Gå til innhold

Er videospilling nå en allment akseptert hobby i Norge?

Anbefalte innlegg

Vet ikke jeg. Man blir sett ned av dem som ikke gamer. Jaja. Kaller deg no-lifer, gå å finn deg noe annet å gjør. Dømmer jeg dems lidenskap, ehh nei. Blitt litt bedre, men fortsatt fordommer mot dem som elsker spilling (har erfart/møtt mange slike personer)

Jeg gamer enda, ikke et eneste sekund lei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme her, Skurupu.

Bor og studerer selv i Oslo nå hvor folk generelt er veldig openminded. Litt ala California i USA i forhold til hva folk har for mentalitet. Møter sjelden på mennesker som ser ned på andre på bakgrunn av hobbyer som er annerledes enn dem selv. De fleste blir heller interessert og lurer på mer.

Lenke til kommentar

De fleste jeg kjenner spiller i en eller annen grad. Alle i det fleste kompisgjengene mine spiller FIFA, og det er både FIFA-vors og COD-vors jevnlig. Med det sagt er det veldig få av kompisene mine som spiller mye, men de fleste spiller litt nå og da. Er 89-modell.

Har intrykk av at de fleste jenter spiller på smarttelefonen sin, men mer enn det blir fort rart. Er selv sånn halvcasual, og har ikke noe behov for å prate om spill i hytt og gevær. Det skal dog sies at jeg har overhørt "gamere" som på død og liv skal prate om spill med folk som ikke spiller noe særlig, og da blir samtalen fort litt klein å høre på. Da kan fort grunnen til at vedkommende blir sett ned på være de sosiale antennene, heller enn at han/hun er en helt normal person som gamer litt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Tanken på at noen ser ned på¨deg fordi du spiller tv spill er bare helt latterlig, har hørt mye før når jeg var liten at når man blir voksen slutter man å spiller spill. Nå er jeg snart 22 og jeg spiller fortsatt spill som mario, zelda, metroid, pokemon osv

Lenke til kommentar

Tanken på at noen ser ned på¨deg fordi du spiller tv spill er bare helt latterlig, har hørt mye før når jeg var liten at når man blir voksen slutter man å spiller spill. Nå er jeg snart 22 og jeg spiller fortsatt spill som mario, zelda, metroid, pokemon osv

Er nok bare fordi de voksne nå ikke er oppvokst med tv-spill slik vi mellom 15 og 30 er. (Løst regna)

Blir nok PlayStation på sykehjemmene når vi blir skikkelig gamle. :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Er nok bare fordi de voksne nå ikke er oppvokst med tv-spill slik vi mellom 15 og 30 er. (Løst regna)

Blir nok PlayStation på sykehjemmene når vi blir skikkelig gamle. :p

Ja playstation 20;)

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Ja, det er mer akseptert generelt sett, men det kommer veldig an på til hvilken grad du definerer hobby. Hvis du tenker på det som noe du gjør av og til, for eksempel spiller litt facebook/mobilspill og kanskje litt Fifa/COD med venner en og annen helg så er det fullstendig akseptert, og ingen ser på det som noe rart.

Er du derimot av dem som er mer lidenskapelig opptatt av spill, altså at du eier forskjellige maskiner til å spille på, kjøper og spiller mange typer spill, spiller mer enn 10-15 timer hver uke og kan ting om spill og spillverdenen utenom det helt generelle. Ja da er det nok ikke like akseptert, om du vil bruke det ordet. Fremdeles mer akseptert enn det har vært, men garantert også mer "sært".

Det "sære" inntrykket har dog også blitt mindre negativt ladet de siste årene, og det er heller ikke kun spill som sliter med å gi det inntrykket. Egentlig alle mer enslige hobbyer som noen er lidenskapelig opptatt av gir det inntrykket som litt spesiell.

Ikke at det er noe negativt heller. Spesiell >>>>>Normal, any day. ;)

Edit: Måtte bare kommentere litt angående det Krokanrull nevnte om enkelte spill som er allment aksepterte. Synes det er litt morsomt når jeg kommer over slike situasjoner, for jeg synes nesten det er litt fornærmende å høre noen svare kun ting som Angry Birds, Fifa eller COD når de får spørsmål om de er interessert i spill. :p

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar
  • Forty-five percent of all players are women. Today, adult women represent a greater portion of the game-playing population (31 percent) than boys age 17 or younger (19 percent).

Det kan godt være, men enorm forskjell å spille gratisspill på mobilen og Facebook i ny og ne sammenlignet med å virkelig ha spill som hobby og virkelig bruke penger på PC, konsoller og spill til 500-600 kroner.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Syns at spilling blir ofte sett nedpå av de mer sosial opptatte folka i min aldersgruppe. Er selv 25år gift, har 2 biler, hus, båt og 2 hunder. Har også kone som liker å spille, vi har en stasjonær PC hver som vi har byttet ut/oppgradert vært tredje år. Pluss omtrent alle konsollene som har vært gjennom åra, har et dedikert gammel konsoll rom med gamle konsoler koblet opp på en 40" mens stua har nye konsoller som ps3, x360, wiiU.

Så ja vi blir sett nedpå til tider som gidder å bruke penger på dette og fritid etter jobb, men det morsomste er at når vi sosialt har folk over så er det mye mer latter og moro her i sofaen med 4 kontrollere en på veranden til de andre.

Ellers så gir familien f... de ser jo at vi er like som de andre. Ellers må jo si at å vokse opp med pc og spill fra jeg var 4år lærte meg engelsk ved veldig tidlig alder og har hjulpet meg mye voksen alder.

Lenke til kommentar

Er du derimot av dem som er mer lidenskapelig opptatt av spill, altså at du eier forskjellige maskiner til å spille på, kjøper og spiller mange typer spill, spiller mer enn 10-15 timer hver uke og kan ting om spill og spillverdenen utenom det helt generelle. Ja da er det nok ikke like akseptert, om du vil bruke det ordet. Fremdeles mer akseptert enn det har vært, men garantert også mer "sært".

Ser meg selv her ja, spesielt dem ordene i svart skrift.

Jeg tar ikke spilling for hobby, jeg brenner for spill og spill er min lidenskap og det vil det alltid være slikt. Spill står høyest hos meg, enda da jeg er bare 27 år gammel.

Endret av iL Sephiroth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok mer akseptert å være en voksen gamer i dag enn det var for 10-15 år siden, men det vil alltid være noen særinger der ute som mener at man har et fritidsproblem når man bruker tiden på dataspill, og dermed ikke har noe liv. Folk kan mene og si hva de vil, jeg begynner å nærme meg 40, og har ingen planer om å legge denne hobbyen på hylla. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Vist noen eldre menn skulle komme til å kritisere det faktum at jeg er voksen og spiller spill så hadde jeg bare kritisert tilbake og kritisert dem for å se på fotball, er ikke noe mer effektivt å se fotball og hyle og juble forran tven enn det er å spille spill:)

Lenke til kommentar

Jeg tror garantert at når vår generasjon kommer på gamlehjemmet så har gaming-konsoller for lengst gjort sitt inntog der. Jeg tror faktisk det at spesielt for pensjonister er det å spille sunt fordi det er engasjerende og holder hodet igang. Når folk kommer på gamlehjem så blir man brått veldig gammel fordi man bare sitter og ser inn i en vegg hele dagen uten å ha noe å holde på med. Mange er for skrøpelig fysisk til å holde seg aktiv på den måten, mens spilling er perfekt fordi det finnes masse spill som ikke nødvendigvis setter så store krav til koordinasjon og like vel er engasjerende.

La oss starte en folkebevegelse: Gaming for gamlinger!

Endret av Azidops
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg tror garantert at når vår generasjon kommer på gamlehjemmet så har gaming-konsoller for lengst gjort sitt inntog der. Jeg tror faktisk det at spesielt for pensjonister er det å spille sunt fordi det er engasjerende og holder hodet igang. Når folk kommer på gamlehjem så blir man brått veldig gammel fordi man bare sitter og ser inn i en vegg hele dagen uten å ha noe å holde på med. Mange er for skrøpelig fysisk til å holde seg aktiv på den måten, mens spilling er perfekt fordi det finnes masse spill som ikke nødvendigvis setter så store krav til koordinasjon og like vel er engasjerende.

La oss starte en folkebevegelse: Gaming for gamlinger!

Husker en reklame for wii i 2006 hvor vi ser ei gammel da med wii kontroll i handa som spiller wii sport og så tror dem utenfor hun bare hopper rundt:)

Lenke til kommentar

Da jeg var yngre og bodde hjemme måtte jeg gå på tur med hunden for å få spille. 1 time tur langs veien tilsvarte 30 minutter spilling mens 1 time tur i skogen ga 1 time spilling. Jeg gikk mye på tur i skogen.

Nå skulle jeg ønske jeg likte å spille, men jeg finner rett og slett ikke spill som appellerer. Konsollene mine står pakket ned i boden og den stasjonære PC'en er byttet ut med en laptop. Forrige spill som virkelig interesserte meg var Fallout 3. Og før det må en tilbake til GTA 3 for å finne et spill jeg brukte tid på. Så nå går jeg mye på tur i skogen...

Lenke til kommentar

Interessant tema og høyst aktuelt for mange i min -ish generasjon (87) som fikk leke seg med spill i en gyllen alder.

Jeg vokste opp på vestkanten litt utenfor Asker og gikk på skoler som generelt sett var ganske nerdete (i alle fall på den maskuline siden), de fleste klassekameratene mine den gangen var mer eller mindre interesserte i spill, og noen var skikkelig hardcore gamere. Det gikk derfor mye i spillprat osv. også på skolen så på den måten føler jeg meg heldig da jeg aldri ble utstøtt på noen måte for å være litt nerd.

Da jeg vokste opp syntes foreldrene mine at spill var en uting og de gjorde alt de kunne for å begrense mengden tid jeg og min yngre bror tilbrakte foran skjermen. Jeg hadde egentlig alltid følelsen av at foreldrene mine var skikkelig skuffet over meg hver gang de så meg på gutterommet foran PCen.

Jeg bor fremdeles i samme geografiske område som jeg vokste opp i, og her er holdningene relativt moderate i forhold til spilling som hobby. Det er klart at man kan få noen lange blikk om man tilfeldigvis nevner hvor kult GTA V kommer til å bli til en venn eller kollega, men det gjelder vel alle hobbyer folk har.

Med tiden har dette endret seg noe, jeg tror fremdeles at foreldregenerasjonen min og de som er over 50 vil se på spilling som en uting. Det hele handler nok mest om uvitenhet og manglende kjennskap da de aldri fikk leke seg med spill mens de var unge.

TL;DR:

Holdningene jeg har opplevd der jeg har bodd er generelt sett positive til spilling som hobby, og jeg tenker meg sjelden om to ganger før jeg åpent forteller andre at spilling er min hobby.

Da jeg var yngre og bodde hjemme måtte jeg gå på tur med hunden for å få spille. 1 time tur langs veien tilsvarte 30 minutter spilling mens 1 time tur i skogen ga 1 time spilling. Jeg gikk mye på tur i skogen.

Nå skulle jeg ønske jeg likte å spille, men jeg finner rett og slett ikke spill som appellerer. Konsollene mine står pakket ned i boden og den stasjonære PC'en er byttet ut med en laptop. Forrige spill som virkelig interesserte meg var Fallout 3. Og før det må en tilbake til GTA 3 for å finne et spill jeg brukte tid på. Så nå går jeg mye på tur i skogen...

Prøv: Fallout: New Vegas da vel, det er Fallout 3 med bedre dialog og et mer spennende utvalg våpen ;)

Endret av Radford
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

jeg fikk bare spille 30 minutter om dagen en periode når jeg var liten så tok meg litt tid og få gjennomført zelda wind waker:) er sikker på at vist du prøver et spill fra barndommen din vil du få tilbake den gode følelsen du fikk som liten når du spilte:)

Lenke til kommentar

Jeg startet å spille da jeg var 31år, er 41 nå, har spilt pc-spill som hobby. Jeg er med i klan og drar på lan i Norge og Sverige, der er vi 30-40 personer fra 25 til 54 som spiller.

Noen av spillerne i klanen spiller 30timer+ i uka, har jobb, kone og barn.

Nesten alle synes det er ok, noen synes det er rart først da jeg nevner en dame på 53 år som spiller og er den som styrer server og ts.

Dette er meget sosialt for den som vil være sosial og usosialt for den som ønsker det.

Jeg spiller oftest singelplayer fps, men counterstrike GO og condition zero blir det online hver helg.

Endret av MedaDwor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...