Gå til innhold

Er videospilling nå en allment akseptert hobby i Norge?

Anbefalte innlegg

Er det akseptabelt for enhver person å ha data/videospilling som hobby; å benytte en ikke uvesentlig del av sin fritid på det?

• Kan barn holde på med dette fremfor å løpe rundt å leke?
  • Er det teit blant dagens tenåringer og unge voksne at man spiller?
  • Blir man uglesett dersom man nevner det i en voksen setting?

Mye har skjedd og utviklingen har aldri gått raskere mener jeg; alle går rundt med en eller to mobiltelefoner og tablets hver med spill og det meste annet. Jeg husker at det for ikke alt for lenge siden var ganske spesielt at ungdommer hadde sin egen mobil. Teknologi og spilling blir i større grad en del av oppveksten til folk flest tror jeg, men er det å vie mye tid til det fremdeles noe som man best bør holde for seg selv? Det sitter kanskje noe igjen av det gamle i de som er godt voksne nå. Gamle fordommer osv. Bortkastet tid, taper-aktivitet, usosial oppførsel osv.

Tror i tillegg at mange er flinke til å kombinere spilling med andre kanskje mer sosiale hobbier og derfor blir spillingen bare en del av hva man gjør, og ikke nødvendigvis det som definerer en som person slik som 'datageek og datanerd' - stereotypene.

Hvor mener dere landet ligger nå og hvor er vi på vei.

Endret av Brawler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er definitivt godt på vei til en mer teknologisk verden hvor ny teknologi og dataspill er en del av samfunnet. Den enorme utviklingen i esports de siste årene er et tydelig eksempel på dette. Hvis du ser på Asia, og spesielt på Sør-Korea og Kina, så har de kommet enda lengre. Der blir profesjonelle League of Legends- og Starcraftspillere sett på som kjendiser på lik linje med idrettsstjerner og popstjerner i den vestlige verden.

Hvor akseptert spilling er i vår kultur varierer derimot veldig, og noen deler av samfunnet vil se rart på deg om du sier du bruker mesteparten av dagen foran PC-en. Men vi beveger oss absolutt mot en framtid hvor man kan bruke PC-en til mye mer enn bare spilling, og stereotypene du nevner er forhåpentligvis noe vi kan bli kvitt.

Lenke til kommentar

Er vel snakk om å ha en sunn balanse. For mye spilling på bekostning av fysisk aktivitet i barneårene slår nok tilbake på deg senere i livet.

Man er neppe teit blant tenåringer og unge voksne dersom man spiller. Derimot er det nok endel eldre voksne som har fordommer mot spilling. De har ikke aktivt vokst opp med det selv som barn, men er kun vant med å se at (egne)barn og veldig unge folk spiller. Jeg tror at grensen idag ligger på ca. 40år. Alle som er 40 eller yngre idag er godt vant med spill og spiller sikkert selv i ganske stor grad også. Mener jeg leste et eller annet sted at mange spill har de største kundegruppene sine i 30år+ segmentet.

Lenke til kommentar

På 80 tallet var man litt outsider/raring når man 'spillte data' som man sa. Etterhvert som grafikken ble bedre ble det stadig flere som spillte. Ikke alle er vel like flinke til å skape sine egne bilder i hodet :) og konsollene gjorde vel sitt, siden de var billigere enn en datamaskin.

Jeg har alltid vært en gamer, men siden jeg hadde foreldre som ikke var redd for å sparke poden ut i friluften. så hadde jeg også et rimelig aktivt uteliv.

Nå så synes jeg at den yngre generasjon spiller alt for mye. Ungene/ungdommene sitter inne på godværs dagene og spiller. Synes det er veldig lite ungeskrik og rampestreker i de fleste nabolagene jeg har bodd i nå for tiden. I gamle dager herja man rundt, kriga med ungene ifra andre nabolag, bygde hytter, bada i sjøen og en og annen rampestrek hvis man kjeda seg litt. Hvis man kom hjem en kveld uten blåmerker og skrubb sår så hadde det vært en dårlig dag.

Men det er definitivt mere aksept for data spilling i dag enn da.

Lenke til kommentar

Blant ungdom og yngre voksne kan det være helt ok å spille, men i min generasjon (født tidlig 80-tall) er det fortsatt skarpt skille mellom gamere og andre. Om jeg nevner at jeg har en X360 hjemme til en jente jeg dater slår det veldig dårlig an, men paradokset her er at samme jenten kan bli oppslukt av et mobilspill (angry birds, Bejeweled, Tetris-aktige spill).

I datesituasjon er gaming ikke akseptert i min aldersgruppe. Jeg har prøvd å sammenligne det med å se film der jeg mener det er mye bedre å delta (gaming) enn å passivt se en film, men det er vanskelig å selge inn den argumentasjonen. Så det har nok veldig med hva man er vant med fra før.

Jeg får også rare blikk fra de yngre på fotballaget når jeg forteller at jeg gamer. Så helt sosialt akseptert er det nok ikke for folk i min aldersgruppe.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

folk født på 80 tallet vokste jo også opp til mario, zelda og diverse så ser ikke helt grunnen til at andre skal syns det er rart

På 80 tallet var man litt outsider/raring når man 'spillte data' som man sa. Etterhvert som grafikken ble bedre ble det stadig flere som spillte. Ikke alle er vel like flinke til å skape sine egne bilder i hodet :) og konsollene gjorde vel sitt, siden de var billigere enn en datamaskin.

Jeg har alltid vært en gamer, men siden jeg hadde foreldre som ikke var redd for å sparke poden ut i friluften. så hadde jeg også et rimelig aktivt uteliv.

Nå så synes jeg at den yngre generasjon spiller alt for mye. Ungene/ungdommene sitter inne på godværs dagene og spiller. Synes det er veldig lite ungeskrik og rampestreker i de fleste nabolagene jeg har bodd i nå for tiden. I gamle dager herja man rundt, kriga med ungene ifra andre nabolag, bygde hytter, bada i sjøen og en og annen rampestrek hvis man kjeda seg litt. Hvis man kom hjem en kveld uten blåmerker og skrubb sår så hadde det vært en dårlig dag.

Men det er definitivt mere aksept for data spilling i dag enn da.

og det er drøssevis av

Er det akseptabelt for enhver person å ha data/videospilling som hobby; å benytte en ikke uvesentlig del av sin fritid på det?

Mye har skjedd og utviklingen har aldri gått raskere mener jeg; alle går rundt med en eller to mobiltelefoner og tablets hver med spill og det meste annet. Jeg husker at det for ikke alt for lenge siden var ganske spesielt at ungdommer hadde sin egen mobil. Teknologi og spilling blir i større grad en del av oppveksten til folk flest tror jeg, men er det å vie mye tid til det fremdeles noe som man best bør holde for seg selv? Det sitter kanskje noe igjen av det gamle i de som er godt voksne nå. Gamle fordommer osv. Bortkastet tid, taper-aktivitet, usosial oppførsel osv.

Tror i tillegg at mange er flinke til å kombinere spilling med andre kanskje mer sosiale hobbier og derfor blir spillingen bare en del av hva man gjør, og ikke nødvendigvis det som definerer en som person slik som 'datageek og datanerd' - stereotypene.

Hvor mener dere landet ligger nå og hvor er vi på vei.

så lenge man har er et sosialt liv utenom er det helt greit

Lenke til kommentar

Alle mine venner har enten en konsoll eller pc (eller begge deler) hjemme som dem bruker til spill. Dette er en aldersgruppe ifra 20 til 56år. Og ingen jeg kjenner ser på spill som noe sært, ikke nå lenger.

Det var litt slik for noen år siden men da snakker vi nok fort 10år ++. Dem eneste jeg vet om som ikke anser spill som en form for underholdning på linje med andre hobbyer idag og som anser det som noe barn holder på med er et type folkeslag.

Og det er unge mennesker som idag vil leve som på 1960-70 tallet, du vet dem som før dem er 19år har født en unge,er gift,har hus,bil og ser generelt ut som en sliten 40åring når dem er bare 25år. Den type mennesker enten det er mann eller kvinne opplever jeg ofte som negative og ikke spesielt forstående på at spill er noe som faktisk voksne som barn holder på med.

Nå skal en selvfølgelig ikke slå alle over en kam her, men det er mine erfaring.

Endret av _LarZen_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

folk født på 80 tallet vokste jo også opp til mario, zelda og diverse så ser ikke helt grunnen til at andre skal syns det er rart

Men det var ikke like vanlig at jenter spilte som det er nå. Uansett så var det mange som "vokste det av seg" når de kom i tenårene og da ble det enda skarpere skille mellom dem som spilte og dem som ikke.

Det var først når PS1 kom at det ble vanlig for alle å spille. Før var det hovedsakelig dem som var PC-interessert som spille da det ikke fantes noe reelt alternativ. Nintendo og Sega var gammeldags og før PS1 kom var det ingenting som kunne måle seg med grafikken til en PC. Det var dermed en slags terskel for de som kun ville spille litt men ikke hadde PC-interesse nok til å bruke 10 000 kr på en PC. De lot dermed være. Når PS1 kom kunne selv de som ikke hadde PC spille gode spill og terskelen for casual gamers var mye lavere, både teknologisk og økonomisk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Men det var ikke like vanlig at jenter spilte som det er nå. Uansett så var det mange som "vokste det av seg" når de kom i tenårene og da ble det enda skarpere skille mellom dem som spilte og dem som ikke.

Det var først når PS1 kom at det ble vanlig for alle å spille. Før var det hovedsakelig dem som var PC-interessert som spille da det ikke fantes noe reelt alternativ. Nintendo og Sega var gammeldags og før PS1 kom var det ingenting som kunne måle seg med grafikken til en PC. Det var dermed en slags terskel for de som kun ville spille litt men ikke hadde PC-interesse nok til å bruke 10 000 kr på en PC. De lot dermed være. Når PS1 kom kunne selv de som ikke hadde PC spille gode spill og terskelen for casual gamers var mye lavere, både teknologisk og økonomisk.

Ok

Lenke til kommentar

I jobbsituasjon:

En kompis: "Så, spiller du noen spill? Enten konsoll eller data?"

Andre personen: "Ja, spiller fifa lizzm"

:hmm:

Reagerer på det svaret rett og slett fordi så godt som _alle_ spiller fifa. Det er som å si man spiller litt gitar. Det er liksom allment.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Er vel snakk om å ha en sunn balanse. For mye spilling på bekostning av fysisk aktivitet i barneårene slår nok tilbake på deg senere i livet.

Man er neppe teit blant tenåringer og unge voksne dersom man spiller. Derimot er det nok endel eldre voksne som har fordommer mot spilling. De har ikke aktivt vokst opp med det selv som barn, men er kun vant med å se at (egne)barn og veldig unge folk spiller. Jeg tror at grensen idag ligger på ca. 40år. Alle som er 40 eller yngre idag er godt vant med spill og spiller sikkert selv i ganske stor grad også. Mener jeg leste et eller annet sted at mange spill har de største kundegruppene sine i 30år+ segmentet.

Jepp, føler det samme. De over 40 har generelt et helt annet syn på det. Jeg tror ikke de forstår det helt og har heller ingen interesse for det. Mange ser på det som et slags leketøy.

Blant de eldre generasjoene er det fortsatt sosialt akseptert å sitte passivt og se på TV 5-6 timer en kveld, men for en voksen person å spille like mange timer blir sett på som avvikende, uproduktivt og asosialt. Et paradoks det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • The average gamer is 30 years old and has been playing for 13 years. Sixty-eight percent of gamers are 18 or older.
  • Forty-five percent of all players are women. Today, adult women represent a greater portion of the game-playing population (31 percent) than boys age 17 or younger (19 percent).
  • Sixty-two percent of gamers play games with others, either in-person or online. Seventy-seven percent of these gamers play with others at least one hour per week.
  • Thirty-two percent of gamers play social games.
  • Gamers play on-the-go: 36 percent play games on their smartphone, and 25 percent play on their wireless device.
  • Ninety-three percent of parents pay attention to the content of the games their children play, and are present when games are purchased or rented 89 percent of the time.
  • Eighty-eight percent of parents feel the Entertainment Software Rating Board rating system is helpful in choosing games for their children. Eighty-six percent of parents believe that the parental controls available on all new video game consoles are useful.
  • Fifty-two percent of parents say video games are a positive part of their child’s life. Seventy-one percent of parents believe that game play provides mental stimulation or education, 59 percent believe games encourage their family to spend to time together, and 62 percent believe that game play helps their children connect with their friends.

http://www.theesa.com/facts/gameplayer.asp

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i nesten alt som er blitt sag her:

Ikke mange jeg kjenner på egen alder som spiller her den dag idag. De gjorde opp til alder av 20, men plutselig forsvant det for en del av de. (88-mod, er 25 om 2 uker). :D

Det skyldes nok forskjellige årsaker for hver av de, men som _LarZen_ sier, så gikk en del av de i familie-modus.

Stemmer det Vice sier også utifra egen observasjon, foreldre på 45+ som ikke har noen interesse av det eller kjenner til noe som helst med spill.

Merker også det Azidops sa ang jenter på egen alder har ingen interessere/avskyr så fort "gaming" blir nevnt (med veldig få unntak).

Det sjeldent jeg drar opp spill som ett tema ute blant folk, rett og slett fordi de fleste gangene svarer de med: "ok" / "Ehh, joa".

Prøver man å forklare noe av det, enten ett spill, funksjon på konsollene etc, så er det som å snakke til en vegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Hva er det for et svar? Her tar jeg meg tid på å svare deg høflig og skikkelig og så svarer du på den frekke måten?

Hva for noe? jeg sa bare ok fordi jeg sa meg enig i det du sa, mente ikke å være frekk da:)

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Da misforstod jeg. Når folk bare skriver ok på diskusjonsforum så mener de ofte at de ikke gidder å diskutere, akkurat som whatever. Men da er saken grei.

Jeg skulle kanskje ha lagt til et :) slik du viste det var et hyggelig ok:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...