DDDD Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Hei! Vi er 4 stykker som bor i samme leilighet. (Ingen kjenner hverandre fra før)Leiekontrakten går ut 26.aug 2013. Siden de to andre valgte å flytte samme måned, valgte utleier å ikke fornye kontrakten / la leieboerne finne 2 nye som kan flytte inn. Men at utleier skal finne nye leietakere selv. Dette er greit for meg. Jeg flytter da også. Men har spurt utleier om vi kunne bli værende frem til 1.sep. og det var greit for eierne. Problemet er at han siste av en eller annen grunn ikke har sett epostsamtalen før forrige uke. Og dermed nekter å flytte ut med det første. Alle fire at betalt likt i depositum (11 250 * 4 = 45 000), disse pengene ligger i en depositumskonto i bankenLeia koster 15000/mnd.Hvis jeg ikke tar feil, kan utleier trekke 15 000 fra depositumet hvis ikke alle er ute av leiligheten innen 1. sep?Hva kan jeg gjøre for å slippe å miste mitt depositum (trolig bare deler av det)? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Husker min utleier delte opp leiesummen på antall dager mnd og delte det på månedsbeløpet. Det var kun det jeg måtte betale. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Hvis dere 3 flytter ut, er det ikke bare med den siste leietakeren problemet ligger? Dere er jo 4 ukjente som bare leier i samme bygg, skal ikke måtte gå ut over dere da? Eller tenker jeg for optimistisk og logisk her? Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Vi fire har én og samme kontrakt. Ellers hadde saken vært enkel hvis alle 4 hadde hver sin kontrakt. Har lest litt rundt dette selvtekt. Hvis leieboerne selv "kaster hverandre ut", og skal det vel ikke gå så ille? (Sett bort fra vold)Ser for meg scenarioet: jeg tar nøkkelen og bærer ham ut, samt putte tingene hans ute i gata.Huseiener får nøkkelene tilbake og huset er tomt og vasket. Depositumet returneres(?) Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Kan du ikke bare si til huseier at du/dere flytter ut som avtalt, men dere har en som nekter å flytte? Så lenge kontrakten er kansellert innenfor oppsigelsestiden er det jo i så fall én person som velger å oppholde seg ulovlig i en leilighet han er hevet ut av, og da kan t.o.m politiet bli blandet inn (fra huseiers side). Om huseier velger å kansellere kontrakten trenger han ikke leietakernes godkjennelse for dette om de har skrevet under på kontrakt som oppgir oppsigelsestid. Det som ville vært løsningen her er at dere vasker ut etter dere, sistemann sitter på rævva, og når flyttedagen er kommet, vis til huseier at "som fortalt" har ikke sistemann begynt å flytte tingene sine, men resten av oss er ute. Om dere har et godt forhold til utleier kan dere spørre om dere kan få deres del av depositumet tilbake, og utleier får selv ringe politiet for å kaste ut sistemann Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Dersom dere alle er parter i avtalen vil jeg tro at dere er solidarisk ansvarlige. Dersom han ikke flytter ut kan dermed huseier gå på dere, og i alle fall på deres depositum. Men dere kan selvfølgelig kreve dette tilbake fra han ene gjøken som ikke vil flytte ut. 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Problemet er at han siste av en eller annen grunn ikke har sett epostsamtalen før forrige uke. Og dermed nekter å flytte ut med det første. Hva slags epostsamtale? Hva er egentlig argumentet her? Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Vi er dessverre solidarisk ansvarlige ja. Epostsamtalen er samtalen vi hadde med utleier ang. utflytting og/eller evt. fornyelse av kontrakten. Utleier vil ikke gå med på å utbetale depositumet før alle er ute av leiligheten. Ser ut som mine muligheter hittil er:1. Fysisk kaste ham ut sammen med sakene hans 1. sep. 2. Eller krever manglende depositum fra vedkommede. Hvordan krever man penger tilbake privat? Tilleggsproblem(?)Vedkommedes kompis har også "flyttet" inn, da han trodde han kunne ta over for en av de som hadde flyttet. Og hans nåværende leilighet er sagt opp.Dette skjedde for 2 uker siden, dessverre fikk jeg vite dette i dag! Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Spørsmål: Har utlåner gitt beskjed til dere innenfor oppsigelsestiden at han vil ha dere ut? Har dere f eks 3 mnd oppsigelsestid og han hiver dere ut på 1 mnd? I et slikt tilfelle har faktisk han som sitter igjen rett til å kunne bo der i 2 mnd til, ifølge kontrakt dere alle har skrevet under på. Om utlåner har gitt beskjed innenfor oppsigelsestiden er det klart at sistemann må ut, og tror faktisk du kan gå til politiet med saken, og få de å få ham til å flytte seg. Det virker nesten som om leiekontrakten ikke er annet enn en muntlig avtale, og dere er fritt til å gjøre som dere ønsker. Man kan f eks ikke erstatte en leietaker med en annen uten godkjennelse av utleier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå