Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Bytte låsesylinder i dør

Anbefalte innlegg

Heisann,har ei utedør som jeg ikke lenger kan låse.Vil skifte ut låsesylinderen,men hvordan får jeg ut den???Bildet er tatt fra innsiden:

Skjønner at det er skruer som forbinder ute og innedel av låsen som må ut,men hvordan fjerne "blokkeringa"??

post-145573-0-44975700-1377165794_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare skru istykker hodene med et borr? er det en del av en sikkerhetslås?

Det er en vanlig dørlås,men har tatt av beskyttelsen rundt.Det som vises er sylinderen....Trodde kanskje at man kunne vippe ut hodene for å komme til skruene,men ikke f...Kommer til,som du sier,å borre litt i helga,hvis ingen har flere tips....

Lenke til kommentar

Enten ville jeg finne fram vinkelsliperen, eventuelt forsøke å bryte av de to "utvekstene" på hver av de svarte dingsene med en smal, spiss meisel, og deretter håpe den midterste biten da går lettere å fjerne. Disse skal åpenbart ikke være enkle å fjerne, da ville poenget med låsen forsvinne. Det hører forøvrig til sjeldenhetene at en sylinder er montert med gjennomgående skruer slik -det vanligste er at det er en vrider på innsida av døra, og skruene skrus herfra og inn i baksiden av sylinderen på utsiden. Her er det tydeligvis sylinder på begge sider av døra, og da må det brukes en slik "tamper-proof" dings... (eller feste sylindrene med skruer inn fra siden av låskassen, som er den andre vanlige varianten).

Siste utvei er jo å spørre en proff låsesmed hvordan det er meningen å fjerne disse...

Lenke til kommentar

Endelig!!!Hadde prøvd dette før men fikk det ikke til å virke da...Stakk inn et tynt skrujern og presset de to dekslene utover mens jeg vred nøkkelen sakte rundt...Og harru sett,der poppet de ut gitt...Takker for svar folkens!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig!!!Hadde prøvd dette før men fikk det ikke til å virke da...Stakk inn et tynt skrujern og presset de to dekslene utover mens jeg vred nøkkelen sakte rundt...Og harru sett,der poppet de ut gitt...Takker for svar folkens!!

Bra at du kom med tilbakemelding og løsningen. :) Jeg har ikke hatt erfaring med denne typen, så da avsto jeg også fra å kommentere. Sikkert flere som satte pris på svar og løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...