Gå til innhold

Test Egomaten

Anbefalte innlegg

Et interessant eksperiment sakset fra Facebook:

Jeg tok Nettavisens valgomat, og bestemte meg for at på hvert eneste spørsmål skulle jeg sette egoistiske hensyn først, og det på veldig kortsiktig basis. For eksempel, er det best for meg og min lommebok at utdannede innvandrere kommer og får jobb? Nei, fordi da blir arbeidsmarkedet hardere for meg personlig. Etc. Her er resultatet:

egomaten.jpg

Før man setter iverk minervamaskineriet og snakker om survival of the fittest og egeninteresse er naturlig etc., så kan man jo tenke litt på hva vi synes om små barn som ikke kan dele.

Test en valgomat og ta egomaten du og!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar poenget, men synes ikke det er spesielt interessant. Det er ikke slik at ALLE ville fått dette resultatet (altså Frp) om de hadde valgt egoistisk.

F.eks. kan det tenkes at en person som lever av å Nave som det så fint heter, og som valgte egoistisk utifra sin situasjon ville endt opp med størst uttelling på SV og Rødt

Hva som defineres som egoistisk er avhengig av hvem du spør. Jeg sikker på at en person som betaler 50% av inntekten sin i skatt kan synes at det er egoistisk av dem som er lavtlønnede når de mener at han skal betale en enda større andel av sin inntekt i skatt for at de med mindre inntekt skal få gratis skole, helse osv osv...

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det vanligste for dem som stemmer egoistisk er vel Rødt/SV. Dette pga. at disse partiene har en tendens til å kreve at de rike betaler for alle.

Synes generelt at det er veldig morsomt når Stoltenberg snakker om at skattelette for de rike er så fælt, når det egentlig kun er en begrensning som gjør skattenivået mer rettferdig.

Jeg tror FrP ville gjort samfunnet vårt bedre på mange måter. Begrens innvandringen til de som har noe å gi tilbake til samfunnet (Ikke-vestlige innvandrere i 2012 koster 4,1 mill. pr stk, totalt 63 mrd) (Kilde: http://www.hegnar.no/okonomi/article725638.ece). Øke satsing på helse så vi ikke bruker så mye penger på NAV og helsekøer.

Og ikke glem at det er viktig å ikke være egoistisk som lavtlønnet og tenke at alt blir bedre hvis de rikeste må skatte mer (eller alt over 1,5 mill. som Rødt vil). De rikeste skaffer mye skatt, bedriftsskatt, bygger økonomien til Norge, tilbyr jobber, og skaffer dermed mer skatt. De må ha et incentiv til å gjøre det de gjør også, når de bruker 60+ timer i uken på å få det til å gå opp.

Hadde en diskusjon om det sistnevnte her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1531170
Kan være verdt å lese.

• Liker 4
Lenke til kommentar

men tanken om at innvandrere er bra fordi de betaler skatt rimer dårlig med påstanden rett over her om at de koster samfunnet 4 millioner hver seg. Man får bestemme seg... enten er de en inntektskilde eller så er de en utgiftspost. De kan ikke være begge deler på en gang.

Og de som hevder at Frp er et egoparti sikter til langt mere enn bare fordelingspofordelingspolitikken. De sikter til Frps bistandspolitikk, Frps usolidariske holdning til å la mennesker i nød få komme hit og ta del i vår rikdom. Frps usolidariske holdning til kommende generasjoner når de vil bruke opp alle penger vi har nå istedenfor å følge handlingsregelen . Frps usolidariske syn på miljøvern når de ikke ser noen problemer i at vi bruker opp ikke-fornybare ressurser i rekordfart og kanskje ødelegger planeten vår i samme slengen. I could go on and on... men akkurat når det gjelder fordelingspolitikken har jeg noe større sympati for Frps politikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

men tanken om at innvandrere er bra fordi de betaler skatt rimer dårlig med påstanden rett over her om at de koster samfunnet 4 millioner hver seg. Man får bestemme seg... enten er de en inntektskilde eller så er de en utgiftspost. De kan ikke være begge deler på en gang.

Spørsmålet var formulert som:

er det best for meg og min lommebok at utdannede innvandrere kommer og får jobb?

Og da er svaret soleklart for de som lever på andres bekostning. Om spørsmålet hadde vært omkring uutdannede asylflyktninger som vil leve på andre, som meg selv, ville svaret naturlig nok vært ett annet.

Lenke til kommentar

Jeg ser at du har valgt å se på innvandringen som en inntektskilde. De partiene som havnet øverst hos deg ønsker en oppmykning av dagens lovverk og det er lite sannsynlig at de innvandrerne som kommer med SV og rødt sin politikk vil bli bedre integrert og yte mer tilbake til samfunnet emn dem vi allerede har her. ;-)

Lenke til kommentar

Og de som hevder at Frp er et egoparti sikter til langt mere enn bare fordelingspofordelingspolitikken. De sikter til Frps bistandspolitikk, Frps usolidariske holdning til å la mennesker i nød få komme hit og ta del i vår rikdom. Frps usolidariske holdning til kommende generasjoner når de vil bruke opp alle penger vi har nå istedenfor å følge handlingsregelen . Frps usolidariske syn på miljøvern når de ikke ser noen problemer i at vi bruker opp ikke-fornybare ressurser i rekordfart og kanskje ødelegger planeten vår i samme slengen. I could go on and on... men akkurat når det gjelder fordelingspolitikken har jeg noe større sympati for Frps politikk.

Innvandrig vil bli en resurs, fremfor en utgift dersom Venstre bli store nok i et ev. regjeringssamarbeid. Fordi Venstre vil gjøre det mulig å skifte fra asyl, til arbeidsinnvandring. Altså gjøre det mulig for dem som søker asyl, heller søker på en slik måte at de må jobbe fra dag en, og betale skatt når de kommer hit. Da får vi en innvandring som bidrar til verdiskapningen i Norge, og ikke arbeiderpartiets,

Politikk som bare setter disse på trygdeordninger.

I motsetning til AP, SV, og SV, så vil Venstre sørge for at Innvandring lønner seg, altså at de begynner å arbeide fra dag én, og på sikt vil mange av disse som søker arbeidsinnvandringen jobbe blant annet i sykehjem og mange andre viktige ting. Ikke bare kebabsjapper rundt om kring. De (fåtallet) som er syke, eller uføre må få trygdeordninger.

Med Venstres politikk, så vil innvandring bli mer mer lønnsomt, enn under de rødgrønne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som virker som den store misforståelsen blant mange er det at innvandring ikke er ett enkelt fenomen.

Det er folk som innvandrer for å få trygd og for å tigge.

Det er folk som innvandrer for å bli en del av samfunnet og få jobb.

Sistnevnte har jeg ikke noe problem med. De må bare komme om de ønsker det. Derimot har jeg et problem med de som kommer og ikke vil jobbe.

FrP vil stramme inn den første kategorien, de som gjør at det koster så mye med innvandring.

Rødt vil akseptere dem inn i et kommunistsamfunn der de få sørger for de mange.

Endret av 3R4
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående arbeidsinnvandring: Den arbeidsinnvandringen vi har i dag kommer fra Schengen området - dvs Europeere. Ut over disse få så har vi innvandringsstopp.

Så hvem er disse "innvandrerne" som ikke gidder å jobbe? Jo de er ofte ikke innvandrere i det hele tatt, men Norske, født og oppvokst her av innvandrerforeldre. Hvor vil Frp sende dem? Andre igjen er Asylsøkere og kvoteflyktninger som HAR fått opphold fordi de reelt sett faktisk er på flukt. Hvor vil Frp sende dem? Så har vi siste gruppen - de som kommer hit på humanitært grunnlag, dvs stort sett familiegjenforening, disse vet jeg at Frp ønsker å gjøre regelverket enda mer firkantet for enn det det allerede er i dag. Hvis du kjenner noen som har en Kjæreste som de har møtt i utlandet eller som bor i utlandet, og som de prøver å få inn i Norge, så skjønner du hvor umenneskelig den politikken er allerede i dag. Og Frp vil gjøre det enda vanskeligere.

Endret av Achylles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...