Gå til innhold

Spørmål om skatt av leieinntekter på bolig.

ltdata

Anbefalte innlegg

Eier en leilighet sentralt i oslo. Tipper at den ville blitt solgt for ca 2.1 mill i dag. Standaren er bra, men ikke helt topp. Noen som kan tippe på ca hva jeg kunne fått i leiinntekter per måned på den?
Og hvor mye skatt må jeg betale av leieinntektene?

Dette er kanskje et dumt spm, men er jeg godt økonomisk stilt når jeg i en alder av 30 år har en leilighet å leie ut? Vil det lønne seg for meg å leie den ut, fremfor å selge den nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt hvor stor den er, og nøyaktig hvor sentralt den ligger. Du kan nok minst regne med 8-10.000 kr i måneden, skatt blir 28 % av den summen.

Mest sannsynlig vil det lønne seg å leie den ut fremfor salg, det er få investeringsobjekter som har gitt bedre avkastning en bolig de siste årene. Om så i verste fall boligmarkedet skulle gå til helvete, er det garantert alltid folk som vil bo i Oslo sentrum.

Dessuten slipper du unna med en mengde skatt/formue skatt istedenfor å ha penger i bank eller fond.

Så mitt tips er å beholde boligen, leie den ut, dog må du huske at det krever litt oppfølging å leie ut bolig.

Lenke til kommentar

ok, takk for svar. Jeg tipper det er mulig å få 10-11 tusen per måned for den. Regnes Helsfyr som sentrum?

Jeg har en kamerat som leide ut og han gikk på en smell. Leietaker betalte ikke noen ting og hadde heller ikke noe penger. Han endte opp med et tap på 40 000 på denne leitakeren.

Jeg mistenker at kameraten min ikke gjorde de nødvendige forhåndsjekkene.

Hvis jeg leier ut så er det vel dette jeg bør gjøre:

-Kreve jobbkontrakt og siste 3 lønnslipper
-Kreve gode referanser.
-Minimum 3 måneders depositum

Noe mer?

Lenke til kommentar

Hvis jeg leier ut så er det vel dette jeg bør gjøre:

-Kreve jobbkontrakt og siste 3 lønnslipper

-Kreve gode referanser.

-Minimum 3 måneders depositum

Noe mer?

10-11 tusen på Helsfyr.. sikkert mulig. Kommer an på standard og størrelse etc.

Skatt på leieinntekter er 28% minus rentefradrag minus utgifter.

Ville ikke brukt utleiemegler som personen over anbefaler. Sitter da igjen med mye mindre enn ellers, og ved normal sjekk av personene man leier til vil det sjelden oppstå problemer.

@Korporal Kranium, Utleie er (etter min erfaring) bare bare. Har leiet ut i litt over 2 år nå og til sammen brukt ~4 timer på det (flaks?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...