Imsvale Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 (endret) Du kan se på hvor mange minuser du har (plusser forandrer ingenting). Har du partall, blir det pluss. Oddetall gir minus. Et tall i tredje, gir altså et negativt tall, siden du har tre minuser. Da er fortegnet på plass. Så er det 4 ganget med seg selv tre ganger: 4*4*4 = 16*4 = 64 Sett på minuset og du ender opp med -64, som er svaret. Endret 22. august 2013 av Imsvale Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Ja!! Så skjønn du er Så i de regnestykkene, der vi har oddetall, så kan jeg strengt tatt bare gange tallene først, også tilføye et minus etterpå? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 (endret) Ja, du kan fint ta fortegnene for seg, og tallene for seg. Ofte er det lettere slik. Så om du har (-5)3, (-6)5 eller (-10)9, så vet du iallfall at svaret er et negativt tall. Endret 22. august 2013 av Imsvale Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Du bor vel ikke i Bergen, så kan vi ha mattedag om søndagen? Haha Og det sykeste av alt, så er dette helt i begynnelsen av første bok, ergo; dette er vel det letteste Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Gjør nok ikke det. Øv mye på dette, for det er veldig grunnleggende for det som kommer senere. Er du superstødig på dette, så blir alt det andre så mye lettere. Og omvendt: Sliter du med dette, så blir alt mye vanskeligere. Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Ja, er det jeg gjør. Jeg gjor de oppgavene om og om igjen, slik at jeg skjønner. Og nå har jeg skrevet opp de reglene medat plus og plus er pluss, og minus og minus er pluss. Og rekkefølgen.. Man skal alltid ta parantes først, så potens, så gange og dele og til slutt, pluss og minus. Også vet jeg at hvis det kun står et tall forran en parantes, feks: 3 (7). Så står det egentlig et gangetegn mellom, men det skriver de ikke (!!). Så da står det egentlig 3 * (7).. Må grille inn de reglene.. Og hvis det står feks 3 (4- 2),så skal jeg gange 3'eren først med 4'eren også med 2'eren.. (kansje jeg ikke helt har lært og husket den riktig) men det kommer vel sakte men sikkert Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 3 (4- 2),så skal jeg gange 3'eren først med 4'eren også med 2'eren.. (kansje jeg ikke helt har lært og husket den riktig) men det kommer vel sakte men sikkert Riktig. Dette blir veldig viktig når du kommer til bokstavregning. Her kan du bare si at (4-2) er 2, så har du egentlig 3*2. Det kan du ikke gjøre med (a-b). Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Ok, men takk for hjalpen Dere hører nok sikkert fra meg igjen. Min ene eks har sagt ja til å hjelpe meg, også kjenner jeg en som er lærer som kan matte, så hun kan hjelpe meg. Skal utnytte meg av dette! TAKK FOR HJELPEN!!! Dere ahr virkelig hjulpet meg, det må dere ta til dere og tenke "yej, idag har jeg hjulpet noen" Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Einaste måten å bli betre på er ved å repetere og jobbe med oppgåver. Gjer alle oppgåvene du kjem over, så vil dette etter kvart gå heilt automatisk. Det er sjølvsagt god hjelp i å få assistanse, men skal du få det innlært så må du jobbe med det sjølv. Å legge eit godt grunnlag er noko du kjem til å tene på seinare. Kan du det grunnleggande så vil det bli langt lettare å jobbe med det som kjem seinare, der alt du lærer i starten blir ein del av oppgåvene. Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Ja takk for det Jeg repeterer de oppgavene jeg kan, om og om igjen Men nå lurer jeg på en ting.. Jeg vet at feks minus ganger minus er pluss. Men gjeder det inni parantes og? dette stykket : -2 * (7 - 2) - (-3) * (-2) De to siste parantesene der, (-3) * (-2) Blir det det samme som (3) * (2)? Den oppgaven er svaret -16 . Jeg får enten 16 til svar, eller -15 løst den slik: (og da har jeg tatt parantesen først) -2 * (7 - 2) - (-3) * (-2) -2 * 5 - 6 = -16 ÅJA!! Glem det.. Jeg plusset 3 og 2, så jeg fikk 5. Derfor fikk jeg minus 15. Ok.. det begynner å komme seg litt ) Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Det skal veldig lite til før jeg blir frustrert.. Dette stykket: -4^2 =? Og jeg tenkte "DEN er lett!!" Det blir jo 16!! Så tenkte jeg "hvorfor blir det 16 og ikke minus 16". JO, fordi det er partall, og da blir det positivt.. (tenkte at 2'eren i potensen var partall, ergo positivt?) Men nei, svaret er -16 Hvorfor? Trodde når det var oddetal i potens, så ble det positivt. -4 * -4 = 4 * 4 = 16 (slik tenkte jeg) Endret 23. august 2013 av Piinex Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Det skal veldig lite til før jeg blir frustrert.. Dette stykket: -4^2 =? Og jeg tenkte "DEN er lett!!" Det blir jo 16!! Så tenkte jeg "hvorfor blir det 16 og ikke minus 16". JO, fordi det er partall, og da blir det positivt.. (tenkte at 2'eren i potensen var partall, ergo positivt?) Men nei, svaret er -16 Hvorfor? Trodde når det var oddetal i potens, så ble det positivt. -4 * -4 = 4 * 4 = 16 (slik tenkte jeg) Med -42 løser du potensen først (du husker rekkefølgen? ), slik at 42 blir 16. Og SÅ har du minus foran, så det blir -16. Dette er mye av grunnen til at fortegn kan være tricky. Det er forskjell på -42 og (-4)2. Endret 23. august 2013 av Imsvale Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Ja, nettop! Så hvis det hadde vært (-4)^2, så hadde det vært (-4)^2 = -4*-4=16 forresten, hvordan får du det 2'eren slik, hvilken knapp på tastaturet er det? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Du har knapper her på forumet. Det er de som ser ut som x2 og x2. Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Det er ganske mangen regler.. Jeg vet at man skal regne parantesen først, så potens.. Og vet at når det er minus forran en parantes, så ska man fjerne parantesen og endre fortegnet inni parantesen.. - (-6)^2 blir ikke det da: +6^2 ? Svaret er -36 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Der kan du tenke at 2 også står inni ein parantes: -((-6)2) eller -(-6*-6). Som alltid, løys det inni parantesen først, då får du -(36), som er -36. Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Ja, men minus ganger minus er jo pluss. Der ganger du -6 med -6.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Ja, og så har du ein minus som står utanfor parantesen, som til slutt gjer uttrykket negativt. Lenke til kommentar
Piinex Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Åhja, trodde den minusen ble om til pluss.. Men såklart, det er jo en tredje minus ja. Hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå