KatrinaS Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Vurderer IKT på vg2. Noen som har erfaring eller innspill på dette, evt noen tips eller pros and cons? Er veldig interessert i IT og data generelt, og det virker egentlig som noe jeg kunne tenkt meg å jobbe med. Går nå allmenn vg1. Så jeg lurer på hva jeg må tenke på om jeg velger linja generelt Edit: fortsatt lenge til neste søk, men det er lurt å tenke fram litt tidligere. Etter jeg begynte på ssp har jeg bare hatt mer og mer lyst til å starte på IKT. Endret 21. august 2013 av BananLaks Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Hvis du går allmenn allerede, fullfør heller det og ta høyere utdanning i Informatikk eller lignende. Lærer mer, får bedre jobb osv. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 Hvis du går allmenn allerede, fullfør heller det og ta høyere utdanning i Informatikk eller lignende. Lærer mer, får bedre jobb osv. Hva vil jeg eventuelt kunne få da? Kunne du begrunnet dette litt mer? Forresten, er det ikke mulig å ta IKT, for så å ta påbygging senere? Eller er det store fordeler mellom å fullføre allmen først isteden? Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Jeg gikk vg1 elektro, vg2 IKT -servicefag, og gikk ut av vg3 påbyggning nå før sommern, så påbygg går fint-. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 Jeg gikk vg1 elektro, vg2 IKT -servicefag, og gikk ut av vg3 påbyggning nå før sommern, så påbygg går fint-.Det er dette jeg vurderte nå (med allmenn i vg1 da). Dog er jeg ganske så usikker, selv om det er innen ikt og data jeg helst vil arbeide med, da dette er noe som interesserer meg veldig. Men er det eventuelt noe spesielt jeg burde tenke på? Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Altså IKT linjen burde nesten ikke kalles IT linje, der jeg gikk var det minimalt med "it" tekniske greier. Det eneste vi gjorde var litt koding i HTML og satt opp noe windows server greier. Alt i alt ekstremt enkelt alt sammen. Jeg var/er ikke så veldig interresert i data generelt, men til tross for minimalt arbeid så klarte jeg å få en 5 på tverrfaglig eksamen, det sier litt om selve nivået på stoffet den linjen tilbyr. For min del var det et bortkastet år, faglig sett. Eneste positve var at jeg ble kjent med mange bra folk. Noe du bør tenke på er at IKT er en veldig slapp linje, er minimalt med arbeid, så når du begynner på påbygg så bør du være godt motivert. Bare å spørre hvis du lurer på noe Endret 21. august 2013 av Ownbeef 1 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Jeg er klar over at det er minimalt med it i forhold til det som burde vært med i faget. Dog har jeg fortsatt lyst til å begynne på ikt, fordi det interesserer meg. Noen spørsmål: - Man begynner som lærling like etter et år med ikt? - Hva er forventet å tjene den tiden man er lærling, samt i full jobb? Hvor mye kan lønna øke etter erfaring etc ca? (Gjennomsnittlig) - Hva er planen din videre, og hva skal du arbeide med/som? - Er det noe annet å tenke på? - Og, er det stor sjanse for å få en tidlig, god jobb under it etter utdanninga, om man har fått gode karakterer, og presterer bra? - Hva slags jobber/hvor er det mulig å få jobber etter å ha gått ikt og vært lærling? Hva er valgmulighetene? Mye jeg lurer på her...Hvis det er noe feil/tull osv som jeg skriver/tror, må du bare si ifra Endret 21. august 2013 av BananLaks Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Jeg er klar over at det er minimalt med it i forhold til det som burde vært med i faget. Dog har jeg fortsatt lyst til å begynne på ikt, fordi det interesserer meg. Noen spørsmål: - Man begynner som lærling like etter et år med ikt? Ja, man begynner som lærling rett etter, da er man lærling i to år som avsluttes med et fagbrev, består man, så får man tittelen IKT servicemedarbeider (eller noe lignende) - Hva er forventet å tjene den tiden man er lærling, samt i full jobb? Hvor mye kan lønna øke etter erfaring etc ca? (Gjennomsnittlig) Lønnen er vel ca 1 årslønn fordelt på 2 år. Tror dette øker gradvis. Full jobb vet jeg dessverre ikke. - Hva er planen din videre, og hva skal du arbeide med/som? Tja, si det? Vel, planen for året er folkehøgskole, begynner nå til lørdag (24.08), planen etter dette vet jeg ikke enda - Er det noe annet å tenke på? Forbered deg på at lærerne ikke kan så allverden, skal ikke se bort ifra hvis elevene har mer kunnskap en lærerne. - Og, er det stor sjanse for å få en tidlig, god jobb under it etter utdanninga, om man har fått gode karakterer, og presterer bra? Etter det jeg har hørt så er det litt vanskelig å få jobb som IKT-medarbeider, men man kan jo gå både Y-veien og påbygg for bedre utdannelse - Hva slags jobber/hvor er det mulig å få jobber etter å ha gått ikt og vært lærling? Hva er valgmulighetene? Selve jobben som IKT-medarbeider vet jeg dessverre ikke, men du har som sagt valget Y-veien (dette krever bestått fagbrev) og påbygg, slik at du får studiekompetanse. Mye jeg lurer på her...Hvis det er noe feil/tull osv som jeg skriver/tror, må du bare si ifra Endret 21. august 2013 av Ownbeef 1 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Hei. Tusen takk for gode svar. Skal tenke litt mer på dette, og ser hva det blir til. Kommer tilbake med mer senere. Det er fortsatt ganske lenge til jeg skal søke vg2, men plutselig så er fristen rett rundt hjørnet. Hvordan er de fleste lærerne? Er de virkelig så udugelige/inkompetente som det skal sies? Jeg vet at det ikke gjelder absolutt alle, men tenker mer på den gjenomsnittlige IKT-læreren Takk for svar Endret 21. august 2013 av BananLaks Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Somsagt er nivået mye høyere på høyere utdanning, men hvis du absolutt heller vil bli IKT-medarbeider er det ingenting i veien for å ta VG2 IKT. Lenke til kommentar
Thosj Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Altså IKT linjen burde nesten ikke kalles IT linje, der jeg gikk var det minimalt med "it" tekniske greier. Det eneste vi gjorde var litt koding i HTML og satt opp noe windows server greier. Alt i alt ekstremt enkelt alt sammen. Jeg var/er ikke så veldig interresert i data generelt, men til tross for minimalt arbeid så klarte jeg å få en 5 på tverrfaglig eksamen, det sier litt om selve nivået på stoffet den linjen tilbyr. For min del var det et bortkastet år, faglig sett. Eneste positve var at jeg ble kjent med mange bra folk. Noe du bør tenke på er at IKT er en veldig slapp linje, er minimalt med arbeid, så når du begynner på påbygg så bør du være godt motivert. Bare å spørre hvis du lurer på noe Som om jeg skulle sagt det selv Lenke til kommentar
Unquale Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Det blir litt bump det her men pokker heller. Jeg gikk VG2 IKT-Servicefag skoleåret 2011/2012. Det er en god grunn til at det ikke heter IKT-driftfag lenger eller hva navnet var. Inntrykket mitt når det kommer til hva vekten av hva man har og lærer om, kommer an på lærernes kunnskap og kompetanse. Jeg har snakket med andre elever fra andre skoler som hadde mye mer vekt på andre ting enn det vi hadde. Vi hadde blant annet en god gjennomgang med datakortet, mye excel og diverse budsjetter osv osv, en del om oppsett av server og var også heldige å få undervisning i Informasjonsteknologi 1 i PTF. Året for min del brukte jeg til å hanke inn gode karakterer. Jeg fikk fler 6ere enn 5ere og gikk ut som beste yrkesfaglige elev, men i det lange løp så angrer jeg på at jeg gikk yrkesfaglig løp på VGS med tanke på at jeg vil inn på NTNU etterpå. Jeg ble ferdig med VG3 påbygging nå forrige skoleår og gikk ut med 5,28 i snitt, men mangler enda realfagene jeg mangler for å komme inn på de studiene jeg absolutt ønsker meg. Det var tre morsomme år, men jeg henger etter da jeg er nødt til å ta opp alle realfag. Så tenk over hva du ønsker senere, og ikke bare hva som høres morsomt ut på VGS. Hadde jeg kunnet rerolle hadde jeg gått all-in etter VG1 elektro med VG2/VG3 automatiker og deretter fagbrev eller kjørt studiespesialisering og fullført realfagene der. Nå føler jeg at jeg sitter midt mellom begge to. Fullfør studiespesialiserende med realfag hvis du føler at du kan greie deg gjennom det og få karakterer som gjør at du kan søke deg inn på høyskole eller universitet med en gang. Alt blir så mye enklere. Endret 2. september 2013 av Unquale 1 Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Siterer bare et svar jeg skrev i en annen tråd. Delvis eller helt urelatert ettersom TS ikke nevner programmering, men slenger det hvertfall med! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1533318&p=20869032 IKKE TA IKT ELLER YRKESFAGLIG MENS DU GÅR VGS SKAL DU JOBBE MED PROGRAMMERING! Takk. Skal du jobbe med programmering må du enten ha MATRS eller REALFA kompetanse, det finnes unntak fra dette på noen studier som kombinerer IT/Programmering med andre fagområder (Kognitiv Vitenskap, Informasjonsvitenskap og Nye Medier ved UiB f.eks). Disse har dog et vesentlig høyere snitt enn realfags linjer. MATRS får du ved å ha R1 (S1S2) matte. REALFA får du ved å ha R1 matte OG IT1+IT2 ELLER Geofag 1+2, ELLER R2 matte ELLER Fysikk 1 (og 2 mener jeg å huske) Inkludert i begge er GENS (Generell Studiekompetanse). MATRS og REALFA har den fordelen av at det er få søkere siden det er realfag. Tar du noe yrkesfaglig eller en fucka studieretning bare for å slippe arbeid eller å "lære" om IKT, så sitter du igjen med dårlige karakterer og dårlig forberedelse til Universitetet/Høyskole. Allmenn er jobb, men det er det beste. Et tips er å lære seg programmering på fritiden i samma sleng. Dette hjelper veldig mye på senere i livet om det er programmering du vil. Codecademy gjør jobben fint skal du lære deg Ruby/Javascript/Python, men husk å hold deg til et språk til du kan det. Ikke hopp mellom masse språk og tro at du kan mye. Mine 5 øre. hvilke jobber kan jeg få? Det spørs hva du spesialiserer deg på. Programmering har du mye å velge i. Forskning eller i bedrift? System programmering eller web? Liten eller stor bedrift? Konsulent firma? Bank? Helse industrien? Mye å velge i, men dette er noe som kommer etter en stund Jeg vil også ta kurs på nettet hvis det går an.. jeg holder på med CodeAcademy akkurat nå. Jeg anbefaler coursera.org, du har f.eks et kurs nå i oktober fra Universitete i Washington som lærer deg grunnlegende programmering med Standar ML, Ruby og Racket. https://www.coursera.org/course/proglang Disse er mye mer teoretisk basert og krever litt engelsk kunnskaper. EDIT: Redigerte en fagkode jeg hadde feil og la til svar på spørsmålene han hadde Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Når det gjelder at du må ha realfag. Du kan gå linjer som ikke er rene programeringslinjer hos f.eks NITH (jeg går der selv, e-Business), eller du kan studere i utlandet. I utlandet har de som oftest bare matte, og ikke alle de forksjellige variantene som vi har her i Norge. Lenke til kommentar
LeeHyori Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 For det første hva innen IT liker du? Skru maskiner og bygge heftige servere? Eller vedlike holde, yte service, jobbe med software? IKT service fag, handler ikke om å sku pc osv. det lærte jeg "the hard way". Det handler om å sitte rolig hver dag, ta imot kunder, hjelpe dem, vedlike holde, overvåke maskiner og servere osv. Ikke søk deg inn i denne linjen hvis grunnen er at du elsker å spille wow på fritiden osv. Noe som mange tabber seg ut på, heller ikke velg denne linjen hvis du tror at du kan sitte å spille i timene. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2013 For det første hva innen IT liker du? Skru maskiner og bygge heftige servere? Eller vedlike holde, yte service, jobbe med software? IKT service fag, handler ikke om å sku pc osv. det lærte jeg "the hard way". Det handler om å sitte rolig hver dag, ta imot kunder, hjelpe dem, vedlike holde, overvåke maskiner og servere osv. Ikke søk deg inn i denne linjen hvis grunnen er at du elsker å spille wow på fritiden osv. Noe som mange tabber seg ut på, heller ikke velg denne linjen hvis du tror at du kan sitte å spille i timene. Selfølgelig velger jeg ikke IKT fordi jeg spiller/vil spille i timene. Jeg vurderer IKT da jeg faktisk er interesert i faget. Jeg er ganske glad i å hjelpe andre med data, og jeg vet en del om hva selve faget går ut på. Jeg er interisert i en del innen IT. Bygge maskiner osv gjør jeg hjemme fra før, men jeg vet at det ikke er hva IKT går ut på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå