H-Frame Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Heisann! Jeg har en BMW Z3 som jeg bruker på våren/sommeren, mest frem og tilbake til universitetet (10-15 min å kjøre), men også til litt småkjøring. På vinteren står bilen i garasjen, da bruker jeg far sin Q7 hvis jeg trenger bil. BMW'en kjøres derfor ikke noe langt i løpet av et år, 2 - 3 000 km toppen. Den siste tiden har jeg tenkt mye på om jeg skal kvitte meg med BMW'en til neste sommer og kjøpe meg en veteranbil i stedet. Først og fremst fordi jeg elsker alt med motor, og spesielt gamle biler. En annen vesentlig fordel er rimelig veiavgift og forsikring. Grovt regnet sparer jeg ca 10 - 12 000 kr i året på å ha veteranbil i veiavgift og forsikring. Så over til de mange spørsmålene jeg har: Er det slik at man bør/må kunne skru på bil selv hvis man skal ha veteranbil? Tar vanlige verksteder (merkeverksteder) inn veteranbiler il service og reparasjon?? Hvilke veteranbiler er mest pålitelige/gode kjøp? Har sett litt på Corvette, Ford Mustang og Volvo P 1800. Andre forslag?Mustangen er nok en favoritt...Vil helst ha så originalt som mulig Prismessig tenker jeg rundt 150 000 - 170 000 kr. Andre ting jeg bør tenke på?kom med tips, tilbakemeldinger og innspill!! Mvh Lenke til kommentar
Djn Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Eventuelt en Porsche, f.eks. en 928? Litt mer eksotisk enn en 911, svært sprek, og såvidt jeg har forstått grei å få service og originaldeler til. På den annen side er den ikke like ikonisk som de tre du har tenkt på. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Porsche 928 er et fantastisk alternativ om man IKKE vil spare penger. Porsche 914 må jo være et klart alternativ. Saab Sonett Opel GT (Ja, den opprinnelige, minicorvetten..) Corvette, Mustang og P1800 er liksom biler fra helt forskjellige klasser, så jeg forstår ikke helt hva du vil ha. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 (endret) Jeg tror fellesnevneren er "noe morsomt å kjøre rundt i om sommeren". (Moren min brukte en 944 som jobb-bil i noen år, og hadde forsåvidt ingen problemer med det - men den var "bare" 15 år gammel.) Endret 22. august 2013 av Djn Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Jeg tror fellesnevneren er "noe morsomt å kjøre rundt i om sommeren". (Moren min brukte en 944 som jobb-bil i noen år, og hadde forsåvidt ingen problemer med det - men den var "bare" 15 år gammel.) Du har forstått poenget Djn Grunnen til at jeg heller litt mot amerikansk er at deletilgangen tilsynelatende er ganske god, og at det finnes mye nye deler som er laget til gamle biler. Det hadde vært fint med litt erfaringer egentlig, er mer ute etter hvordan det er å eie en slik bil.... Mye reparasjoner? Utfører vanlige verksteder reparasjoner/service på så gamle biler eller må man til et verksted som spesialiserer seg på slike ting? Lenke til kommentar
dopus Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) USA bil som corvette og mustang er det i hvertfall veldig lett å få tak i deler til. Og delene er rimlige, Sparer en hel del hvis du bruker jetcarrier og bestiller direkte fra usa butikker slik som summit racing og Jegs. Lette å skru på er dem også. Finnes jo en del verksteder som har spesialisert seg på amcar...så verksted er ikke noe problem....så lenge du ikke får en lærling som ikke vet hva en forgasser er for noe hehe. Finnes jo annet morsomt også som nevnt her..slik som Porsche, men disse bilene har etter min erfaring dyrer deler som er vanskligere å få tak i en Amcars. Endret 23. august 2013 av dopus 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Det er ingen tvil om at deletilgangen til amerikanerne er god, selv en A-ford kan man jo fortsatt få kjøpt komplett i deler! Mustangen er en bil jeg personlig ikke føler noe særlig for, så den skal jeg ikke uttale meg mye om. Når det gjelder Corvetten ville jeg så absolutt holdt meg til C4 og nyere (C4 kom i 1984, kjøp helst en -85 eller nyere da disse har gjerrigere motor med mer ytelse originalt) C4en er en bil som for sin tid har veldig gode kjøreegenskaper, det er produsert latterlig mange av de og det er en rekke butikker som har spesialisert seg på deler til Corvette av alle generasjoner. Skulle jeg hatt en C4 igjen i dag ville jeg forsøkt å inne en med Z51-option, dette er et stivere understell som kler bilen svært godt. Videre er jo avtakbart tak et must på disse bilene, og det skal være i glass. Automat ville jeg sannsynligvis valgt, en 700-kasse med de rette delene er en herlig sak (men originalt er den begrenset morsom, heldigvis kan slikt fikses billig!) Vær oppmerksom på at det følger en del vedlikehold med disse bilene.. Heldigvis er mange deler de samme som på andre GM-biler fra samme tid, og resten er også relativt rimelig priset. Smøreservice (fettnipler) skal utføres ofte, og det er ingen longlifevarianter å forholde seg til her. Kjøreegenskapene til C4en er gode, selv om diverse riceboys tror den kun funker rett frem. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Pleier det ikke å være ganske strenge kjørelengdebegrensninger på veteranbilforsikring? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 På de virkelig rimelige veteranforsikringene er det heftige begrensninger ja. 1 Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 kjøp amerikansk.. Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 Pleier det ikke å være ganske strenge kjørelengdebegrensninger på veteranbilforsikring? Eneste begrensningen jeg finner er ikke mer enn 3 000 km årlig kjørelengde Men skal selvsagt sjekke nærmere før jeg evt. kjøper. Den største bekymringen er egentlig behov for vedlikehold, deletilgang og tilgang på verksted. Tenkte å ta en tur til ford sitt merkeverksted her feks å høre om de reparerer og tar service på gamle mustanger feks Flott med tilbakemeldinger, erfaringer, tips osv. Bare fortsett! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Den typen biler setter man ikke til et F*rd merkeverksted, man finner et lokalt verksted med spesialkompetanse på amcar. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 som Snylter sier. Ford Kan ikke eldre amcar Ford. Men det finnes mange verksteder som har spesialisert seg på eldre Amcar . Ford, Mopar,GM, det betyr ikke så mye.grunnprinnsippene for gamle støtstang v8 med forgassere stort sett er like. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå