Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skjønner ikke matteoppgaven


Anbefalte innlegg

Du kan se på hvor mange minuser du har (plusser forandrer ingenting). Har du partall, blir det pluss. Oddetall gir minus.

 

Et tall i tredje, gir altså et negativt tall, siden du har tre minuser. Da er fortegnet på plass.

 

Så er det 4 ganget med seg selv tre ganger: 4*4*4 = 16*4 = 64

 

Sett på minuset og du ender opp med -64, som er svaret.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er det jeg gjør. Jeg gjor de oppgavene om og om igjen, slik at jeg skjønner. Og nå har jeg skrevet opp de reglene medat plus og plus er pluss, og minus og minus er pluss. Og rekkefølgen.. Man skal alltid ta parantes først, så potens, så gange og dele og til slutt, pluss og minus.

 

Også vet jeg at hvis det kun står et tall forran en parantes, feks: 3 (7). Så står det egentlig et gangetegn mellom, men det skriver de ikke (!!). Så da står det egentlig 3 * (7)..

 

Må grille inn de reglene.. Og hvis det står feks 3 (4- 2),så skal jeg gange 3'eren først med 4'eren også med 2'eren.. (kansje jeg ikke helt har lært og husket den riktig) men det kommer vel sakte men sikkert :)

Lenke til kommentar

3 (4- 2),så skal jeg gange 3'eren først med 4'eren også med 2'eren.. (kansje jeg ikke helt har lært og husket den riktig) men det kommer vel sakte men sikkert :)

 

Riktig. Dette blir veldig viktig når du kommer til bokstavregning. Her kan du bare si at (4-2) er 2, så har du egentlig 3*2. Det kan du ikke gjøre med (a-b). :)

Lenke til kommentar

Ok, men takk for hjalpen :)

 

Dere hører nok sikkert fra meg igjen. Min ene eks har sagt ja til å hjelpe meg, også kjenner jeg en som er lærer som kan matte, så hun kan hjelpe meg. Skal utnytte meg av dette! :)

 

TAKK FOR HJELPEN!!!


Dere ahr virkelig hjulpet meg, det må dere ta til dere og tenke "yej, idag har jeg hjulpet noen" :D

 

:w00t::):D:D:D:D

Lenke til kommentar

Einaste måten å bli betre på er ved å repetere og jobbe med oppgåver. Gjer alle oppgåvene du kjem over, så vil dette etter kvart gå heilt automatisk. Det er sjølvsagt god hjelp i å få assistanse, men skal du få det innlært så må du jobbe med det sjølv.

 

Å legge eit godt grunnlag er noko du kjem til å tene på seinare. Kan du det grunnleggande så vil det bli langt lettare å jobbe med det som kjem seinare, der alt du lærer i starten blir ein del av oppgåvene.

Lenke til kommentar

Ja takk for det :)

 

Jeg repeterer de oppgavene jeg kan, om og om igjen :p

 

Men nå lurer jeg på en ting.. Jeg vet at feks minus ganger minus er pluss. Men gjeder det inni parantes og?

 

dette stykket : -2 * (7 - 2) - (-3) * (-2)

 

De to siste parantesene der, (-3) * (-2) Blir det det samme som (3) * (2)?

 

Den oppgaven er svaret -16 . Jeg får enten 16 til svar, eller -15 :p

 

løst den slik: (og da har jeg tatt parantesen først)

 

-2 * (7 - 2) - (-3) * (-2)

 

-2 * 5 - 6 = -16

 

 

ÅJA!! Glem det.. Jeg plusset 3 og 2, så jeg fikk 5. Derfor fikk jeg minus 15. Ok.. det begynner å komme seg litt :))

Lenke til kommentar

Det skal veldig lite til før jeg blir frustrert..

 

Dette stykket:

 

-4^2 =?

 

Og jeg tenkte "DEN er lett!!" Det blir jo 16!! Så tenkte jeg "hvorfor blir det 16 og ikke minus 16".

JO, fordi det er partall, og da blir det positivt.. (tenkte at 2'eren i potensen var partall, ergo positivt?)

 

Men nei, svaret er -16

 

Hvorfor? Trodde når det var oddetal i potens, så ble det positivt.

 

-4 * -4 = 4 * 4 = 16 (slik tenkte jeg)

Endret av Piinex
Lenke til kommentar

Det skal veldig lite til før jeg blir frustrert..

 

Dette stykket:

 

-4^2 =?

 

Og jeg tenkte "DEN er lett!!" Det blir jo 16!! Så tenkte jeg "hvorfor blir det 16 og ikke minus 16".

JO, fordi det er partall, og da blir det positivt.. (tenkte at 2'eren i potensen var partall, ergo positivt?)

 

Men nei, svaret er -16

 

Hvorfor? Trodde når det var oddetal i potens, så ble det positivt.

 

-4 * -4 = 4 * 4 = 16 (slik tenkte jeg)

 

Med -42 løser du potensen først (du husker rekkefølgen? :)), slik at 42 blir 16. Og SÅ har du minus foran, så det blir -16.

 

Dette er mye av grunnen til at fortegn kan være tricky. Det er forskjell på -42 og (-4)2.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Det er ganske mangen regler.. Jeg vet at man skal regne parantesen først, så potens.. Og vet at når det er minus forran en parantes, så ska man fjerne parantesen og endre fortegnet inni parantesen..

 

- (-6)^2

 

blir ikke det da: +6^2 ?

 

Svaret er -36

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...