Gå til innhold

trenger jeg lydkort?


Anbefalte innlegg

driver og lurer på om jeg skulle hatt lydkort i min pc.. men tror ikke det er noen vits.

 

jeg har både lyd og bilde ut fra hdmi på skjermkortet.

ut til forsterkeren. å det er den jeg vil bruke å velge på , om jeg vil ha for eks. stereo eller sourround lyd. bruke det intregerte lydkortet i forsterkeren

å siden det er slik jeg har det nå, så trenger jeg vel ikke lydkort i pcn?

forsterkeren min får vel da samme lyd signal fra den hdmi , som for eks

optisk fra lydkkort?

 

takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så selv om jeg har lyd ut gjennom hdmi på sjermkort og ut til forsterker. så vil jeg uansett få bedere lyd med ett lydkortt?

Lydkort gir kun fordeler om du bruker utgang fra selve lydkortet. Som stort sett alt annet av harware, så leverer det kun sluttproduktet via seg selv.

Lenke til kommentar

Ett dedikert pc-lydkort kan jeg love deg at ikke vil gi deg mer audiophile lyd enn Dacen(lydkortet) i hjemmekino forsterkeren. For å overgå forsterkerens lydkort må du nok kjøpe lydkort av den profesjonelle klassen i 1500-3000kr klassen avhengig av hvilken forsterker du har i prisklassen opp til 10k. Forsterkere over det har normalt lydkort som ingen pclydkort kan konkurrere med.

 

Det morsomme er at om du sender analoge lydssignaler fra ett lydkort(ikke hdmi, Coax eller optisk) så vil en hjemmekinoforsterker gjøre det analoge signalet om til digitalt for så å selv gjøre det analogt igjen, og så sende det til høytalerene etter å ha bli forsterket.

 

Eksempel:

DIgital lydfil - Pc gjør lyden analog - hjemmekino gjør lyden først digital og så analog for så å sende lyden til høyttalerene.

 

Slike "ledd" hvor lyden blir gjordt digital og/eller analog gjør aldri en perfekt jobb, slik at lyden ikke er 100% det den er i selve lydfilen. Spesielt gjelder dette iprossessen hvor lyden blir gjordt om fra digitalt til analogt. Derfor ønsker vi egentlig færrest mulig av sånne "ledd". Eksempelvis vil kanskje eksempelet over gi 75% av den originale lydfilens kvalitet mens om du kobler pcen til forsterkeren med en digital kabel(hdmi, coax, optisk) så vil lyden kanskje være rundt 90-95%, fordi du i realiteten hopper over to "ledd" med omkoding i forhold til det første eksempelet.

 

Kort sagt. Du trenger ikke å kjøpe lydkort om du bare bruker lyden over HDMI/optisk til forsterkeren. Det som er viktigere for deg vil, som Vidarkri skriver, være lydfilen. Aldri bruk MP3, dette filformatet kutter vekk lydfrekvenser i lydbilde for å få mindre størrelse. Personlig bruker jeg alltid Flac fordi dette er ett såkalt lossless format som beholder hele lydbildet. Ulempen er større filer, men med dagens kapasitet på harddisker, mobiler, håndholdte musikkspillere, m.m er ikke dette ett problem.

 

En annen viktig ting som få tenker på er programmet som du ripper musikken fra cder med. Itunes, WIndows media player er ikke gode til å rippe med da de gjør mange feil i rippeprossessen, ofte fordi der faktisk er så feili cdplaten. Personlig bruker jeg EAC, som regnes som ett av de beste for å rippe plater med.

 

Ripp filene med dette programmet til Wave filer, for så å bruke ett program til å konvertere wave filene til flac,eller ett lignende lossless format. Ett bra konverteringsprogram er dbpoweramp. her kan du konvertere til nesten all verdens lydformat enkelt og greit.

Endret av EspenB89
Lenke til kommentar

bruker den mest til å se på film.

 

og har det slik nå. lyden går gjennom hdmi utgangen fra skjermkort til forsterker.

 

 

så vil da ett lydkort lønne seg å ha?

 

kobler vel da enten coax eller optisk da til forterker?

må vel ha dette for å få analog? men hvordan kan lyden bli bedere med analog i forhold til didital lyd?

analog kontra analog

 

for hvis den ikke bli det så er det vel ikke noe vits is å bruke lydkort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...