Gå til innhold

Ustabilt internett, ISP finner ikke feil


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

For 6-7 måneder siden så ble nettet mitt veldig ustabil. (Dette skjedde over natten.) Det som skjer er at jeg mister nettet i 3-5 minutter, før det kommer tilbake. Hvor ofte dette skjer varierer, men 4-5 ganger i timen er det vanlige. Hadde 12 mbit på dette tidspunktet, da det er det raskeste Telenor kan levere til min bolig. Uansett, jeg tok en telefon til Telenor; de fant ut at linjen var ustabil og skulle feilsøke. De fant ingen feil, selv om linjen fremdeles var ustabil. Etter 2-3 telefoner til, så valgte Telenor å redusere hastigheten til 8 mbit. Dette hjalp ikke i det hele tatt. Etter å ha levd med ustabilt nett i 4 måneder (uten at Telenor giddet å gjøre noe annet enn å kjøre noen tester/strupe linja) valgte jeg å si opp mitt abonnement hos Telenor, og gå over til NextGenTel.

 

Jeg kjøpte abonnementet på 10 mbit hos NextGenTel. Internett forsatte å være ustabilt, og jeg kontaktet NextGenTel. De kjørte en test i 2-3 dager, men fant ingen feil. Etter at jeg hadde ringt dem nok en gang, så fikk de sendt ut noen telemontører for å få sjekket linja. Disse montørene fant ut at en plint (splint?) var korrodert, og fikk byttet denne. Men! Linja var fremdeles like ubrukelig, jeg ringte for å klage, som førte til at jeg nå sitter på 5mbit.

 

Linja er nå stabil, men kan fremdeles falle ut 4-5 ganger dagen. Problemet er at 5 mbit er altfor lite til et hus med 4 personer som er aktive på internett. Bare Netflix bruker en god del av linja. Så, er det normalt at det plutselig blir så mye støy på linja at hastigheten må reduseres såpass mye? Hadde 12 mbit i 4 år, med ingen problemer, før dette skjedde. En annen ting er at hastigheten er veldig ustabil nå. F.eks 504 - 404 - 204 - 404 - 104 kB/s, slik varierer det hele tiden. Synker/øker med 100 kB/s for hvert sekund.

 

 

Beklager wall of text. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er byttet av utstyr? Har Telenor fortalt noe om de f.eks ser bitfeil eller varierende støymarginer på linja? Kan også være en skadet port på DSLAM-en, om NextGenTel og Telenor benytter samme infrastruktur i sentralen.

 

Du kan også forsøke med et par forskjellige PC-er koblet rett i modemet.

Lenke til kommentar

Hva er byttet av utstyr? Har Telenor fortalt noe om de f.eks ser bitfeil eller varierende støymarginer på linja? Kan også være en skadet port på DSLAM-en, om NextGenTel og Telenor benytter samme infrastruktur i sentralen.

 

Du kan også forsøke med et par forskjellige PC-er koblet rett i modemet.

 

Utstyr, tenker du på router? Fikk ny router fra NextGenTel, men hjalp ikke på stabiliteten. De sa heller ingenting om bitfeil/varierende støymarginer, kun at det var mye støy på linja. Har prøvd med flere PCer, men ingen forskjell.

 

Et annet problem er at nedlastinger bare stopper, selv om jeg ikke har mistet nettet.

Lenke til kommentar

Vil anta at det er det flotte gamle kabelnettet som holder på å ta kvelden, fantastisk infrastruktur rundt om kring altså..

Har det helt likt hjemme, plutselig forsvinner upload, går fra 70 til 10 mbps, hele nettet forsvinner plutselig.

Var en periode vi var uten nett mer eller mindre annenhver dag.

 

Venter nå på at viken fiber skal bli ferdig med å bygge ut i gaten vår, 60/60 på nytt kabelnett :dribble:

Lenke til kommentar

Vil anta at det er det flotte gamle kabelnettet som holder på å ta kvelden, fantastisk infrastruktur rundt om kring altså..

Har det helt likt hjemme, plutselig forsvinner upload, går fra 70 til 10 mbps, hele nettet forsvinner plutselig.

Var en periode vi var uten nett mer eller mindre annenhver dag.

 

Venter nå på at viken fiber skal bli ferdig med å bygge ut i gaten vår, 60/60 på nytt kabelnett :dribble:

 

Heldiggris. :)

 

 

Har du prøvd å bytte ut, én del av gangen, hvert segment med kabel i nettverket ditt for å se om problemet ligger der?

 

Det har jeg testet.

Lenke til kommentar

Vil anta at det er det flotte gamle kabelnettet som holder på å ta kvelden, fantastisk infrastruktur rundt om kring altså..

 

Du mener kanskje det "gamle telenettet" ?

Det ble i sin tid bygget ut for å støtte telefonsamtaler med en båndbredde på 4000 Hz eller deromkring, så er det jo bare flaks at det fungerer for datatrafikk i Mbps-klassen. (Og uflaks at det enkelte ganger ikke fungerer så bra.)

 

"Bredbånd over telefonkobber" er bare en nødløsning inntil et ekte datanett er på plass.

(Men det er ikke sikkert alle får det med det første, dessverre.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du mener kanskje det "gamle telenettet" ?

Det ble i sin tid bygget ut for å støtte telefonsamtaler med en båndbredde på 4000 Hz eller deromkring, så er det jo bare flaks at det fungerer for datatrafikk i Mbps-klassen. (Og uflaks at det enkelte ganger ikke fungerer så bra.)

 

"Bredbånd over telefonkobber" er bare en nødløsning inntil et ekte datanett er på plass.

(Men det er ikke sikkert alle får det med det første, dessverre.)

Ja kall det whatever, de sletne kobberkablene skulle blit byttet ut for lenge siden mange steder etter min mening.

Er jo venner og bekjente overalt med 2mbps eller mindre ned, som ikke kan få mer heller.

Lenke til kommentar

TS: Jeg opplevde det samme som deg når jeg hadde NGT. Hos meg var avbruddene såpass korte at de ikke kunne sende feilmeldingen til service folkene.

 

Hos meg kom feilen etter at sentralen/fordelingen til NGT var nede, naboene rundt mistet også signalet samme kvelden.

 

Byttet routere flere ganger med samme problemer. Eneste som hjalp hos meg var når Altibox ringte på døren og lurte på om jeg ville ha fiber. Har hatt det i 2 år nå, og det har vært nede 1 gang i 5 minutter.

Dessverre så er ikke fiberen blitt utbygd godt nok enda.

 

Det beste vl nok for deg være å prøve å få dem til å bytte utgang i sentralen/fordelingen, men det er nok noe de nok vil prøve å unngå, sikkert mye om programmering.

Lenke til kommentar

TS: Jeg opplevde det samme som deg når jeg hadde NGT. Hos meg var avbruddene såpass korte at de ikke kunne sende feilmeldingen til service folkene.

 

Hos meg kom feilen etter at sentralen/fordelingen til NGT var nede, naboene rundt mistet også signalet samme kvelden.

 

Byttet routere flere ganger med samme problemer. Eneste som hjalp hos meg var når Altibox ringte på døren og lurte på om jeg ville ha fiber. Har hatt det i 2 år nå, og det har vært nede 1 gang i 5 minutter.

Dessverre så er ikke fiberen blitt utbygd godt nok enda.

 

Det beste vl nok for deg være å prøve å få dem til å bytte utgang i sentralen/fordelingen, men det er nok noe de nok vil prøve å unngå, sikkert mye om programmering.

 

Ah, såpass.

 

Og ja, tviler på at de er så villige til å få skiftet utgang; var vel etter ca. 10 telefoner at de først sendte ut noen montører for å ta en kikk på linja.

 

Jaja, får vel bare vente på fiber. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...