Gå til innhold

Problem knyttet til lesing av CPU-temp

Dreamfault

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nettopp installert min første CPU-kjøler, med unntak av stock AMD-kjøler.

Jeg har Corsair Carbide 300R, Gigabyte F2A85X-D3H hovedkort, Corsair 1866 minne og AMD A-10 5800K. Jeg har montert Cooler Master Hyper 212-kjøler. Er faktisk litt usikker på om det er en EVO- eller Plusversjon eller om det finnes andre versjoner i tillegg. Jeg kjøpte kjøleren brukt.

Så over til problemet. Jeg har til nå brukt diverse programmer for å avlese temperatur bl.a. Easytune 6 (Gigabyte), Speedfan, Core Temp og nå sist CPUID HWmonitor.

Når jeg brukte standard AMD-CPU kjøler var disse programmene til dels enige. Speedfan og Easytune viste omtrent 70 grader, mens Coretemp viste 60 grader, dvs. konstant 10 grader kaldere enn de andre programmene. HWMonitor viste det samme som Speedfan. Jeg antok derfor at det var disse jeg burde stole på. De viste forsåvidt også varmere temperaturer, faktisk så mye som 85-86 grader som er over TJ.max. (80 grader)

Nå som jeg har byttet kjøler har dette endret seg. Vedlagt følger screenshot av HWMonitor og CPU-Z resultat.

Jeg har låst CPU til 3,8 Ghz og skrudd av turbo. Dette gjorde jeg før jeg byttet kjøler for å se om det hjalp på temperaturen, og da holdt den seg rundt 70-80 grader.

Jeg deltar i F@H, og bruker dette som "benchmark"-program fordi det er relevant for mitt bruk, foruten kontorarbeid.

Nå er resultatene at Speedfan viser en temperatur på 35 grader på det som var relevant temperatur sist. Det er ingen temperaturer høyere enn dette i Speedfan. HwMonitor har temperaturer som vist i screenshot. CoreTemp har en temperatur på jevnt 70 grader og Easytune har en temperatur på 35 grader.

Nå har den foldet jevnt i 30 min på APU'en, og temperaturene er fortsatt slik.

Forøvrig kan jeg legge til at når jeg brukte stock-kjøler så kom det svak varme som steg opp fra CPU, og i tillegg var bakplaten på kabinettet glovarm i området der CPUen er. Etter at jeg byttet kjøler er det nå kaldt metall når jeg tar på det samme stedet.

Kan også legge til at jeg kun hadde en vifte som blåste inn i tillegg til stock CPU-kjøler. I sammenheng med bytte av CPU-kjøler satte jeg inn flere vifter slik at jeg nå har to vifter som blåser inn i front, en som blåser ut bak, og Hyper 212 i Push-config som blåser inn i kjøleribbe og opp i taket.

Nå har jeg egentlig glemt spørsmålet litt, men hva bør jeg gjøre for å kontrollere temperaturene? Og er temperaturene for høye? Kan jeg ha tatt på for mye/lite/feilplassert kjølepasta? Har ikke sett så nøye på idle-temp men det lå på omtrent 40 grader i Hwmonitor.

post-241904-0-83756800-1377122710_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...