jeg klarer ikke se det.. Og hvorfor har du parantes på rad 2 der, (-4)? Ser ut som du fikk en potens der og (14)2 som blir (-12). men hvor i alle dager får du... ÅJA!! X-12x = 11. Det står egentlig 1x - 12x. Herregud. Jeg skal gjøre den om igjen Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Gjorde det riktignok svært kortfattet, men det får en jo til å tenke selv. Parantesene er ikke noe å bry seg om Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Men der du har skrevet (-4), hvor fikk du 4 fra? Er det pga 2, pluss X pluss X? Er X det same som et 1 tall? Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Betyr " x - 2 + x" det samme som -4 ? Jeg ser ikke det jeg. Sorry, men håper du kan forklare Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Likninga er, etter å ha ganga ut parentesane, x/3 - 2x + 2 = x - 2 + x. På venstre sida har du +2, når du flytter den over får du -2 på høgresida, og der er det -2 frå før. -2 - 2 = -4 Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Ja ok, da skjønte jeg stykket, utenom slutten.. Hvorfor er 11x = -12, hvorfor det blir x = 12/11 Jeg setter det opp slik, slik at jeg skjønner det.. Jeg er ikke så flink at jeg kan hoppe over de leddene, jeg må skrive ned slik at jeg skjønner.. Men sjekk da: x/3 - 2 (x - 1) = x - (2 - x) = x/3 -2x +2 = x -2 + x = x/3 - 4x = x -2 + x (her sitter jeg fast..for du tok jo +2 over på andre siden, så da kan det ikke bli - 4x på høyre siden, da er det bare -2x..) Vet ikke, kan noen sette det opp slik at jeg ser hva dere har gjort og hvordan dere kom fram til det? Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 X/3 - 2x + 2 = x - 2 + x X/3 - 4x = (-4) X - 12x = (-12) 11x/11 = 12/11 X = 12/11 Her har jo han tatt +2 over på venstre siden, så han fikk -4. Klarer ikke se hvor han da fikk x/3 - 4x.. Står det egentlig x/3 - 2x + 2 = 1 -2 +1 ? Herregud. Jeg skal gjøre den om igjen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Ja ok, da skjønte jeg stykket, utenom slutten.. Hvorfor er 11x = -12, hvorfor det blir x = 12/11 Det er ikkje det Diabetus skreiv, han får -11x = -12, som gjev x = 12/11, når du deler på -11. x/3 - 2 (x - 1) = x - (2 - x) Starter med å løyse opp parentesane. x/3 - 2x + 2 = x - 2 + x Samler x-ane på høgre sida, x + x = 2x x/3 - 2x + 2 = 2x - 2 Flytter alle ledd med x over på ei side, alle andre over på andre sida x/3 - 2x - 2x = -2 - 2 Samler ledd igjen x/3 - 4x = -4 Ganger likninga med 3 for å få bort brøken x - 12x = -12 Då x - 12x = -11x, vert likninga -11x = -12 Deler likninga på -11, som gjev svaret x = 12/11. Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Der ja!! Ja, jeg må ha det inn med t-skje jeg, haha!! Sorry, men jeg er litt treig med tankene og å det å forstå. Tusen takk Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Det er så sykt dette, jeg har nettop lært med parantes og potens og det, som står i begynnelsen av tråden. Også kommer brøk, så blander de ikke parantes og x'er med brøk, så er jo dobbelt opp med regler jeg må huske på. Jeg VISTE jo at jeg skulle dele ligningen med 11, jeg har jo nettopp gort slike lette oppgaver.. Så blander de alle regler med alt,så går det helt i surr for meg.. Men skjønner den nå. Skal gjøre den om igjen senere og imorgen Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 1/2x - 1/3 (x - 3) = 2 (x -1) ? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Finn fellesnemnar, multipliser ut paranteser og flytt rundt. Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Hva gjør jeg feil her da? Fellesnevner er 6 Får jo som svar x = 8/3 Endret 2. september 2013 av Piinex Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Med 6/3 kan du stryke 3 og putte inn 2 over streken. Du kan ikkje multiplisere inn 6 og framleis la den stå igjen på utsida. Når du multipliserer inn eit tal så tar du det "vekk" frå utsida. Det blir og feil på høgresida. Hugs at det står multiplikasjonsteikn mellom 2 og (x-1), difor kan du ikkje gange begge faktorane med 6. Gang først 2 med 6, så ganger du det resultatet du får med det inni parantesen. Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Nei jeg skjønner den ikke. Jeg klarer ikke engang se hvor jeg har skrevet det du skrev der.. x-3/3 * 6.. Tror jeg bare få gi stykket opp og få hjelp når noen er med meg.. Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Det blir og feil på høgresida. Hugs at det står multiplikasjonsteikn mellom 2 og (x-1), difor kan du ikkje gange begge faktorane med 6. Gang først 2 med 6, så ganger du det resultatet du får med det inni parantesen. Den skjønte jeg nå ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå