Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skjønner ikke matteoppgaven

Anbefalte innlegg

Jeg satt bare å så på eksempler før jeg tenkte å gå videre med de virkelige oppgavene, men nå skjønner ikke jeg det ene eksempelet. D'en.

Sitter helt fast, skjønner ikke hvordan den første delen blir 2..

Slik jeg forstod det, så skal man gange tallet som står utenfor parantesen med det som er inni? Og den potensen som står over 7'eren, det betyr jo 7 ganger 7..

Noen?

post-202604-0-60439200-1377189750_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når parentesen er opphøyd i noe, f.eks. 2, eller et annet tall, da må du ikke gange inn tallet foran. Viktig å huske på!

Få løst opp parentesen først, altså som de gjør der. 3-7 er -4, og -4^2 = -4*-4 = 16. Så ganger vi med 2 til slutt og får 32 :)

Går også an å si

2*(-4)^2 = 2*(-4)*(-4),

og nå har vi lov til å gange inn 2 med den første parentesen slik at vi får

(2*-4)*(-4) = (-8)*(-4) = 32.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Pass på rekkefølgen. Alt som er inni parentes gjør du før det som er utenfor. (3-7) kan løses før du opphøyer det som står inni parentesen.

Du kan også ta (3-7)(3-7) om du vil gjøre livet ditt vanskelig, men du ender opp med det samme:

(3-7)2 = (3-7)(3-7) = 9-21-21+49 = 16

Siden du kan legge sammen 3-7, er det lettere slik. Og minus ganger minus er pluss:

(-4)2 = (-4)(-4) = 16

Så kan du gange inn 2-tallet.

Har du parentes på kalkulatoren din kan du bruke det, så leser den minus-tegn rett.

Lenke til kommentar

Dette klarer du helt fint, men det er tydelig at du bare må få inn grunnreglene litt her :) Altså, (-4)^2 er bare tallet inne i parentesen, ganget med seg selv. Tallet i parentesen er -4, altså vi skal gange -4 med seg selv.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Når det står

(-4)^2

Betyr det at vi opphøyer -4 i andre, eller lettere, at vi skal gange tallet med seg selv èn gang. Da får vi at

(-4)^2 = (-4)*(-4) = 8.

Som Imsvale sier, viktig forskjell, ikke gange med to altså, men opphøye i andre :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...