Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] hvordan lage en tale?

Anbefalte innlegg

hei!

Om 5 dager så skal klassen ha et valg om hvem som skal være elevrådsrepresentant og vara. Jeg hadde meldt meg på i fjor, 9ende klasse, men ble dessverre ikke valgt. Jeg har aldri prøvd det ut men jeg vet hva man gjør(venninnen min som har vært det flere ganger fortalte alt).

Vi må holde en liten tale men jeg er dessverre ikke så flink med taler og jeg har lyst til å kunne den bra og utenat slik at kanskje de vil stemme på meg.. kanskje...

Problemet er at jeg ikke klarert å lage taler... kunne noen komme med tips til en bra tale eller eksempler?

dessuten så er jeg redd for venninnen min.. hun har vært elevrådsrepresentant flere ganger. Hun er populær blant guttene(vi har dobbelt så mange gutter som jenter i klassen) og jeg tror hun kommer til å vinne..

jeg håper at du/dere kan hjelpe meg med dette problemet asap :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Vær ærlig å si hva du kommer til å gjøre for å få det best mulig.

Bestikkelse er jo også et alltid så klassisk triks.

For noen kan en tyggis være nok for at de stemmer på deg. Haha

Bare finn på noe lurt så kommer du nok inn.

Lenke til kommentar

Hehe, var ganske anerledes hos oss ja. Jeg ble sittende i 3 år, (8-10 klasse) enkelt nok fordi ingen andre ville, så jeg meldte meg bare frivelig. Største saken vi fikk frem var vell tilatelse til å handle soffa og kaffemaskin(kakao). :rofl:

Kan jeg spørre hvorfor du vil inn i elevrådet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Jeg ble trekt til å bli i elevrådet i 9.klasse siden ingen ville. Skolen vår har ikke bruk for elevråd. Vi ville ha skoskje i gangen, noe som koste 20kr . Men det kunne vi ikke få for da måtte skolen legge om på budsjette...

Lenke til kommentar

Ironisk nok ventet vi hele 8. og 9. klasse på 5 skoskje-er. Vi fikk samme beskjeden som dere, men at de skulle se hva de kunne gjøre (vi fikk dem aldri). Soffaen og kaffemaskinen ble kjøpt med private midler.

Men til deg TS, prøv å "lokk" med ting du kan gjøre bedre. Trenger ikke være store ting, men foreksempel at du skal jobbe for å få flere sitteplasser i skolegården (var et problem hos oss), jobbe for flere klasseturer osv. Bare bruk fantasien og tenk kreativt :) !

(I 8 klasse var det faktisk meg og en annen som meldte seg til elevrådsvalg, han tilbydte alle som stemte på han 2 tyggiser. Han endte med 2-3 stemmer, men han oppførtse seg meget "cocky" da. )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Om dere ikke allerede har det er dette noe du burde prøve å få inn;

Grilldag,julelunsj,påskelunsj

Grilldag er spesielt bra. Hver elev tar med 50kr hver som holder til 2 sånne dager i året. På skolen vår var vi rundt 200-250 stykker som betalte 50kr hver å vi hadde det to ganger hvert år.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å bli elevrådsrepresentant fordi skolen vår er rett og slett elendig... jeg vil at det skal bli en forandring og at elevene skal ha et bedre klassemiljø og få til turer(det blir ikke polen-tur på vår klasse)

btw. tusen takk for for det dere har sagt for det har hjulpet og takk for ideen om grilldagen, jeg digger den^^

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å bli elevrådsrepresentant fordi skolen vår er rett og slett elendig... jeg vil at det skal bli en forandring og at elevene skal ha et bedre klassemiljø og få til turer(det blir ikke polen-tur på vår klasse)

btw. tusen takk for for det dere har sagt for det har hjulpet og takk for ideen om grilldagen, jeg digger den^^

Hold oss oppdatert da. Blir spennende å se om klassen din velger en elevrådsrepresentant basert på popularitet eller hvem som er best egnet. :yes: Er dere virkelig så gode venner som du vil da det til? Hadde dere vært det, så hadde hun kanskje latt være å stille til valg, da hun vet at dette er noe du ønsker og at hun er mer populært enn deg. På vår skole så fikk ikke den tidligere elevrådsrepresentanten lov til å bli valgt flere ganger forutsatt at det var noen andre som ville.

Men ja, du må si hvordan det går. :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det var bare 3 som stilte opp den mest upopulære gutten i klassen vant og venninna mi ble vara :((

hun er ikke en god venninne må jeg si fordi hun har jo stillt opp flere ganger og blitt det mens jeg har aldri vært det..

Da vi skulle stemme så spurte hun meg om vi skulle stemme på hverandre(det er det samme som å stemme på seg selv) og jeg sa ja selv om jeg ikke gjorde det fordi hun hadde ikke spurt om det hvis ikke hun ville få en ekstra stemme på segselv.. Hun stemte mest sannsynlig på segselv.

Jeg har egentlig begynt å få dårlig selvtillit på grunn av henne.. Hun er dessuten frekk noen ganger men ingen kan se innsiden hennes, bare jeg.. Jeg beskriver henne som en vakker engel på utsiden men en djevel på innsiden.

Lenke til kommentar

Det var bare 3 som stilte opp den mest upopulære gutten i klassen vant og venninna mi ble vara :((

hun er ikke en god venninne må jeg si fordi hun har jo stillt opp flere ganger og blitt det mens jeg har aldri vært det..

Da vi skulle stemme så spurte hun meg om vi skulle stemme på hverandre(det er det samme som å stemme på seg selv) og jeg sa ja selv om jeg ikke gjorde det fordi hun hadde ikke spurt om det hvis ikke hun ville få en ekstra stemme på segselv.. Hun stemte mest sannsynlig på segselv.

Jeg har egentlig begynt å få dårlig selvtillit på grunn av henne.. Hun er dessuten frekk noen ganger men ingen kan se innsiden hennes, bare jeg.. Jeg beskriver henne som en vakker engel på utsiden men en djevel på innsiden.

Huff, det var trist å høre. Det beste er at du snakker om dette med kontaktlæreren din eller evt. helsesøster da dette har gått utover deg og din selvtillit. Det handler jo ikke om å være mest populær eller ikke, men at det at hun oppfører seg slik hun gjør resulterer i at du får lavere selvtillit, dessverre.

Du burde som sagt snakke med noen om dette. Av egen erfaring så vet jeg at det hjelper, men det er positivt at den mest upopulære gutten i klassen vant da :wee: , selv om jeg er klar over at det ikke hjelper for din egen del. :hm:

Lykke til! :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei har et spørsmål jeg sitter i Elevrådstyret og har begynt med 2 år nå og Elevrådsjefen vår er syklmeldt burde ikke hun gamle step inn i mens hun andre er sykt meldt

hva gjør Elevrådstyret på andre skoler her har vi Møter og Garderobekontroll + Antimobbekontor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...